Mindre batcher med BB30?

CorgiStyle

Norbrygg-medlem
Har akkurat fått min første batch på flaske. Det ble jo fort 2.5 kasser. Blir spennende å se om det er drikkandes, men jeg vil brygge mer!

Tanken er rett og slett at man skal jo tross alt ha omsetning på ølet, og dersom jeg brygger mindre batcher, kan jeg brygge oftere.
Tanken er at jeg er i lærefasen her, og jeg ønsker å opparbeide meg både erfaring som brygger, samt teste ut flest typer øl.
I første omgang tenker jeg å halvere batchen. Ender vel da opp med rundt 2.5 til 3 kg malt, og 10-12 liter på dunken.

Er det noen store utfordringer med å brygge smått på BB?
Jeg tenker å nedskalere oppskriftene i BeerSmith.

Kan også nevne at jeg er i ferd med å få til en PID-løsning samt pumpe og kontinuerlig sirkulasjon på BBen.

Takk for tips!

kevin
 
Mine erfaringer er at det blir mindre effektiv nedkjøling av vørteren med dyppkjøper (om du bruker det). Endel av kjøleren står da over vørterflaten.
Så er er det tiden. Bruke 5-6 timer på 10 liter, blir for mye jobb for så smått med øl:D
 
Brygg full kjele hver gang. Erfaringsmessig blir det fort tomt uansett. Jeg brygger 50l batcher.
 
Takk,

Ja jeg tenker på motstrømskjøler også, så det er kanskje like greit å skaffe det med en gang.

Jeg ser på prosessen som minst halve hobbyen, så jeg er enda ikke der hvor det er noe som heter for mye jobb,
men som dere er inne på, kan det fort bli for smått med øl.....

Jeg tenker å forsøke litt, så får man se hva som skjer. Det later til at det går greit da å brygge halv kjele i alle fall.

kevin
 
Har brygget to batcher som ble på rundt 15L øl hver. Funket egentlig helt fint. Samme effektivitet som ellers, om ikke litt høyere. Nedkjølingen ble heller ikke noe problem, snarere tvert imot. Tror bryggetiden havnet på 3t og 30min fra start til slutt. Tror det er bare å prøve seg fram litt med mengde startvann osv, men kan skrive hva jeg husker. Kan sjekke loggen senere.

Mener jeg startet med rundt 18L vann, og skyller med 5L +/-. Så det er fullt gjennomførbart for litt mindre, ekaperimentelle greier.
 
Tilbake
Topp