Misfarget kobberhatt

u5ety7e2.jpg


Er det sånn den skal være eller bør jeg bytte den? Den er fin og blank på utsiden.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
Når du varmer kobber skifter den farge. Misfargingen du ser er nok fra produksjonen. (gløding og bråkjøling for å gjøre kobberen myk og formbar)
Har ingenting å si. Utsiden er blank og fin pga polering. (Estetikk)

My 2C.
 
Den er sikkert ødelagt, bare send den til meg så gir jeg deg god kilopris for gjenvinning. NB må passe til 50 Liter speidel :) ;)
 
Det har ingenting å si. Kun estetisk.
Gryteskrubb (svamp) å sterkt blandet edikk... Fin som ny. :)
Edikk er poleringsmiddel nr. 1 for kobber :)
 
magne1972 skrev:
Edikk er poleringsmiddel nr. 1 for kobber :)

Berre ein ting som er bedre, eller kansje to. Kokande vørter og Star San :)

Eg har ein slik hatt liggandes og den er slik den og, på innsida. (for the record: har ikkje speidel, berre hatten, slik at eg kan kalle bryggeriet mitt for ein kraftig modifisert speidel ;))
 
Hva er hatten for?

Å lede damp til et rør? Speidelen min har gjort om bryggerommet til en øldunstende affære. Kan  en hatt og rør lede dampen ut et vindu fex uten at prosessen forstyrres?
 
FreddyA skrev:
Jepp, akkurat derfor jeg kjøpte den. Du kan bruke 125(?)mm avtrekksslange på den og lede damp ut et vindu. Det ble mye damp i taket før..

Var noe sånt her + slangeklemme jeg kjøpte:
http://www.clasohlson.com/no/Fleksibel ventilasjonsslange/Pr325321000

/freddy

Har også vurdert å kjøpe hatt til min speidel 50, siden bryggerommet i løpet av kokingen utvikler seg til et dampbad..

Har sett på denne løsningen.. men en ting jeg har vært nysgjerrig på.. når du kobler på ventilasjonsrøret, som du leder ut av vinduet.. blir ikke dampen avkjølt og renner tilbake i speidelen igjen?
 
Hm, jo hvis du leder dampen opp til et vindu.. Jeg gjør som på bildet og får i hvertfall bra boiloff, har en bøtte under på utsiden som det samler seg en del i, i tillegg til det som damper bort.

Hva med å ha en bøy på slangen med et hull nederst hvor det kan samle seg og dryppe ned i en bøtte før det renner tilbake i speidelen?


/freddy
 

Vedlegg

  • IMAG0220.jpg
    IMAG0220.jpg
    1,3 MB · Sett: 250
Slett ingen speidel, men jeg er fornøyd med min løsning for å sørge for at dampen ikke kondenserer og renner tilbake i kokekaret på vei opp til vinduet.
7e4u8e3e.jpg
 
Koker du med kun det røret som avdamping? Isåfall får jeg stygge tanker om at et nytt prosjekt er på gang i mitt bryggeri. Kjøkkenavtrekket mitt drypper det som bare rakkern av når jeg brygger. Står med en klut og tørker damp under hele koketida:)
 
Røret er eneste avdamping ja, Gunnar. Får likevel uforholdsmessig mye avdamping, så jeg skal ha en effektregulator på det ene elementet når jeg gidder å montere det.

Før jeg laga avdampinga var det omtrent rennende vann fra alle metallflater i hele kjelleren. Nå er problemet nesten borte.

Etter at dette bildet ble tatt har jeg forresten lagt til et Y-ledd rett i lokket hvor jeg kan åpne for å slippe inn humle og sånt.
 
Tilbake
Topp