Modifisering Brattberg Kompaktbrygger Gen 2

Kan du gi meg noe mer detaljert? Tegning eller bilde av hvordan du har gjort det?
Gjør et forsøk her da. Har bare bilder fra før jeg koblet til PIDen. Tok de igrunn som en referanse dersom jeg skulle fucke opp.

Men altså på nr 1 kobler du til strømmen fra SSRen. Fordel å bruke brun leder, så blir det lettere å holde styr på. Litt vanskelig å se på bildet hvilken av de to røde og hvilken av de to hvite du skal koble fra, men det er de to som går til kretskortet.

Dersom du vil holde liv i kretskortet for å lese ut temperaturen må du koble til en brun leder som ikke går via SSR på nr2.

Koble til blå leder (som heller ikke går via SSRen) på den blå lederen merket nr 3.

Tar utgangspunkt i at du har koblingsskjemaet for PID og SSR. Det ligger evt på div forum på nettet.

Håper det var forståelig. Har dessverre ikke bilder av det nåværende oppsettet da jeg er på jobb. Er ikke hjemme før om en uke.

Anbefaler å bruke kabelsko og Wagoklemmer på alt. Husk å blanke løse koblinger og ikke minst stripse opp ledninger så de ikke kommer i kontakt med varmeelementet, for da blir det kortslutning, og bryggedagen din går til helv....(snakker av erfaring)
 

Vedlegg

  • 2015-02-20 16.17.23.png
    2015-02-20 16.17.23.png
    2,3 MB · Sett: 625
Sist redigert:
Gjør et forsøk her da. Har bare bilder fra før jeg koblet til PIDen. Tok de igrunn som en referanse dersom jeg skulle fucke opp.

Men altså på nr 1 kobler du til strømmen fra SSRen. Fordel å bruke brun leder, så blir det lettere å holde styr på. Litt vanskelig å se på bildet hvilken av de to røde og hvilken av de to hvite du skal koble fra, men det er de to som går til kretskortet.

Dersom du vil holde liv i kretskortet for å lese ut temperaturen må du koble til en brun leder som ikke går via SSR på nr2.

Koble til blå leder (som heller ikke går via SSRen) på den blå lederen merket nr 3.

Tar utgangspunkt i at du har koblingsskjemaet for PID og SSR. Det ligger evt på div forum på nettet.

Håper det var forståelig. Har dessverre ikke bilder av det nåværende oppsettet da jeg er på jobb. Er ikke hjemme før om en uke.

Anbefaler å bruke kabelsko og Wagoklemmer på alt. Husk å blanke løse koblinger og ikke minst stripse opp ledninger så de ikke kommer i kontakt med varmeelementet, for da blir det kortslutning, og bryggedagen din går til helv....(snakker av erfaring)

Kan du legge ut etter-bilder også? Kanskje du kunne ha tegnet opp et koblingsskjema til meg.
Føler meg usikker på hva som skal hvor ut i fra den første beskrivelsen, og vil helst ikke koble feil.
 
Kan du legge ut etter-bilder også? Kanskje du kunne ha tegnet opp et koblingsskjema til meg.
Føler meg usikker på hva som skal hvor ut i fra den første beskrivelsen, og vil helst ikke koble feil.
En liten skisse i full fart på paden. Ikke all verden til koblingsskjema, og ser jeg glemte å tegne inn 12v styrestrømmen mellom PIDen og SSR, men satser på du fikser det. Ellers stemmer tallene overens med tallene på bildet i tidligere post. Gul, merket nr 4 er jord. sketch1425759632656.png
 
En liten skisse i full fart på paden. Ikke all verden til koblingsskjema, og ser jeg glemte å tegne inn 12v styrestrømmen mellom PIDen og SSR, men satser på du fikser det. Ellers stemmer tallene overens med tallene på bildet i tidligere post. Gul, merket nr 4 er jord. Vis vedlegget 17335

Jeg har PID og SSR fra før og koblet den slik:
http://i.ebayimg.com/t/20-OFF-Digit...Q==/$(KGrHqJ,!h4E6GntFnUQBOt7QDJQNQ~~60_3.JPG

Blir det da riktig at jeg kobler 2 (på PID/SSR koblingsskjema) til 1 på ditt koblingsskjema?
Og 9 (på PID/SSR koblingsskjema) til 3 på ditt skjema?
Og hvis jeg vil ha liv i displayet på bryggeren så kobler jeg fra 10 (på PID/SSR koblingsskjema) til 2 på ditt skjema, eller blir dett feil?
 
Sist redigert:
Jeg har PID og SSR fra før og koblet den slik:
http://i.ebayimg.com/t/20-OFF-Digit...Q==/$(KGrHqJ,!h4E6GntFnUQBOt7QDJQNQ~~60_3.JPG

Blir det da riktig at jeg kobler 2 (på PID/SSR koblingsskjema) til 1 på ditt koblingsskjema?
Og 9 (på PID/SSR koblingsskjema) til 3 på ditt skjema?
Og hvis jeg vil ha liv i displayet på bryggeren så kobler jeg fra 10 (på PID/SSR koblingsskjema) til 2 på ditt skjema, eller blir dett feil?
Skulle bli riktig det da.
 
Liten modifisering
Ingen fryd for øyet nei, men min ser slik ut nå. Etter brygg nr.1
 

Vedlegg

  • bratberg gen2mod1.JPG
    bratberg gen2mod1.JPG
    205 KB · Sett: 582

mojo

 
Hva er tanken med de to rørene som går opp i gryta fra pumpa?

Hva har du laget isolasjon av? Synes ikke det ser ille ut!

Jeg koker uten jakke på min, og synes ikke det er spesielt lang ventetid på temperaturøkning - men det blir nok en etterhvert.
 
Hva er tanken med de to rørene som går opp i gryta fra pumpa?

Hva har du laget isolasjon av? Synes ikke det ser ille ut!

Jeg koker uten jakke på min, og synes ikke det er spesielt lang ventetid på temperaturøkning - men det blir nok en etterhvert.

Lyddempingsplate 1000mm lang. REKKER AKKORAT EN RUNDE RUND BRATBERGEN:) . Men må klippes litt i høyden. OBS klippes!! ikke prøv å skjære. 10,20 eller 30 mm tykk. Jeg brukte 10 med artikkelnr på biltema 369217,tåler 120 grader, godt lim på baksiden. brukte og en aluminiumstape i skjøt og kanter. Også fra biltema.
Årsaken var bare å begrense temperaturtapet under meskingen ( i håp om å slippe å ettervarme )

Tanken med 2 utløp under sirkuleringen er ikke min ide, andre her på forumet har gjort det slik og jeg har sett youtube film av bratberg med slikt.
Etter første brygg forstod jeg hvorfor.
Feks: Det ene utløpet til ytterkammer kan stå helt åpent under sirkulering og mesking, det andre utløpet som går opp i maltrøret åpner jeg ventilen akkorat tilstrekkelig til at malten klarer å svelge unna ( ikke overfyller maltrøret )
Innbiller meg at det beste er å sirkulere for jevn temperatur, men pumpa leverer for mye til at malten klarer svelge unna, å strupe ut av pumpa med krane eller klipe går fint, men da hører du pumpa sliter, og det er ingen hemmelighet at den pumpa ikke oser av kvalitet, så det vil jeg unngå.
 

Terje J

Norbrygg-medlem
Bruker selv silikonslanger istedet for stive rør (+liten rørbit på slangen som går på utsiden av meskekaret), innbiller meg at det blir en del varmetap gjennom rustfrirørene når man sirkulerer sakte I opptil en time....
 

mojo

 
Det så smart ut med en viss lengde på det rustfrie røret slik at det kan henge trygt på kanten av kjelen. Den korte kroken som følger med og som må sitte i lokket er mer eller mindre upraktisk synes jeg
 
KOM GJERNE MED INNSPILL OM DU SER NOE SOM BURDE GJØRES ANNERLEDES HER :
( godt mulig dette er feil fokus :) men gøy. Og uten inngrep i Bratberg )

Bratberg Kompaktbrygger modifisering runde 2 under planlegging nå .

Runde 2 : Mini kompakt 2,2 kw HERMS (varmeveksler) av PID m/PT100 og 25A SSR,Coil og vannkoker. ( for å holde bedre kontroll på mesketemperatur samt hurtigere oppvarming mellom meskestegene og opp til utmesk )
+Regulere flow ut av Bratberg pumpa med hastighetsregulator (som en del av HERMS oppsett)


Innkjøp/Bestillingsliste:

T rør Ebay kr. 19,10. 161567191205

SSR Ebay kr 71,19. 140316072436

SSR kjøleribbe Ebay kr 16,05. 141030452610

XLR Kontakt til PT100 sensor. Ebay kr. 10,77. 351237604869

XLR Hunn til PT100. Ebay kr 11,56. 381208033830

2x Overgang NPT til 10mm og 8mm slange. Ebay kr 47,30. 281324882727

PID. Sestos. Ebay kr. 192,68. 230839159277

Kjølepasta. Ebay. Kr 8,39. 141533423648

PT100 RTD sensor. Ebay kr. 53,96. 121617733945

Hastighetsregulator pumpe. Ebay. Kr. 47,38. 201308633104

Plugg/kontakt 12v til pumpe. Ebay. Kr 6,03. 261813709298

Wago klemmer. Ebay. Kr. 27,61. 261665210107

Lage Coil av rør. For eksempel drivstoffrør. 8mm. Biltema. 42452. 239kr

Vannkoker. kjøpt Rema1000´s Emirio, 1,7liter, 2200w ,159kr

Sandblåsesand for bøying av rør til coil. Biltema .17452. 109 kr

Diverse kabel, stikkontakter og koblingsdeler . ( feks biltema )

Koblingsskap/boks til PID etc. ( for eksempel biltema )
runde 1 innkjøp ( allerede gjort ):
Alutape Biltema 29650. Kr.39,90
Isolering av kjele. Lydisolasjon med alu, selvklebende, Biltema 369217. Kr109,-
Forkrommet rør 10mm. Biltema 86986. Kr 129,-
T rør 10x10x10 . Biltema 86636. Kr. 59,90
2 x kuleventil 10x10. Biltema 86687. Kr 179,80
Støttehylse 10x0,8 . Biltema 10pakk. Biltema 87420. Kr. 59,90

gjæringstemp innkjøp ( allerede gjort ):
Varmekabel Ebay. 138,98 . 261157944931
STC1000 Temp kontroll. Ebay. 108,39. 231233508540
Koblingsboks til STC1000 ( biltema IP67 )
div kabler og kontakter fra biltema
Frostvakt 400w biltema
Brukt kombiskap ( finn )
 
Liten oppdatering på PIDen på bratbergeren.

Den fungerer helt nydelig og veldig presis (iallefall på test kjøring med vann)
Sensoren er bygget inn i bunn hvor den gamle sto så slipper Tstykke på kranen og bare å nappe ut ledningen når det er klar for vask :)

Blir vel første test på ny oppsettet på lørdag så dette blir spennende :)

Så nå ska det bli bukt på tullet med å overskyte eller for lav temperatur. :)

Er du villig til å dele litt detaljer om hvordan du bygget sensoren i bunn av kjelen. Her foreløpig PT100 sensoren i krana, men kunne tenke meg å få den i bunnen....
 

Jarle Sørbø

Norbrygg-medlem
Liten oppdatering på PIDen på bratbergeren.

Den fungerer helt nydelig og veldig presis (iallefall på test kjøring med vann)
Sensoren er bygget inn i bunn hvor den gamle sto så slipper Tstykke på kranen og bare å nappe ut ledningen når det er klar for vask :)

Blir vel første test på ny oppsettet på lørdag så dette blir spennende :)

Så nå ska det bli bukt på tullet med å overskyte eller for lav temperatur. :)
Hvilke type sensor har du brukt ?
 

arefsahl

Norbrygg-medlem
Er det noen som har prøvd å oppgradere Bratberg V2 med den nye termostaten?
Det er vel ikke så mye å prøve? Om du får kjøpt den nye typen av brygging.no, er det jo bare å montere den. Og da får du muligheten til å justere med en og en grad fremfor steg på 5 grader.
 
Topp