Min første lager øl - - noen spørsmål oppstår

Hei
Nå står min første lager ( bohemian lager style) til gjæring i kjøleskap på ca 10-11 grader. Den har stått der nå nesten 14 dager, så kommer noen spørsmål.

ølet skal jo lagres minimum 1 måned, men skal jeg tappe det over på flasker og karbonere før lagring eller skal jeg bare sette ned tempraturen og la ølet være i gjæringsbøtta?
 
Før lagring bør ølet over på en eller annen helt lufttett beholder, det være seg flaske, fat eller Better Bottle, for å hindre oksidering under lagringen. Om du gjærer i plastbøtter, ville jeg i alle fall unngått disse under selve lagringen. Personlig lagrer jeg på Corneliusfat, men du kan godt gjøre det på flasker. Da er det nok best å sette ølet til karbonerig først (på en litt lav romtemperatur), og så lagre de ferdig karbonerte flaskene på ca. 0-2 °C etterpå.
 
Du tapper det nå over på flasker og setter dem i romtemp i en ukes tid. Så setter du flaskene kaldt i en måneds tid for lagring.
 
Takk for gode og ikke minst raske svar. Har ikke corneliusfat enda, men nærmer meg raskt dette da jeg etter 9 brygg begynner å bli lei vasking og dessifisering av flasker :). Gammel kjøleskap står i garasjen som skal bygges om.
Da blir det å sette den på flasker.
 
Tilbake
Topp