Min første Lager

Etter 25 batcher ale på samvittigheten satte jeg min første lager denne helgen. En Summit Pilsner basert på oppskrift fra Bryggselv,  men med WPL830 German Lager.

Ble litt overrasket over at det ikke var den heftige primærgjæringen som jeg er vant med, men tenker at det kanskje er naturlig på grunn av den lave gjæringstemperaturen?

Når primærgjæringen er over tenker jeg å ta en diacetyl rest ved å øket temperaturen 1 grad per dag fra 10 °C tom 13 °C og holde det der et par dager. For å få øllet mest mulig klart tenkte jeg å kjøle det ned til ca 4 °C før jeg overfører det til korneliusfat for sekundærgjæring og lagring.

Hvor lenge bør jeg vente før jeg øker temperaturen for å gjennomføre diacetylresten?
Hvor lenge kan jeg vente før jeg overfører til sekundærkar (planlegger en langsom avkjøling til 4 °C)?
 
ovestad skrev:
Hvor lenge bør jeg vente før jeg øker temperaturen for å gjennomføre diacetylresten?

Gjærer selv min første pils nå, og det jeg har lest, er at man kan ta en diacetylrest når 2/3 av gjæringsforløpet er unnagjort. Så det avhenger altså ikke av tid, men hvor langt man er kommet i gjæringa.
Selv har jeg ikke tappekran på karet jeg gjærer i nå, og jeg vil nødig ta av hele lokket for å hente en prøve, så jeg kommer nok til å hoppe over dette og i stedet lagre på 9 grader i 3 uker. Jeg har lest at andre har hatt stor suksess med det. :)

Når jeg tenker meg om, så kan jeg jo måle med refraktometer ... hmm...  :jaha:
 
Selv har jeg ikke tappekran på karet jeg gjærer i nå, og jeg vil nødig ta av hele lokket for å hente en prøve, så jeg kommer nok til å hoppe over dette og i stedet lagre på 9 grader i 3 uker. Jeg har lest at andre har hatt stor suksess med det

Ja,i følge annerkjent litteratur (brewing classic styles) skal det ikke være nødvendig med diacetylrest om gjæringen er startet lavere enn gjæringstemperatur. Jeg var derimot ikke helt helding med kjølingen, og måtte starte gjæringsforløpet med å kjøle ned vørteren et par grader.

Når jeg tenker meg om, så kan jeg jo måle med refraktometer ... hmm... 
Ja, men da må du ta av lokket. Jeg har heller ikke kran, og har nettopp hatt uhell med oksydering og vil heller ikke åpne lokket mer enn aller helst nødvendig. Tenker det går greit å stole på tiden og antall plopp i gjærlåsen.

Husk å korrigere for gjæret vørter om du måler med refractometer.........
 
ovestad skrev:
Ja, men da må du ta av lokket. Jeg har heller ikke kran, og har nettopp hatt uhell med oksydering og vil heller ikke åpne lokket mer enn aller helst nødvendig. Tenker det går greit å stole på tiden og antall plopp i gjærlåsen.

Skjønner.
Ja, det må jeg. Det er egentlig ikke det jeg er bekymret for. Snarere å hente en prøve fra vørteren stor nok til å måle med hydrometer. Det følger en dråpeteller med refraktometeret, så føler meg rimelig trygg på at det går bra.

ovestad skrev:
Husk å korrigere for gjæret vørter om du måler med refractometer.........

Jepp, har nylig fått nyss om verktøyet i BeerSmith :)
Veldig spennende med første lager.  :D
 
Veldig spennende med første lager.

Ja, spennende å se om jeg får det til  :jaha:

Det blir neppe mitt favorittøl, men det er mer for å finne ut om jeg mestrer det, og samtidig kunne servere øl til gjester som ikke liker skikkelig øl  :biersmile:
 
Tilbake
Topp