Modning av lambic på glassballong

Tenkte å lage ein lambic med Wyeast Lambic Blend og modne den på glassballong med eikestykker oppi. Er det nokon som har peiling på dette? Kan eg bruke vanleg norsk eik og sage opp den i småsykker (t.d. 1x4 cm), koke dei litt og så tilsette dei oppi ølet? Kor mykje må ein bruke for å få litt preg? Eller må eg bruke andre eikesortar?
 
Hei! Har ikke erfaring med det selv, men leste følgende om det av noen som har prøvd seg på å lage Rodenbach (som også bruker eik og gammel humle):

Prøv 12 g eikespon (altså ikke små stykker men spon/fliser) og 'stek' dem i ovnen i en time på 100°C, tett pakket i aluminiumsfolie slik at ingen luft kan nå til, slik får du ut aromaen raskere. Jeg regner med at det går fint med norsk eik.

Angående humle, som du riktignok ikke spør om, så skrev samme hjemmebryggeren at man trenger 'gammel' humle, siden lambic knapt nok har humlebitterhet. Han eldet humlen sin ved å putte det i en papirpose sammen med noen potetskall i et uviss antall dager, slik at atmosfæren i posen holdes fuktig. Dette kan medføre en noe muffens lukt så det er kanskje bedre å fukte humlen med en plantesprøyte sånn innimellom, og så er det noen som elder humle i ovnen. Uansett, siden ølet får lite restsukker så er det viktig å havne veldig lavt på IBU-skalaen. 14 EBC ble erfart som altfor bittert av han som prøvde seg.

Dersom du vil gjøre et forsøk på å lese originaltråden (om mulig med en online oversetter), så boltre ivei! :) http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1687.0/all.html
 
Takk for det. Eit anna triks eg las nettopp kan være å bruke eikestykka i eit anna øl fyrst nokre månadar slik at det ikkje blir for kraftig eikekarakter (for mykje er nok verre enn for lite).
 
Og enda et annet er å lage ekstrakt av eik i en vann-/alkoholløsning slik at du kan tilsette denne etter smak og behag. Jeg tror den står i ovennevnte tråden (som er så stor at jeg sliter med å finne det som er relevant).
 
Tilbake
Topp