Modning av øl i corneliusfat vs flasker

Lars Johan

Norbrygg-medlem
Har merka meg ein forskjell både i smak og klarhet på ølet som er lagra på 1,5L flasker i forhold til corneliusfat. Pleier å brygge 25 liter i slengen, då vert det 6 liter på flasker, og resten på eit corneliusfat når eg set det til lagring.

Det som då viser seg er at ølet på flaskene er mykje klarare enn "fatølet", og det smakar også betre. Nokon som har ei forklaring på dette?

Kan det vere at prosessen på ein eller anna måte går raskare på flaskene, og at "fatølet" kun treng litt lenger tid for å bli bra? Høyrest ikkje heilt logisk ut men :-\

Mvh Lars Johan
 
Ser også som regel at øl på flaske blir klarere enn fatøl. Forklaringen er vel sannsynligvis at det ved tapping fra fat blir sugd opp gjær fra bunnen av fatet. "Problemet" (jeg anser det ikke som særlig problematisk) kan til dels løses ved at man kapper en liten bit av stigrøret. Ellers er det selvsagt en ide å la ølet klarne rimelig før fattapping. Eventuelt kan man bruke isinglass i fatet. Da vil man få en del små gjærklumper med i glasset de første havliterne (eller snitt/pints/half pints, alt ettersom...), men etter kort tid vil ølet være rimelig klart.

Personlig synes jeg forøvrig at det meste av ølet jeg lager er bedre på fat enn på flaske. Det har som regel et litt lavere kullsyreinnhold når det havner i glasset og skummet er bedre. Dette antar jeg avhenger av selve serveringen, at en del kullsyre "slås" ut av ølet ved servering fra fat, noe som gir mindre gass i selve ølet men et tettere skum. (Skal ikke komme inn på det tekniske her, det er jeg ikke skikket til. :))

Ellers er det nokl mange som kjenner igjen fenomenet med at øl utvikler seg forskjellig på fat og flaske. Grunnene til dette er vel kanskje flere? Ser for meg at den totale mengden gjær i ølet kan spille inn, mengden oksygen i beholderen osv. Man hører jo f.eks. at øl smaker forskjellig på store og små flsker til og med. Nye snålt i ølets verden. deter sikkert noen der ute som kan svare bedre på dette enn meg.

Mvh. Gahr Smith-Gahrsen
 
Jeg har vært borte i det motsatte. Brygget pils som gjæret fort og var lagret kaldt i bare noen dager. Helte over ølet til et corneliusfat som jeg så satt i kjøleskapet. De første to ukene var ølet ganske uklart men etter det ble det fort veldig klart helt til fatet var tomt. Jeg tror det er temperaturen på fatet i kjøleskapet (4-5 °C) som har noe med saken å gjøre. Flasker/kasser puttet jeg tidligere aldri i en så kald omgivelse grunnet manglende kjølerom.

Litt Off Topic: Når det gjelder skum når man tapper fra fatet, så er jeg glad at jeg valgte tappekraner med skumregulator (en sånn liten grei på siden til tappekranen). Uten dem hadde mang en øl blitt til skum, spesielt med overkarbonisert øl. Slike kraner kan jeg bare anbefale. Petit har dem for bortimot 1000 kr, og hos Candirect.de og tyske E-bay for under halvparten (ekskl. frakt + toll).
 
Joda, med lagring, særlig kald, blir ølet som regel klart etter en liten stund. Kjøletåken felles vel ut, og etter litt tapping får man ut "the offensive parts" av gjæren. Lagrer som regel lagerølet mitt ved 0-2 C, og etter noen uker er det som oftest tindrende klart. Ale, som stort sett ikke får like lang lagreing har en tendens til å være litt mindre klart. Uansett synes jeg ikke det er så viktig.

Har du montert kranene på kjøleskap? Tenker på å skaffe meg noe slikt og bore hull i døra på øl-kjøleskapet mitt. Noe spesielt man bør tenke på i den forbindelse?

Gahr
 
Jeg merker også forskjell når det gjelder fat og flasker. Synes ølet blir klarere på flasker,men smaken blir bedre på fat. :beersmiley:

Når det gjelder skum ved tapping fra fat synes jeg at ingenting slår Dalexkranene. Jeg har et tappetårn med skumregulator, men synes allikevel at jeg har bedre kontroll med Dalex'en. :skaal2:

Geir.
 
Heisann,

Jeg er forholdsvis fersk når det gjelder dette med bruk av Cornelius kegs for modning og lagring av øl. Opplever også som noen beskrev tidligere at  når man tapper blir det omtrendt bare skum. Skal få bestilt meg en tappekran med skumregulering.
Men når det gjelder dette med skumming når man tapper, er ikke dette også avhenging av trykket man har på beholderen? Eller er det kun avhenging av hvor mye CO2 det er i brygget?
Skal få meg en større flaske med CO2 og trykkregulator for mine kegs, men er usikker på trykket. Hva slags trykk bruker dere? Bruker man samme trykk for alle typer øl, eller varierer dette?

MVH

Aasmund
 
Det er vel avhenging av flere omstendigheter: hvor mye CO2 som allerede er oppløst i ølet, ølets temperatur, trykket, samt valg av tappekran og ikke minst ølledningen som går fra fat til kran. Sistnevnte er litt viktig å nevne siden det er bra å ha litt 'line resistance' i ledningen. Har du en tykk ledning som er lang, så har du en viss resistance, men er den kort, så får den gjerne være tynn for å få lignende motstand. Jeg bruker forholdsvis tynne ledninger, mener de ligger på 4 mm innvendig, 1 m lang, men i etterkant betraktet så kunne de sikker vært tynnere eller lengre. Første øl man tapper er som regel litt mere skummete, men dette dabber fort av til brukbar nivå, og partyen er i gang! :D

Men men, dette blir litt off topic og kan heller omhandles i http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=330.0 f eks. Ølet blir som regel ganske klart hos meg, med en temp på opptil 8°C øverst i kjøleskapet. Da jeg en gang bestemte meg for å skru opp kjølekapasiteten endte jeg opp med øl som frøs nederst i fatet. Resultatet ble at ølet, etter å ha latt det tine, var ganske alkoholfritt. Alkoholen var nemlig alt tappet ut med den delen av ølet som ikke var frosset. Denne ufrivillige varianten på Munkholm var ikke fult så godt som den kunne vært.
 
Eduard, bra og oversiktlig forklaring! :) 

Jeg kan nevne at jeg nå har gått over til slanger som er hele 1,6 m lange og indre diameter på 3/16 tomme (4,5 mm), og kan nå servere selv ganske høyt karbonerte øl uten særlige skumproblemer.

Surt det der at du fikk alkoholfritt øl og ikke et "eis-øl" ;)
 
Tilbake
Topp