Mitt bryggerioppsett.

Om det er det mest avanserte kan ikke jeg si noe om, men kraftforsyningen må være blant de største.
Ikke mange som kan skilte med 316 ampere :)
Men fra spøk til revolver, hva bruker du i bunn til silplate i mesketanken?
 
Om det er det mest avanserte kan ikke jeg si noe om, men kraftforsyningen må være blant de største.
Ikke mange som kan skilte med 316 ampere :)
Men fra spøk til revolver, hva bruker du i bunn til silplate i mesketanken?

elektrofolk vet at det da er en 3 fase 16 ampere kurs :) spøkern.

Jeg har brukt forskjellig til silplater, sideplater i Turnamat trommel bl.a. nå er det fra en kjøkkenvask fra 60 tallet, der er det ved siden av kummene en stor høvelig slett plate, av den har jeg slipt en rund plate på noen og 40 cm, slisset med 1 mm. kappskive. Det handles såpass mye at når det er mulig og få noe høvelig gratis benytter jeg den muliheyen.
 
akk ja - det er forskjell på folk.

Men jeg kan nok med vesentlig større rett kalle ølet mitt for håndverksøl:p.

Spøk til side; det der er ganske imponerende greier - flott å se hva folk som har greie på sånt kan få til. Men jeg skjønner jo itteno' av det:oops:.
 
akk ja - det er forskjell på folk.

Men jeg kan nok med vesentlig større rett kalle ølet mitt for håndverksøl:p.

Spøk til side;

Spøk og spøk, det blir mere tid til brygging og bedre øl av og ikke bygge og bygge.
Tror du har et jæskla godt øl og er innterresert i julealene og evt. julebukkene/dobbelbukkene hvis de inneholder bare malt og ikke sukker(honning
Gode oppskrifter folk har skulle vert lagt i system her på forumet, for mye styr og søking og leting etter slikt.
 
Spøk og spøk, det blir mere tid til brygging og bedre øl av og ikke bygge og bygge.
Tror du har et jæskla godt øl og er innterresert i julealene og evt. julebukkene/dobbelbukkene hvis de inneholder bare malt og ikke sukker(honning
Gode oppskrifter folk har skulle vert lagt i system her på forumet, for mye styr og søking og leting etter slikt.

Man burde kanskje lage et oppskrifts-subforum hvor folk legger ut oppskrifter etter en mal + egne kommentarer.
 
Det med kommentarer er i så fall viktig. Men jeg er egentlig mest happy med tråder der oppskrifter diskuteres. Det mest interessante er hvilke erfaringer folk gjør med ulike malttyper, gjærtyper, humletyper og meske- og gjæringsprosesser i de ulike ølstilene, og da er det viktig at ulike erfaringer og meninger kommer fram. Jeg har hatt mye glede av pilsoppskrifttråden i det siste, f.eks..

I det hele tatt; tematråder om det som handler om ulike sider ved selve bryggingen av ølet er noe vi trenger mest mulig av. Og så er det fint om folk tenker på å lage titler på trådene som gjør at man finner dem når man er på leiting etter info om det de handler om. (Jeg mener ikke å si at de ikke er det.)

Men Ole Brumm var ikke dum: "Ja takk, begge deler":).
 
Mange kjekke hobbyar og fagdisiplinar der Oddvar.
Korleis brukar du trykksensoren? Den likar vel ikkje fukt og varme så godt? Er det "bubbler method" eller har du kalibrert den på anna vis?
 
Kalibrer bare ved og bruke vekta jeg veier malt med og vanntemp har da vert innen for de 4 grader.
Har bare en slangstubb til sensoren + nivårøret i tankene, det blir da litt avstand fra varme kjeler, brukte først slange på noen meter til skapet men det var jeg sikker på kom til å bli mye tull med, regnet med at kanskje variabel romtemp ville påvirke.
Har foreløpig konset mest om mesketanken og holde konstant vannivå og det har fungert som bare det.
Nivårørene går ikke ned i bunnen men når nivået begynner og stige legger bare programmet til 10-18 orwhat liter.
Ang. fukt så får vi bare se, i verste fall så blir det som med veiecellene jeg prøvde først, må publisere en "bryggetabbe"
Jeg tror med kortvarig bruk at det går bra ang. fukt.

Jeg er ikke utdannet annett enn Gr. L elektriker med siste praksis i Norge i 1996.
 
Tilbake
Topp