Mjød og gjæring ‘’blupp i gjærlåsen’’

Hei! Jeg har brygget litt småtteri før, men er absolutt ingen ekspert, satte 23 liter med mjød og lurer på om det er noe galt med gjæringen. Brukte sweet yeast for mjød med god holdbarhet. Raskeste blupp i gjærlåsen var 26 sek for 1 uke siden og er på 36 sek nå. Den har stått i ca 2,5 uke. Er det noe galt med gjæringen? Trodde det skulle bluppe mye oftere i starten (brukte ikke gjærstarter da jeg fant flere som ikke brukte dette) til 23 liter ble det benyttet 4kg honning og 2 kg sukker. Hadde tenkt å mate med mer sukker etter kontroll av % og gravitasjon. Åpnet lokket i dag og det er en veldig sterk brus lukt i karet. Som at det er blitt en del kullsyre i det.
 
23C, har ikke brukt gjærnæring. OG nå er på 1060 ca, glemte å måle ved oppstart dessverre :/ mulig jeg bare kan røre i gjærnæring da?
 
Du kan jo prøve, har du noe ekstra gjær kan du tilsette det samtidig. Det gjærer nok ettersom du kjenner 'bruslukt' i karet, som er CO2 som gjæren lager. Men det kan ta veldig lang tid hvis du er på 1.060 etter 2½ uke.

Honning mangler en del stoffer som gjæren trenger for å få en god utgjæring. Stoffer som malt i ølbrygging og druer i vinlaging har naturlig.
 
Du kan jo prøve, har du noe ekstra gjær kan du tilsette det samtidig. Det gjærer nok ettersom du kjenner 'bruslukt' i karet, som er CO2 som gjæren lager. Men det kan ta veldig lang tid hvis du er på 1.060 etter 2½ uke.

Honning mangler en del stoffer som gjæren trenger for å få en god utgjæring. Stoffer som malt i ølbrygging og druer i vinlaging har naturlig.
Supert! Takk for svar, da prøver jeg dette
 
Mjød som jeg lagde for lenge siden brukte meget, meget lang tid på å gjære ut. Jeg trodde den var ferdig mange ganger, men den fortsatte og fortsatte.

Har du tilsatt gjærneæring?
Hvis ikke legg litt næring i en snaum 1/2L vann kok opp og kjø ned.

Sett fra deg dunken. Lag et godt øl. Når det et ferdig kan du sjekke SG på mjøden.
 
Tilbake
Topp