Mitt første brygg - Nøgne Ø KIT

Hei

Jeg har nå endelig gått til innkjøp av utstyr så jeg kan starte med brygging av korn :)
Det første brygget skal jeg starte på i morgen, men har ett par spørsmål til oppskrift. Jeg har kjøpt ett Nøgne Ø Vic Secret ferdigsett fra bryggselv.no.
Men det er ikke en spesielt utfyllende oppskrift som følger med.

Oppskriften er:

Mesketid: 90min på 63 grader
Koketid: 90 min
Humle er delt inn i poser og tid står der.
Gjæring: 14 dager 18-21grader

Er det da ikke menigen å kjøre på med "mash out"?
Og skylling, er det da valgfritt? Har vel forstått at det er delte meniger rundt det :p
Det er også med en pose tørrhumle, når skal denne tilsettes? Etter halve gjæringstiden?

Satser på en flott bryggedag uansett :)

Christian
 
Mash-out gjør du litt avhengig av utstyret ditt, du kan droppe det om du brygger BIAB.
Skylling bør du alltid gjøre, men hvordan du vil skylle er litt opp til deg og hva slags oppsett du har.
Tørrhumle kan du tilsette når stormgjæring har gitt seg.
 
Glemte jo da selvsagt å notere det... Har da "Grainfather" som jeg skal brygge på.
Har da brukt kalkulator etter dems beregninger og kommet frem til 24.3L meskevann og 9,85L skyllevann. Ca 7,7kg korn
Er det da 78 grader som er vanlig mash-out og temp på skyllevann? Og rundt 5-10 min på mash-out?
 
Glemte jo da selvsagt å notere det... Har da "Grainfather" som jeg skal brygge på.
Har da brukt kalkulator etter dems beregninger og kommet frem til 24.3L meskevann og 9,85L skyllevann. Ca 7,7kg korn
Er det da 78 grader som er vanlig mash-out og temp på skyllevann? Og rundt 5-10 min på mash-out?
Mash out på 78-80 grader i 10 min.
Jeg brygger selv på grainfather. På 90 min kok pleier jeg å skylle til ca 29 liter, hvis det er en 25 liter batch. Regner kun ut vann til mesk.
 
Mash out på 78-80 grader i 10 min.
Jeg brygger selv på grainfather. På 90 min kok pleier jeg å skylle til ca 29 liter, hvis det er en 25 liter batch. Regner kun ut vann til mesk.
Da skal jeg forsøke meg på den, siden det er ett 25 liter sett jeg har kjøpt.

Takk for svarene :)
 
Tilbake
Topp