Mistet ølkork i gjæringskaret

Hei!
Har muligens et problem. Pga mye krausen i min witbier som nå står til gjæring på første døgnet, åpnet jeg lokket til gjæringskaret og lot det ligge løst oppå. Over hullet i lokket lå jeg en ølkork for å dekker over slik at det ikke var hull rett ned i karet. Da krausen hevet seg såpass mye at lokket løftet seg, tok jeg å desinfiserte en sil og tok ut en del krausen. Da jeg løftet av lokket, holdt jeg det litt på siden, og KORKEN falt ned i karet. Burde jeg være bekymret for at dette vil ødelegge ølet mitt? Hva gjør jeg? Tips? :(

Takk!
 
Det går helt sikkert bra. Jeg ville latt den være oppi, og ikke satt mer på spill med fiskeforsøk.
Takk :) Som ganske fersk brygger har jeg ikke veldig mye erfaring. Så det måtte jo skje en eller annen gang. Satser på at alkoholen og gjæring vil drepe eventuelle bakterier...
 
Gjort er gjort. Enten går det bra, eller så går det dårlig. ;-)
Hjelper ikke å bekymre seg.

Skal du prøve å fiske ut korken igjen, kan du lett åpne for flere infeksjonsmuligheter. Så la den være.
Men må du absolutt ha den opp fra karet, foreslår jeg å bruke sterk magnet på utsiden som kan dra korken opp til kanten.
 
Har gjæret/mesket på det meste jeg har i bryggeromet tror jeg... men det som ble best var da jeg mista brillene i mesken.. måtte jo bli ølbriller det ølet, godt ble det og
Haha! Er litt mindre urolig for at min vil bli dårlig da, om den overlevde et par briller :D
 
Tilbake
Topp