mini herms

Hei byttet nettopp forrige uke ut coil i min HERMS, den hadde 10mm rør = ca 8mm innvendig, dette var for lite til flow igennom HERMS, Med en CHUGGER pumpe som gir 22L/Min fikk jeg 3l/min igjennom denne coilen. Byttet ut med 12.5MM OD rør fik da 8L/Min gjennom strømming.

Den coil som du ser på 5/16 = 8MM ID og min personlige mening er denne for liten, men det er jo avhengig av hvor stor anlegg du har.
 
Målte flow i den gamle coilen på 8 mm og det var tarvelige 1,7l/m:mad:. I den nye på 12 mm er det nå 6l/m.
Tenker å kjøre full flow når jeg ramper og redusere litt når jeg bare skal vedlikeholde.
Viktig med god flow i Herms. Så lenge falskbunn fikser det,
 
takk for svar.det var det jeg fryktet at rør dimensjonen ville bli alltfor liten:(hvis jeg velger å gå over til rimstube er sjangsen veldig stor for karamelisering evt brenne vørteren hvis jeg skulle finne på å brygge weissbier?
 
Den koilen du lenker til er for kjøling av øl, ikke til varmeutveksling av vørter. For meg ser den derfor helt feil ut til det du skal bruke den til.
Ved kjøling av øl har du lite flow (0,5L i ny og ne). Det er derfor viktig med mye gods slik at øl ikke varmer opp koilen. Ved varmeveksling kjører du fortløpende vørter gjennom ( >3L/min). Du trenger derfor mindre gods og høyere gjennomstrømning. Jeg ville derfor ikke kjørt to tettpakkede vinklinger for dette formålet.
 
Eg brukte i mange år 8mm bremseerøyr i kopar fra biltema. Det fungerte bra på eit 40-liters bryggeri. Hadde ca 2l veske i varmevekslaren og 2kw effekt.
Før ein for lite flow kan ein korte inn lengden. Den coilen som er linka til tippar eg kan fungere i eit lite bryggeri, opp til 50 liter kansje, men eg ville delt den i to og brukt kun den eine coilen. Det er meir enn langt nok. Bedre å kompansere med meir effekt og mindre veskevolum.
Har opplevd problem med for høg flow, silbotnen kolapsa. Så i dag har eg laga ny :)
 
Hei,
Jeg bruker rims fra Blichmann, 3,5 kW 230 volt utgaven, med trinnløs regulering
Enkelt å rengjøre, ingen fare for fastbrenning av vørter pga, stor overflate på elementet og nedjustert effekt hvis du ønsker veldig liten gjennomstrømning. Albue med temp sensor til å sette på toppen /utgangen finnes også og festebrakett for hele greia.
a1b6111234d477069e81415dc075bd49.jpg



d4a86b91b7b5a1df8ba066e80dfeda37.jpg
 
Sist redigert:
Hei,
Jeg bruker rims fra Blichmann, 3,5 kW 230 volt utgaven, med trinnløs regulering
Enkelt å rengjøre, ingen fare for fastbrenning av vørter pga, stor overflate på elementet og nedjustert effekt hvis du ønsker veldig liten gjennomstrømning. Albue med temp sensor til å sette på toppen /utgangen finnes også og festebrakett for hele greia.
a1b6111234d477069e81415dc075bd49.jpg



d4a86b91b7b5a1df8ba066e80dfeda37.jpg

Hva bruker du for å regulere temperaturen på denne?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg bruker Blichmanns egen kontroller, men du kan fint bruke hva som helst, den er som et vanlig varmeelement.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Jeg bruker Blichmanns egen kontroller, men du kan fint bruke hva som helst, den er som et vanlig varmeelement.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Klar over det, tenkte å kjøpe coildelen selv (har hop rocketen). Men blichmanns kontroller blir i stiveste laget prismessig for min del :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, kontrolleren kan virke dyr, men den styrer også tempsensorer og hos meg styrer den også varmeelementet i kokekjelen, kontrolleren har inn/ut mot computer og da får jeg opp diagramm for kok og meske- forløpet under hele byggeprosessen, dette lagrer jeg og dette er viktig for repeterbarheten.
Hvis man regner på hva man får i prisen fra Blichmann, blir ikke totalen så ille. Ferdig bygget er det også.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Hei,
Jeg bruker rims fra Blichmann, 3,5 kW 230 volt utgaven, med trinnløs regulering
Enkelt å rengjøre, ingen fare for fastbrenning av vørter pga, stor overflate på elementet og nedjustert effekt hvis du ønsker veldig liten gjennomstrømning. Albue med temp sensor til å sette på toppen /utgangen finnes også og festebrakett for hele greia.
a1b6111234d477069e81415dc075bd49.jpg



d4a86b91b7b5a1df8ba066e80dfeda37.jpg
Er det noen her på berget som selger den? Eller er det eBay som gjelder?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp