Mitt første brygg alene.

cral

 
Første brygget alene i dag. GIkk vel stort sett som det skulle, men med tanke på at jeg var på plass i lokalet i 10 tida, og ikke var ferdig før rundt 21:00 så forstår jeg jo at det er greiere å være med noen som har gjort dette noen ganger.

bilde3.jpg

Utstyret på plass igjen etter maling av benken og gulvet siste uken.

bilde4.jpg

Mesk, ser jo forståvidt greit ut.

bilde2.jpg

Nei, iphone er IKKE et bra kamera. Burde tatt med det vanlige kameraet, men.... Øsekar i meskekaret var lettere enn forrige metode.

bilde5.jpg

Men til tross for full gryte så bommet jeg på og, skulle nå 1045, endte etter kok på 1055 (målt på restene i bunn av kokekaret etter at jeg hadde tappet gjæringsdunkene opp, og det stort sett var mye humle/protein igjen)
Mye protein på toppen også. Så nesten ut som tofu. Men smaken var helt anderledes ;)

bilde1.jpg

Det jeg ikke helt forsto, skulle ikke restene av pellets legge seg i bånn etter kok og kjøling med whirlepool?

Da er det 3 uker til det flyttes over på fat. Og et par uker etter det igjen blir det prøvesmaking... Håper bare jeg har fått kegerator / ølskapet ferdig til den tid. Blir vel en bildeserie utifra det også ettervært.

Edit: skriveleif
 
cral skrev:
jeg var på plass i lokalet i 10 tida, og ikke var ferdig før rundt 21:00 så forstår jeg jo at det er greiere å være med noen som har gjort dette noen ganger.

Har du ikke tid til å være i bryggeriet så la vær å brygg :)
 
:)  Jeg mente bare at du må godta å bruke noe tid i bryggeriet.

Det er mulig du kan spare inn noe tid men 10-12 timer er vel ikke helt uvanlig, men øvelse gjør mester så du vil nok spare inn tid etter vert, men, ikke stress.

Lykke til videre.
 
Ok, da er jeg med. Tiden er ikke problemet, men det føles ikke helt rett å bruke nesten dobbelt av det vi brukte når jeg fikk "opplæring".
 
Det var vel ment som en spøk fra Oddvar sin side forhåpentligvis...? Det tar lang tid å brygge, selv om man er to eller flere. Men det er jo en del av denne hobbyen, og er samtidig noe som bidrar til at det smaker ekstra godt å tappe seg et glass med den ferdige belønningen noen uker senere!
 
Hansemann skrev:
Det var vel ment som en spøk fra Oddvar sin side forhåpentligvis...?

Joda, det var det, for det meste :)

Men hvilket utstyr ble det brygget på under opplæring, akkurat det samme som vises her eller ? mange liter ?
Nesten halve tiden er typisk 20 liters Speidel tid, en tid jeg aldri kommer ned i med mitt utstyr som er ganske likt det som brukes her men ca. 100 liter, selv om jeg brygger 25 liter.
 
Samme utstyr, og samme mengde, ca 60 liter.

Grunnen til at ting gikk fortere er rutine, ha klart de tingene som skal være klar, og rydde unna de tingene man er ferdige med. Og der henger man litt etter.

Uansett, blir moro om et par uker å prøvesmake :)
 
Kor stor vørterkjøler har du? 25" eller 50"? Og kor lang tid brukte du sånn ca på nedkjøling av 60 liter vørter?
 
Fra 96C til 16C tok under 20 min.

Lengden vet jeg ikke, men regner med at GustavF sitter på infoen, så han svarer sikkert når han er hjemme fra ferie.


Læreren tok en tur innom idag, og da var vi ferdig 2 timer tidligere. Rart dette gitt, og det til tross for litt feilkommunikasjon slik at vørteren ble stående å koke 30 min for lenge før vi fikk oppi første runde med humle.
 
Oddvar Demmo skrev:
Men hvilket utstyr ble det brygget på under opplæring, akkurat det samme som vises her eller ? mange liter ?
Nesten halve tiden er typisk 20 liters Speidel tid, en tid jeg aldri kommer ned i med mitt utstyr som er ganske likt det som brukes her men ca. 100 liter, selv om jeg brygger 25 liter.

(Hint: Hvilket forum tråden ligger i.)

Det er snakk om fellesbryggeriet til Oslo amatørbryggerlaug. For en som kjenner utstyret og har brygget en del før, skal det være mulig å brygge en batch her på snaut 6 timer. At cral bruker omtrent det dobbelte første gangen han brygger alene, er egentlig ikke så overraskende. Det er tross alt en del ting som skal koordineres og henge på greip, som man får i fingrene etter hvert.
 
Tilbake
Topp