Mitt hjemmebygde oppsett (Speidel klone)

Tenkte jeg skulle vise frem mitt egne hjemmebygde speidel klone oppsett.
Oppsettet består av:
- 25 liters hyttekjele fra biltema.
- 3 KW varmekolbe
- Biltema pentrypumpe (Skal byttes ut med en som tåler høyere temp.)
Hjemmebygget styringsenhet med Ardbir programvare

Har brygget to batcher på oppsettet før styringsenheten ble ferdig.
Nå gledes det til Søndag, da skal jeg prøve ut oppsettet for første gang med vørter, istedenfor vann
20150522_185424.jpg 20150522_184425.jpg 20150522_184417.jpg 20150522_184412.jpg 20150522_184406.jpg
 
Hvilken tempsensor bruker du, og hva håndterer ArdBir? Jeg bruker DS18b20 på Arduinoen i dag, men ønsker å bruke pt100 ved mesking (1/2" i T-kobling)
 
Jeg fikk laget shield til arduinoen etter tegningene til en kar som kaller seg DanielXan. Ardbir er navnet på programvaren som du ser på LCD displayet. Ardbir koden ligger inne på Arduinoen. Jeg bruker også DS18b20 sensoren. litt usikker på om det PT100 funker på systemet der. men det er jo sikkert mulig å finne ut det.
 
En wheatstones målebru og en opamp, så kan man lese inn spenningen i arduinoen, fra pt 100 føleren.
 
Funker jo bra med ds18b20 i en thermowell i t-kobling.
Er faktisk litt usikker selv, men gikk til det skrittet og kjøpe en pt100 for en tid tilbake med tanke på PID, så nå ligger den der og venter :)
Fikk også en SSR med kjøleribbe i posten for noen dager siden. Er litt vinglete mht PID og styring av RIMS. Ender ofte opp med dobbelt opp av en del ting da 'alt skal prøves'.
 
Det går fint å bruke ds18b20 med pid. Arduinoen har blitt programert med ardbir og pid logaritme. Heateren er koblet på en SSR.
 
Ds18b20 er en veldig enkel sensor å få koblet mot arduino. I mine øyne enklere enn pt100. Meget nøyaktig og mulighet for one wire (flere sensorer på samme inngangen) kjører selv 2 stk en i t kobling direkte i vørter veien og en i siden av kjelen.

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk
 
Åssen fungerer oppsettet ? Det ramler inn med samme deler i posten fra Asia om dagen med tanke på samme oppsettet. Men bruker du meskepose ? Hva med varme fra elementet under mesking ? Jeg har kjøpt inn ett 3000 w og ett 1500w. Lurer på om krabbekoker-kjelen min ryker eller om jeg skal skaffe en annen kjele.
 
Hei. beklager sent svar.
Bruker meskepose ja. Har ordna meg en falskbunn i bunnen, slik at posen ikke kommer i kontakt med elementet. I min kjele har jeg ett 3000 w element. Det går raskt å få kok med såppas med power.
 
Hei!
Hvilke komponenter trenger man for å sette sammen en "ArdBir"? Tenker da på kort/kretskort og andre komponenter til disse kortene.
 
Så det tidligere i dag, mulig det er like greit å kjøpe et all in one ArdBir kort. Blir vel noe rimeligere å kjøpe separate komponenter, så man slipper unna fortollingsgebyr og mva. Får se når lønninga kommer ;-). Takk for tipset.
 
Tilbake
Topp