Mistet gummitetning i gjæringskaret

Ja, etter 5 mer eller mindre tabbefrie brygg måtte det skje i kveld. Hadde tilsatt gjæren og ristet på karet med tommelen over hullet i lokket. Presset tydeligvis for hardt, for da jeg stoppet smatt gummitetningen som gjærlåsen tres inn i gjennom hullet og ned i karet. Var såpass med skum etter ristingen at jeg ikke klarte å se den i ølen. Den var desinfisert på forhånd.

Så, kan det forringe brygget på noe vis om den blir liggende der i 2 uker, eller RDWHAHB?
 
Håper det går greit for jeg gjorde det samme i ett av mine i dag :) De er sikkert laget for at det skal kunne skje tenker jeg. Alternative mitt var at jeg skulle stikke hånda nedi brygget og jeg er ikke starsan'et.
 
Ingenting å bekymre seg for. en desinfisert gummipropp skulle ikke ha noen betydning for sluttresultatet. Jeg presterte faktisk en gang å miste et skrujern (!!) nedi vørteren under kjøling. Ble godt øl likevel! :)
 
Jeg klarte å trykke en gummipropp ned i vørteren en gang også.... Ølet ble bra likevel det. La ikke merke til noe gummismak etterpå. Vil tro at dette går bra.
 
Jeg tok med rørepinnen fra gjærstarteren i gjæringskaret oppi går. Regner med at det er uproblematisk.

(Og nå begynte jeg å filosofere på om det hadde gått an å bruke magnetrører (en stor en!) helt i starten på et nypitchet brygg.)
 
Tilbake
Topp