Modningstemperatur APA

Heisann,
Jeg tappet i natt et fat pluss seks flasker med noe i nærheten av vinogbar.no sitt APA sett. Forskjellen fra settet er at jeg brukte en burk Coopers uhumlet ekstrakt pluss en pose lys spraymalt. Kokt og humlet etter oppskriften med Citra og Cascade, gjæret ut på fire dager i 20-22 gader (på kjøkkenet) med to pakker tørrgjær.

Hvilken temperatur skal jeg modne ved? Jeg har det litt travelt, ølet skal etter planen konsumeres om 12 dager  på en dagen-før-(bryllups)dagen-fest for et vennepar.

Asle
 
2 uker i romtemperatur for å få kullsyre i flaskene og fatet kan du vel bare trykksette og ha på serveringstemp fram til du skal drikke det.
 
Jeg brygget nettopp APAen til vinogbar.no og kan bare anbefale den oppskriften på det varmeste! Fantastisk øl!

Men, ang. modning. Det beste øllet av denne var de jeg drakk ca. 2 uker etter flasking. Da hadde det fått nok kullsyre og humle aromaen var fortsatt helt fersk. En tydelig fersken aktig aroma. Denne fersken aromaen ble mindre og mindre tydelig etterhvert som ølet modnet og etter kanskje 4 uker så var den stort sett helt borte. Veldig synd syns jeg.

Er det slik at humlepreget øl som APA nytes best når den er helt fersk? Eller finnes det "triks" for å bevare humlearomen bedre over tid?
 
Prowl McMagne skrev:
Er det slik at humlepreget øl som APA nytes best når den er helt fersk? Eller finnes det "triks" for å bevare humlearomen bedre over tid?

Humlearomaen forsvinner over tid, men det er forhåndsregler man kan ta for å forsinke dette. Lagre ølene mørkt og stabilt kjølig. <10 grader.
 
Tilbake
Topp