Mislykket ettergjæring på flaske - redningsaksjon!

Jeg brygget i sommer en stor batch (100 liter) porter, og tappet det meste på fat og en god del på flasker (ca ei kasse 0,33 l). Fatversjonen ble fin, men flaskeversjonen har ettergjæret dårlig. Det er lite kullsyre, og smaker litt søtlig. Jeg antar at årsaken er at batchen ble stående litt for lenge på gjæringsfat, slik at gjæren sank til bunns og det var få gjærceller igjen i ølet da jeg flasket. Spørsmålet er om jeg kan redde ølet.
Jeg ser for meg følgende løsning: Jeg setter kassen med flaskene ut i garasjen når det er 2-4 minusgrader, slik at den kullsyren som finnes er godt "forankret" i ølet. Jeg vipper av korkene. Så tar jeg litt gjær fra siste brygging i en desinfisert sprøyte og tilsetter en liten sprut i hver flaske. Eventuelt kan jeg også tilsette litt ekstra strøsukker. Er dette en brukbar metode? Forslag til forbedringer?
 
Hvor sterk blei porter'n din?
Vi hadde også et tilsvarende problem, med en #100 oppskrift (10% alc). Jeg måtte spørre Sean hos NØ hvordan de løste karboneringa, og han nevnte at så sterk øl gjerne kan gå rett inn på varmelager etter flasking - 30 graders varme i ei uke. Jeg prøvde det med vår øl da den var noen mnd gammel, men spørs om det ikke var for seint, for det blei ingen effekt... Det var også ei dame som hadde forska på gjær (holdt foredrag på Øl&mat festivalen), som sa at det alltid vil finnes gjær igjen i løsningen. Men fortsatt ingen kullsyre hos oss, etter et år på flaske.
Forslaget ditt bør nok kunne funke, men pass på å få tak i en alkoholtolerant gjær, dersom %'n din er i nærheten av det vi har.... Ekstra sukker skal ikke være nødvendig, viss du allerede har tilført.
 
Ok, det tåler de fleste ølgjær... Du får prøve med noen friske, spreke celler!
 
Jeg har opplevd det samme som Tore B, på øl med tilsvarende styrke som ble stående litt over tre uker i bøtte. Ølet ble ekstremt klart, men det var umulig å få bobler - bare litt lett perlende med god fantasi :) Gjæren var forøvrig en WY3538 Leuven Pale (WY Personal collection).

Vi løste det hele ved å åpne flaskene og helle dem på fat :)
 
Ja, det er selvsagt en løsning å gjøre om plaskeporteren til fat-porter. Men jeg skulle likevel gjerne hatt noen flasker, bl.a. til NM. Porteren er god, den, bare den får litt futt!
 
Tore B. skrev:
Ja, det er selvsagt en løsning å gjøre om plaskeporteren til fat-porter. Men jeg skulle likevel gjerne hatt noen flasker, bl.a. til NM. Porteren er god, den, bare den får litt futt!
Kan du ikke bare tappe på fat.. karbonere kunstig... for så å tappe det over på flaske før du skal levere inn til NM? Det å karbonere kunstig på fat, for så å tappe over på flaske før innlevering til konkurranse er vel noe veldig mange hjemmebryggere gjør. Hvis du ikke kan låne/har beergun eller lignende, pass på å fryse ned flaskene før fylling og sørg for å ha kaldest mulig øl, for minst mulig skumdannelse
 
Tilbake
Topp