1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Mitt første BIAB bryggeutstyr

En tråd i 'Utstyr' startet av HansV, 24 Jan 2013.

  1. HansV

    HansV
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Trondheim
    Når har jeg rigget opp mitt første bryggeutstyr for BIAB.
    - Karet er ett 30 liters gjæringskar fra Europris
    - Varmeelementene er to 2000W vannkokere fra Jula til 99kr/stk. Målt effekt på disse er 1850W hver, eller 8A. Filte ned avstandsstykkene litt fordi plasten i dunken er tynnere enn i vannkokeren. Brukte bare silikonpakningen som hørte med, det ble tett og fint.
    - Krana er 1/2" fra Biltema, mekket sammen med det jeg hadde liggenden av rørdeler i kjelleren. Brukte en 21mm underlagsskive og tettet med litt silikon på utsiden.
    - Humlesila er stålomspunnet vannslange fra Jula, med hurtigkobling så den er lett å ta av og vaske. Slangen er festet på ett T-ledd med 12mm kobberrør stusser og rusfrie slangeklemmer.
    - Rista er en rustfri grillrist fra Biltema, plassert ca. 4cm over varmeelementene
    Nå manger jeg bryggepose, vørterkjløer og PID regulator. Skal montere temperatursensor midt på karet bak og bygge en liten boks med SSR releer, bryter og kontakter for å kunne kjøre dette til to sikringskurser, men det bør også gå bra å kjøre det på en 16A kurs også.
    Hvis noen har en vørterkjøler til salgs i trondheimsområde er det bare å rope ut, ellers lager jeg en med 5 meter 12mm kobberrør fra Biltema. Skal også kle karet med ett liggeunderlag når jeg skal meske og koke.
    Tror kokekaret kom på rundt 500kr pluss at det blir omtrent det samme for kjøleren. Tenkte jeg skulle begynne med å bygge ett billig kar som er lett å modifisere for å kunne prøve ut dette, så blir det nok en bedre gryte etter hvert.
    Forslag til forbedringer, tips og gode råd mottas med takk. Selv om jeg har bygget litt bryggeutstyr før er dere mange her inne som har mye mer kunnskap og erfaring med dette enn meg:)
    Jeg er litt usikker på om jeg bør løfte sileslangen litt opp fra bunnen av karet så den ikke skal ligge nede i bunnfallet når jeg tapper, men jeg håper å få samlet det meste på midten med å bruke whirlpooling.

    Edit: Det blir en del plastlukt ved koking i dette plastkaret og mye smak på vannet etterpå. Jeg vil fraråde andre å bruke denne løsningen og skal bytte den ut med en metallkjele selv. Labb dunkene har nok bedre plastkvalitet men det er nok lurt å ta en lukt og smakstest på de også før brygging.
     

    Vedlagte filer:

  2. Kokken Tor

    Kokken Tor
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Stavanger
    Flott laget. Du har nok funnet den rette hobbien for deg.  :skitbra:
    Laget selv kjøler fra biltema med hadleliste her fra forumet. Tror det kom oppi 700 med hurtigkoblinger.
     
  3. fmandal

    fmandal
    Expand Collapse
    Moderator

    Bosted:
    Steinkjer
    Har selv et lignende oppsett, men med 60 l Labb-dunk fra Felleskjøpet og uten grillrist og sil. Etter store problemer med å få forrige Brygg over i gjæringskaret er en bazookascreen på vei, og grillristpatenten din bør jeg nok vurdere også.

    Har tre brygg på dette oppsettet så langt. Erfaringene med 5 m/12 mm kobberkjøler fra Biltema er så som så. Når jeg får ånden over meg skal jeg lage en til slik at jeg får 2 x 5 meter. Tar litt for lang tid å kjøle ned, selv om det er milevis bedre enn kjele i vasken-prinsippet jeg brukte tidligere. Eller naturlig kjøring, som jeg brukte på det første brygget med Labb-dunken...
     
  4. Kenneth N

    Kenneth N
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Ål
    Tåler den plasten 100 grader?
     
  5. fmandal

    fmandal
    Expand Collapse
    Moderator

    Bosted:
    Steinkjer
    PP (forklaringen av den forkortelsen får noen andre ta seg av...) tåler visst 120 grader. Jeg har ikke hatt problemer med Labb-dunken, men den er litt tykkere og hardere enn ei gjæringsbøtte. Jeg tror dog ikke tynnere - og følgelig mykere - kokekar skaper problemer så lenge det får stå i ro under bruk.
     
  6. ØysteinM

    ØysteinM
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Drammen
    Jeg vil tro du bør løfte sileslangen litt.
    Varmelementene vil antageligvis komme i veien og forstyrre en skikkelig whirlpool i bunnen.
     
  7. MortenBo

    MortenBo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Jeg bruker Labb-dunk til HLT, meskekar og kokekar og har ingen problemer med dette oppsettet. Både HLT og kokekaret har to elementer på 2200W hver. Men som det ble sagt er jo Labb-dunkene ganske tykke så kanskje derfor de holder godt.
     
  8. HansV

    HansV
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Trondheim
    Fin hobby dette, ja. Har alltid likt å bygge ting og lage utstyr, og brygging gir mange artige utfordringer. Driver også med elektronikk, så det er en grei kombinasjon.
    Dette blir nok bare en midlertidig løsning til de første bryggene så jeg får prøvd det ut før jeg går over til en metallkjele. Mye enklere å bore hull i en plastdunk, og det er ikke så farlig om det blir feil. Jeg har laget en 10 meters kjøler med 12mm biltemarør til ett annet 65liters bryggekar, og det funket fint. Når jeg bare skal kjøle 20 liter bør nok 5 meter være nok. Trenger bare en 1/2" kobling og en hageslangeovergang i den ene enden. Ut kan en feste hageslangen med slangeklemme, den passer fint utenpå røret.
    Plasten tåler 100 grader, ja. Jeg skal prøve med ett skikkelig oppkok med vann før jeg kjører første brygg så jeg er helt sikker på at det ikke setter smak på vannet.
    Skal se om jeg finner en enkel løsning for å heve sileslangen litt. Kan anbefale denne slangen fra Jula, forresten. Den er lang, billig og mye stivere enn tilsvarende jeg har kjøpt på en rørleggerforetning tidligere. Den bør tåle en del, men må vaskes godt for hvert brygg. Det kan samle seg humlerester inni slangen så det går tett.
    Hvis noe skal prøve grillrist er det viktig å finne en som er rustfri, og ikke bare forkrommet jern som vil begynne å ruste og sette smak etter hvert. Jeg kjøpte rista som Biltema selger til bålkurven de har. Denne har en diameter på 35cm, og var litt stor til karet mitt: http://www.Biltema.no/no/Fritid/Hage/Lys-og-dekorasjon/Grillrist-46796/ Det neste nå blir å få satt opp PID regulatoren riktig når den kommer fra Kina. Greit å ha ett oppsett hvor jeg ikke må stå å passe på hele tiden, det er som regel litt for mye annet som skjer hjemme til at jeg regne med å få stå i fred mens jeg brygger.
     
  9. HansV

    HansV
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Trondheim
    Ett enkelt spørsmål til dere erfarene bryggere som jeg har grublet litt på: Hvordan disinfiserer dere tappekrana på kokekaret?
    Den vil ikke bli varmet opp nok til å ta knekken på alle bassiluskene under kokingen. Holder det å bruke varmt vann og rensemiddel på forhånd som bare renner i gjennom, og evt. en runde Star San overflaterens før kokingen? Alternativer er å begynne med å koke opp litt vann i karet som jeg lar sirkulere noen runder ut gjennom krana før jeg begynner bryggingen. Det er sikkert lurt uansett for å få vasket resten av delene nede i karet skikkelig.
     
  10. katla

    katla
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Bergen
    Eg plar for min del å tappa nokre liter med vørter mens det kokar - som eg har tilbake i kjelen.  Eg reknar med at det vert brukbart sterilisert då.
     
  11. Bjornendre

    Bjornendre
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Ålesund
    Ble nesten inspirert til å bygge dette jeg og! Vendig enkelt og stilig oppsett. Hvordan har du festet rista 4cm over? Ligger den bare nedpå varmeelementene? Eller har du festa den på noen måte?
     
  12. HansV

    HansV
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Trondheim
    Stanga langs midten er bøyd ned 1cm på hver ende. Pinnene står ned på toppen av varmeelementene. I tillegg er det spent opp med spilene mot sidene av karet. Det ligger godt slik, men kunne sikkert hatt et par festeskruer den lå på som var festet i karet over varmeelementene.
    Vet ikke hvor viktig det er med rista, men nå trenger jeg ikke å være redd for å brenne hull i posen.
     
  13. HansV

    HansV
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Trondheim
    Her er ett bedre bilde av humlesila jeg har laget. T-leddet har kobberrør ut på alle åpningene. Jeg har satt inn ett 15mm rør i gjennomføringa til krana som passer med stussen, så den er lett å ta av og på uten å måtte skru den fast. Sila har også fått ett støttebein i bakkant for å løsne den fra bunnen, laget av en slangeklemme.
    Jeg har brukt denne slangen fra Jula:http://www.jula.no/flettet-pex-slange-450846

    Edit: Bildet byttet ut med ett nytt som har bedre oppløsning.
     

    Vedlagte filer:

  14. Bjornendre

    Bjornendre
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Ålesund
    Ikke for å "kreve" men kan du legge ut bildet i høyere kvalitet? Vanskelig å zoome inn på det bildet. :)
    Bruker du denne til pellets eller til blomst? Dropper du humleposer helt?
     
  15. HansV

    HansV
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Trondheim
    Nå har jeg hatt en prøvekoking med vann i dunken. Det ble ganske mye plastlukt etter hvert og mye smak på vannet etterpå så det er nok ikke bra å koke øl i dette karet. Jeg vil i hvertfall ikke risikere usmak på brygget.
    Jeg vil anbefale andre å finne en plastdunk i bedre kvalitet eller gå for ett kokekar i metall. Jeg skal finne meg en kjele i aluminium eller rustfritt stål og rigge opp på omtrent samme måte. Men det var greit å teste på plastkaret først, så fikk jeg prøvet ut løsningen så jeg kan finjustete litt på plasseringen av varmeelementene neste gang.
    Hvis noen har en stor kjele å selge i Trondheimsområde er det bare å si i fra.
    Bjornendre, jeg har tenkt å koke med pellets og evt. humleblomst løst i kokekaret uten humlepose. Det skal gi mer smak fra humlingen og sila bør klare dette helt greit. Den har stor overflate og bør ikke gå tett så lett. Jeg skal også vente med å tappe over i gjæringsksret så malten får bunnfelt skikkelig først og bruke klarigsmiddel. Da bør mye av sileslangen bli liggende over bunnfallet når jeg tapper.
    Jeg skal legge ut bedre bilder, det siste var komprimert på telefonen og ble for dårlig:(
     
  16. Sindre Stordahl

    Sindre Stordahl
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Gent/Trondheim
    Har sett lignende sil før, men da mye kortere. Hvordan er det å fjerne "innmaten" i slangen når den er så lang?
     
  17. HansV

    HansV
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Trondheim
    Først må du sage av koblingene i begge ender. Bruk baufil og sag midt på klemhylsa. Så er det bare å begynne med å dytte av strømpa fra den ene enden. Da utvider den seg og slipper slangen lett. Det går ikke å dra den av:)
    Jeg har endret litt på slangen min og presset den sammen hele veien så den blir halvparten så lang og dobbelt så tykk. Nå går den bare en runde i karet og ikke to. Disse slangene er veldig greie og lette å forme. Men det er viktig å velge rett slange. Jula slangen var mye stivere og bedre enn den forrige jeg kjøpte på en VVS forretning, i tillegg til at det var halve prisen. Oppdatert bilde kommer etter hvert.
    Det blir snart revisjon 2 av BIAB oppsettet med ny krabbegryte i aluminium, litt annen plassering av sileslangen, varmeelementene og rista montert lavere, en mindre raklete kran og innebygget Blichmann bryggetermometer montert over krana(det var så tøfft at jeg måtte bare kjøpe:). Skal prøve å gjøre den skikkelig denne gangen og lage en god løsning jeg kan ha glede av lenge. Ikke så farlig å kassere plastbøtta fra den første løsningen, den var uansett egentlig kjøpt inn som ett ektra lag for isolering av gjæringskaret.
     
  18. Sindre Stordahl

    Sindre Stordahl
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Gent/Trondheim
    Tøft! Skal ha denne løsningen i bakhodet. Du må komme med en oppdatering på hvordan denne slangen hamler opp med humlerester og trub etter koking! Jeg kan ikke skjønne annet enn at den må gå tett med det samme, men har jo sett fra flere hold at det faktisk funker. Uansett, erfaringer omkring utstyr og kreative løsninger er viktig! Stå på, det er en dritkul hobby!
     
  19. HansV

    HansV
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Trondheim
    Planen er å legge sileslangen så høyt at den blir liggende over det meste av bunnfallet når vørteren tappes. Jeg skal la det stå en stund etter kjøling, før jeg tapper. Da bør det gå greit, tror jeg. Sikkert ikke så lurt å la slangen ligge nederst i kjelen så den blir dekket av grums, da går det nok tett. Men slangen vil få ganske stor overflate, så det vil kansje også virke fint. Uansett en enkel og billig gjør-det-selv løsning.
    Skal legge ut nye bilder når jeg er ferdig med byggingen og fortelle hvordan det gikk når jeg har brygget første runde.
     
  20. HansV

    HansV
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Trondheim
    Nå har jeg laget vørterkjøler med 10 meter 8mm kobberrør fra Biltema som jeg hadde liggende fra ett annet prosjekt. Jeg syntes dette røret ble for langt og tynt, så jeg kappet det i to etter at jeg hadde kveilet det opp i like store spiraler. Så tredde jeg spiralene sammen og loddet de inn på 1/2" gjennomføringer som jeg kappet passe lange. Med to 8mm rør på 5 meter i parallell tror jeg dette bør kjøle bra nok til 20 liter vørter. Nå er det bare å sette på hageslangekoblinger og skjekke at loddingene ble tette. Skal også ta en runde med varmt vann, eddik og zalo før jeg brygger, det er litt mye oksid på rørene.
     

    Vedlagte filer:

Del denne siden