Mistet halve vørteren under skylling

Mens jeg skylte i dag (25 liters batch), stusset jeg over at det aldri ble fullt, og oppdaget etter en stund at en slange fra pumpa hadde løsnet og vørter sildret ut i vasken. Tipper jeg mistet ca 20 liter. Etter mye skylling var det bare ca 10 liter i kokekaret. Skulle ha 30.

Lurte lenge på hva jeg skulle gjøre. Skylle malten videre til jeg fikk kokevolumet jeg hadde planlagt? OG hadde sikkert blitt for lav.

Vurderte også å hive ut malten, for så å kverne ny malt og meske med de 10 literene som var i karet + 10 liter til med vann (mesker vanligvis med 20 liter vann på 6 kg malt). Bare for å slippe å hive vørteren liksom. OG hadde vel da blitt for høy.

Det beste hadde nok vært å bare tømme ut de 10 literene med vørter som var ferdig skylt, og koke denne som en liten batch. Hadde dessverre ikke mulighet til å koke denne i tillegg til ny batch.

Endte opp med å tømme den ut og starte alt på nytt. Hater å hive vørter, men sånn ble det.

Noen som har noen tanker om hva jeg kunne gjort for å redde batchen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dette ble lapskaus:p

1. Du kunne fulgt bedre med :D
2. Tror jeg ville ha kokt en minibatch på 10 L av de resterende. Å skylle videre er ikke anbefalt mht utrekk av taniner. Stopp skylling på 1.015-1.010
 
Hehe. 10 liter med starter, ja..

Jeg kunne absolutt fulgt bedre med, men det var bare one of those days.

Ser poenget om å skylle videre, men gjorde heldigvis ikke det, da...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hehe. 10 liter med starter, ja..

Jeg kunne absolutt fulgt bedre med, men det var bare one of those days.

Ser poenget om å skylle videre, men gjorde heldigvis ikke det, da...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Om 10l vørteren var på 1.040 - 1.050 kunne du benyttet til flere startere senere :) var nok det som var ment med det.
 
Tilbake
Topp