Minimums mengder Speidel

Jeg lurte på om det er mulig å lage 25- 30l brygg på speidel 50L, uten å gå til innkjøp av kort malt rør.
Leste på en tråd at det var noen som hadde fått oppgitt minimums maltmengde til 8 kilo og minimums vannmengde på 42 liter vann for speidel 50L.
Er det noen som har prøvd å bruke feks. 6 kilo malt og 35-40 liter vann?
Takker for svar.
 
Har ikke 50-literen selv, så husker ikke eksakt tall, men hvis du søker på forumet tror jeg du vil finne at det har blitt diskutert mange ganger før. Om jeg husker rett, så mener jeg du er nødt til å ha kort maltrør.
 
Skulle ikkje forundra meg om det kunne gjerast med vanleg maltrør også. Men då må ein ha noko ekstra i maltrøret som tar opp plassen som tilsvarar forskjellen på kort og vanleg maltrør? Reodor Felgen får det sikkert til.
 
Takker for svar
Ja, det burde jo absolutt være mulig å finne noe annet å fylle i røret for å kompensere.. Får pønske litt på dette.
 
Brygget et belgisk ale eget oppskrift -W12.
180 min koking gir 25L (FG 1.105) av øl til slutt. Startet med 45L
Så hvis du legger f.eks. 6 kilo malt og koker litt ekstra da får du akkurat dobbelt mindre i kar med riktig FG. Det er jo enkelt å regne med Beersmith eller lignende.

p.s. det er jo absolutt ingen måte å kjøpe kort malt rør til 50L Speidel. :)
 
Lag hull i maltrøret og tett med blindplugg når du skal ha større batcher.


Sent from myself
Ja, har tenkt tanken :) kjenner du til noen som har gjort dette?
Gjorde et testbrygg her om dagen, hvor jeg la i 11 stk glassflasker med patentkork for å fylle litt volum i maltrøret. Funket egentlig greit :) men tror jeg blir å gå til innkjøp av kort maltrør.
 
Jeg bruker selv kort maltrør og er svært fornøyd med denne. Har derfor fått brygget 4 forskjellige batcher med firskjellige øl typer.

Eneste minuset at dette tar like lang tid som å brygge en 50 liters batch..,

Får jo prøvd forskjellige øl typer før jeg brygger større batcher

Easybrew
 
Tilbake
Topp