Mitt bryggeri.

magne1972

Moderator
legger ut bilde av mitt bryggeri, midlertidig oppsett.
jeg bygger dedikert plass i garasjen, men måtte teste garasjebrygging først  :)
kjempefornøyd med det. bryggedagen tok 3,5 timer fra knusing av malt og oppstilling, til ferdig rydding, og vørter til gjæring. (vasking inkludert)
DET er ny rekord for meg  ;D
 

Vedlegg

  • midlertidig.jpg
    midlertidig.jpg
    464,8 KB · Sett: 1.824
3,5 timer står det respekt av! Liker gjennomført Igloo-stil! Legg ut flere bilder etterhvert, gøy å se hvordan andre setter opp utstyret sitt.
 
Fantastisk med 3,5 timer, kan du spesifisere slik at jeg som bruker 8-12 timer kan optimalisere? :) hvilke elektroniske dingser har du under hlt'en?
 
Hansenbrygg skrev:
Fantastisk med 3,5 timer, kan du spesifisere slik at jeg som bruker 8-12 timer kan optimalisere? :) hvilke elektroniske dingser har du under hlt'en?
:)
Under hlt (mesketanken egentlig) er det en vekt, for å måle tilført væske.
"dingsene" under er en pid for temperaturkontroll på hlt, en pid for herms-sløyfen som ikke synes, men ligger bak meskedunken. Og en temperaturføler type stc-1000 som ikke gjør noenting :) kun som reserve...
 
Det skal om bygges en del, for å tilpasses nye lokaler,
det skal sies at 3,5 timer er delvis intensivt jobbet, og jeg kan ikke korte ned tiden, men jeg skal få bedre flyt.
Ikke minst skal det lages mer kompakt/transportabelt. Og en ny konisk er under bygging for å øke kapasiteten.
Gjæringskapet må da også utbygges, men det er et annet prosjekt :)
 
Stilig! Hvordan måler du tilført væske? Jeg har prøvd flowmeter fra ebay som er temmelig ubrukelig så lenge man ikke alltid har samme trykk i flowen.

Direktevarmer du vannet?
 
Tilført væske måles med vekt under meskedunken, som tareres mellom hver fylling.
Vannet varmes med varme-elementer i blå kjølebag før fylling, og kompenserer/regulerer med hermssløyfen.
Etter kok fylles konen på vekt nr.2, og har dermed nøyaktig beregning av utbyttet, men det er ikke det viktigeste, men jeg slipper jobben med å følge med fylling/tapping, og alt foregår dermed tilnærmet oksygenfritt og lukket :)
 
3,5 timer er imponerende. Min rekord er to batcher i serie på 6,5. Nå ble jeg inspirert til å optimalisere bryggingen av enkeltbatcher :)
 
Eriki skrev:
Nice! Ser du har en kone fra Stout tanks and kettles :)
Fornøyd?
Joda, stemmer det, og rimelig tilfreds med den :)
Med triclamper er den en drøm på rengjøring, men lokket har en tendens til å lekke litt, så den patenten kunne vært bedre. Med bare en pakning isteden for to er den mye bedre, men likevell ikke topp :)
 
myklodding på RF var faktisk superenkelt, bare man har riktig utstyr :)
Har laget en beluftingstein, som passer inni bunnventilen på konen, slik at ventilen kan åpnes/stenges med denne montert.
Slaglodding er også greit å få til, men krever litt mer varme :)
Nå blir kjelevasken en del enklere :)
 

Vedlegg

  • luftestein.jpg
    luftestein.jpg
    465 KB · Sett: 934
  • luftestein 2.jpg
    luftestein 2.jpg
    375,7 KB · Sett: 927
  • triclamp utvendig.jpg
    triclamp utvendig.jpg
    406,4 KB · Sett: 934
  • triclamp innvendig 2.jpg
    triclamp innvendig 2.jpg
    365,2 KB · Sett: 936
  • Ventil komplett.jpg
    Ventil komplett.jpg
    399,2 KB · Sett: 927
Kult :) En egen tråd med tutorial for lodding av rf og hvilket utstyr man trenger hadde vært nyttig. Jeg har bare loddet kobber så langt.
 
EspenL skrev:
Kult :) En egen tråd med tutorial for lodding av rf og hvilket utstyr man trenger hadde vært nyttig. Jeg har bare loddet kobber så langt.
Myklodding er greit av RF.
Jeg gjør følgende: rengjør godt, pusser med scotchbrite pad (sånn pusseull uten stål i), tørker rent med "teknisk" sprit :) har på fluss stayclean fra harris. Varmer til flusset blir "usynlig" og tilsetter vanlig 3% sølv loddetinn.
Sitter utrolig godt til myklodd å være.
Slaglodd på samme måte, men MYE mer varme. :)
 
EspenL skrev:
Takker :) Har loddetinn i sølv, men hvor får man kjøpt Harris flux i Norge?
Ingen steder desverre.
Jeg kjøpte på ebay, men det er heller ikke lett å finne det der med sending til norge.
Det inneholder vistnok skumle stoffer :)
Der jeg kjøpte var frakten grisedyr, så jeg kjøpte to flasker. (varer nok lenge :) dråper er nok)
Skal se om du kan kjøpe den ene min, så kan jeg kjøpe din neste gang :)
 
En annen ting som kanskje er verdt å merke seg er at gutta i homebrewtalktråden sverger til Stay-brite 8 som loddetinn. Jeg har ingen erfaring med dette selv, men har bestilt både tinn og flux på ebay og tok det via jetcarrier.
Hvordan tinn bruker du, Magne1972?
 
Tilbake
Topp