Belgisk hveteøl Wit

Skal tilsette fryst frukt, cantaloupemelon, bringebær, pære eller noe.. Har ikke bestemt meg enda. Kanskje noen har tips?
 
Du har jo allerede brukt koriander og appelsinskall..  Du burde kanskje ha brygget et hveteøl uten disse smaker for så å eksperimentere ved å tilsette noe frukt?
 
Hvor fikk du tak i pomeransskall? Har aldri hørt om det før. http://no.wikipedia.org/wiki/Pomerans [/quote]

Jeg hadde malt pomeranskall. Jeg vet ikke om det er så lett å få tak i på butikken, men jeg kjøpte mitt på maximat nordby, Strømstad, Sverige.
Det var fra en produsent(husker ikke navnet) som jeg ser i de fleste butikker så du kan jo kanskje spørre om de kan bestille det inn på en av dine lokale butikker. 
 
Bruk heller ferskrevet appelsinskall. Det har en langt friskere smak. Gang mengden med tre til fire i forhold til tørket skall.
 
Spiller det noen rolle om man river appelsinskallet fint eller grovt? Jeg må ut og handle et rivjern ser jeg...  :yes:
 
God kveld medbryggere.
I morgen kl 0900 er bryggedagen jeg har sett frem til hele uken.
Setter gahr sin belgisk wit fra bryggselv.no.
Til min store fustrasjon så knela pcen for noen dager siden så jeg har ikke tilgang på mitt bryggeprogram. Så jeg saumfarer internettet etter stegmesk kalkulatorer m.m

Oppskriften innheholder 5,6 kg malt.
3 stegs mesk.

Jeg har tidligere kun mesket 1.stegs da med mesk tykkelse 2,5L/kg (5kg malt) og skyllet (fly sparge) med 25 liter vann etter oppskrifter fra boken moderne hjemmebrygging. Da har jeg oppnådd pre koke mengde på 30 liter. Noe som passer kjelen min.

I dette tilfelle vil jeg enda på mesk tykkelse på 5L/kg etter at meskingen er ferdig og klar for skylling. Totalt da brukt 28,3 liter.
Noen som har forslag til til hvor mye vann jeg skal bruke til skylling for og få 30 liter i kjelen??.

Takker Simen

Sent from my GT-P3100 using Tapatalk 2
 
Hmm.. etter og ha latt mitt egent spørsmål marinere litt såer det vel samme om jeg varmer opp 20 eller 40 liter så lenge jeg stopper når jeg har fått ut 30 liter i kjelen... tjooohooo..

Sent from my GT-P3100 using Tapatalk 2
 
Brygget dette i Juni og sitter og nyyyyter dette i skrivende stund! Vi mesket på ca 66 grader i 60 min. Vi gikk for ca 2,5 liter pr kilo malt og skyllet med ca 25 liter på ca 76 grader i ca 1,5 timer! Resirkulerte ca 4 liter før vi tappet i kokekar. Kokte vørteren i ca 90min og tilsatte ca 40 gram ferskt raspet appelsinskrall ca 10 min før kokeslutt! Fikk OG 1050 og endte på FG 1009 etter 4 uker gjæring!!! Brukte 2 rør med WLP 400 og 1,3 liter starter. Dette øllet har blitt utrolig bra! Fantastisk skum (skikkelig kremskum), fyldig og en fantastisk smak av appelsin og nyyyydelig farge! Perfekt wit for vår del!  :skitbra:
 
Hei!

Jeg har tenkt å brygge meg en Belgisk Wit i helga.. Dette blir mitt første forsøk på "egenkomponert" oppskrift og tar gjerne imot innspill.
Løst basert på Belgisk Wit Gahr Edition.


Witness me Style: Belgisk Wit

Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1049
FG:
Alcohol: 4.8 % by vol.
Colour: 7 EBC (Pale yellow)
Bitterness: 20 IBU
BU/GU: 0.4

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 2000 grammes
Wheat Malt         2000 grammes
Flaked Wheat         1000 grammes
Flaked Oats           300 grammes

Mash schedule: 51 degrees for 10 minutes, 67 degrees for 45 minutes. 78 i 5 min

Hops
East Kent Golding 4.4% alpha     35 grammes     60 minutes
Saaz                         2.8% alpha     5 grammes     5 minutes

Fermentation
Yeast: 3944 Belgian White

Comments:
15 min koketid:
40g revet appelsinskall
15g koriander, knust
5g sitronskall


18 L meskevann.
13 L før skylling.
14 L skyllevann.
27 L Pre-boil.
60 min koketid -> 23 L før tapping -> 21 L i dunken..

Jeg sliter litt med å få riktig sluttvolum på bryggene mine, så denne gangen prøver jeg med litt større skyllevolum.
Effektiviteten har vært så som så tidligere, og oppskriften er derfor basert på 60% utbytte..

Tror dere denne blir frisk og lettdrikkelig?
 
Jeg ville nok prøvd meg med litt mindre meskevann (13-15 liter) Og litt mer skyllevann! Men ellers synes jeg at det ser flott ut!  :skitbra: Lykke til!
 
Ser bra ut dette. Du kan også prøve med risskall om du sliter med effektiviteten. Så slipper du stuck mash når du lager hvete øl. Funket når vi lagde wit sist.
Lykke til!
 
Mitt første brygg var en Witt, et allgrain-sett fra Bryggselv, og det er vel også et Gahr-sett.

Brygget skulle gi 25 liter, men ukjent som jeg var med både brygging og ny Speidel, så ble resultatet bare 15 liter i gjæringskaret...

Den ferdige Witen ble både  mørkere og kraftigere enn den skulle, men det er trolig det beste ølet jeg noen gang har drukket! :D
 
Hva er best å erstatte pilsnermalt i ekstrakt brygg ? Skal som sagt brygge en Wit.

Gjerne anbefallning på hvilken type humle som egner seg best.

på forhånd takk
 
Tilbake
Topp