Mini-batcher for malt-smaking

Jeg sysler med tanken på å sette noen mikro-batcher med singel malt bare for å smake forskjellen på malt. Jeg tenker meg 400 Gram malt og 3 L vann. Spesialmalt tenkte jeg å blande i likt forhold til pilsner, f.eks. 50% selv om det er veldig mye for noen.

Samme gjær i alle bøttene. Har vel landet på Nottingham som en nøytral gjær.

Jeg lurer veldig på om jeg skal ha i litt bitterhumle eller la det være ren malt uten humle. Har noen gjort noe lignende før som kan gi noen innspill? Burde jeg, for å smake malten, gjøre det uten humle eller blir det så puk at jeg ikke smaker malten engang?

Ren malt kan bli søtt. Du kan evt tilsette en nøytral bitterhumle ved kokestart.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

støtter synspunktet til gle,
hvis du vil at det skal smake øl og ikke "vørterøl" er det nok best du bruker litt bitterhumle

Dersom jeg velger å IKKE humle, trengs det selvsagt et oppkok for å desinfisere vørten. Men har det noen hensikt å koke den mer enn i 5 minutter?

Skjønner ikke helt hvorfor det skal humles når det er malten det er snakk om.

Hele persepsjonen av sluttproduktet trenger jo humle, men for å smake hva selve malten gjør... trenger jo bare malten. Dette kan du gjøre i en termos f.eks og helle over til gjæring.

Hvis man vil ha en ide on hvordan malten vil oppleves i et ferdig øl er det best man humler forsiktig
Ellers kunne man like gjerne bare knaska på korna

Er du nysgjerrig på hvordan det vil bli med laurbær i lapskausen holder de ikke å bare koke en te på laurbær og konkludere med det

Dessuten vil han jo sikkert brygge et øl som er drikkelig når han først skal brygge

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dessuten vil han jo sikkert brygge et øl som er drikkelig når han først skal brygge
For akkurat disse mikro-batchene er det smaksforskjellen og karakteristikken i de forskjellige maltene som er interessant. Det trenger ikke nødvendigvis bli godt. Hvis jeg får til dette planlegger også å lage noen slike med ren pilsner-malt og forskjellige gjær - og noen med feil som for mye gjær o.a.

Problemet med smak og lukt er at jeg synes jeg har få knagger å henge det på.

Singel malt passer best i wiskyen, tror ikke en singel malt batch med Carafa eller for den skylds envhver spesialmalt er noe å prøve seg på...:)

Du vil vel ikke lage surøl, så litt koking må til. En annen ting er dms, kan være du trenger litt koketid for å fjerne dette. Et alternativ er å bruke dme. Da kan du steepe spesialmalten og bare gi det et kjapt oppkok.

Tanken om single malt med Carafa har vi vel lagt død i tidligere tråder
men ingen ting i veien med en SM basert på Maris Otter eller Munich

det er forskjell i smak på samme malttype fra ulike malterier, så det kan være en ide å brygge testbatcher med samme type fra ulike malterier med en dertil lett humling

De heftigste maltene blir med 50% pilsner og 50% av den malten jeg vil prøve. Bare for å gjøre det mulig å smake. Batchene blir på 1 liter og 200 gram malt. Setter dem I brusflasker tenkte jeg. Lurer litt på hvordan jeg skal få til gjær lås på brusflasker. 10-12 gjærlåser driver testkostnadene vel høyt. Noen som har forslag til gjærlåser?

Funker det og,
allerede prøvd på en flaske Ringnes vørtern

Sent from my iPhone using Tapatalk

I bryggelitteraturen vil du finne anbefalinger på maks % av de ulike malttypene i mesken. Det kan være en ide å bruke disse som utgangspunkt og benytte en pilsner malt som base. Dersom du bruker uforholdsmessig mye spesialmalt kan du få en uheldig balanse i testbrygget som kan være mer til villedning enn veiledning...

Tilbake
Topp