Missforstått oppskrift, hatt i homle på feil tid.

Hei.

Belgisk wit Gahr edition.

Humle/krydder
34 g East Kent Goldings, pellets, 4,5 % aa, 60 min.
5 g Saaz, pellets, 4 % aa, 5 min.
40 g appelsinskall, revet, ferskt, 5 min.
20 g indiske korianderfrø, knust, 5 min.
2 g kamille, 5 min.

Her bomma jeg stygt og leste 5 min på alle linjene, alt kokt i 5 min. ( East Kent Goldings skulle vært i 60 min )

Smakte på vørteren, den minnet om søt iste. Mao det var noe bitterhet å spore...

Målte OG til 1.052.

Burde jeg gjøre noe forsøk på tørrhumling ? Isåfall hvor mye og hvor lenge ? Takker for alle innspill!!

Det er snakk om 25 L All grain ølsett BIAB.

RDWHAHB. Tørrhumling gir ikke bitterhet, men kan gi aroma du ikke ønsker i en wit. Jeg hadde latt ølet være, det skal uansett ikke være så mye bitterhet i det. Ev. kan du lage en humle-te med litt vann og ca. 15-20 g EKG. Kok i en time, sil av humle og tilsett etter kjøling. Bruk mist mulig vann, uten at det får tørrkoke. Men som sagt, jeg hadde ikke tatt det så tungt.

Nå har dette stått litt over 14 dager, FG er ca. 1.014, men smaken på gravity samplen er at dette er utrolig søt, mesket på for høy temp ?

Når oppskriften tilsier at FG skal være 1.012, skal man ta etterkarbonere uten tilsetting av sukkerlake ?

Til slutt en liten beklagelse, denne posten hører hjemme i Nybegynner avdelingen.

Du skal karbonere med sukkerlake. Hvis den ikke dropper mer enn .14 så vil det si at det ikke er mer gjærbart sukker igjen. Altså sukker som gjæren klarer å spise opp.

Hei

En ting man kan gjøre for å øke bitterheten litt, som jeg hørte om på en episode av Basic Brewing Radio[1], er å koke primingløsningen din i en time med litt bitterhumle. Dette vil i hvert fall gi en liten ekstra bitterhet.

mvh
Jørgen

[1] Basic Brewing Radio på Itunes, episode 08-29-13 Hoppy Pale Ales

Tilbake
Topp