1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Min første lager øl - - noen spørsmål oppstår

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Frank-Andre, 11 Feb 2012.

1. Frank-Andre

Frank-Andre
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei
    Nå står min første lager ( bohemian lager style) til gjæring i kjøleskap på ca 10-11 grader. Den har stått der nå nesten 14 dager, så kommer noen spørsmål.

ølet skal jo lagres minimum 1 måned, men skal jeg tappe det over på flasker og karbonere før lagring eller skal jeg bare sette ned tempraturen og la ølet være i gjæringsbøtta?

2. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Før lagring bør ølet over på en eller annen helt lufttett beholder, det være seg flaske, fat eller Better Bottle, for å hindre oksidering under lagringen. Om du gjærer i plastbøtter, ville jeg i alle fall unngått disse under selve lagringen. Personlig lagrer jeg på Corneliusfat, men du kan godt gjøre det på flasker. Da er det nok best å sette ølet til karbonerig først (på en litt lav romtemperatur), og så lagre de ferdig karbonerte flaskene på ca. 0-2 °C etterpå.

3. Yngve J

Yngve J
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Du tapper det nå over på flasker og setter dem i romtemp i en ukes tid. Så setter du flaskene kaldt i en måneds tid for lagring.

4. Frank-Andre

Frank-Andre
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for gode og ikke minst raske svar. Har ikke corneliusfat enda, men nærmer meg raskt dette da jeg etter 9 brygg begynner å bli lei vasking og dessifisering av flasker :). Gammel kjøleskap står i garasjen som skal bygges om.
    Da blir det å sette den på flasker.

5. thomashagen

thomashagen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva menes med litt lav romtemperatur? Under 20?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

6. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja.

Del denne siden