molassesukker

brygget en old ale med melassesukker som skal tjene som årets julebrygg.

Oppskriften sa 650 ml molasse, men jeg dumpet i hele glasset. dette var på 740 ml. Dette til en batch på 50 liter.

Etter en smak under gjæring synes jeg den smakte ganske tydelig av molasse. Sjekket deretter glasset molassen var i og da så jeg det var "blackstrap" molasse. Noen som kjenner til dette? Er det vanlig molasse?

Den hadde ganske tydelig smak av anis..


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Blackstrap molasses er den mørkeste amerikanske melassetypen. Likner på den engelske black treacle. Blackstrap er typisk kraftigere enn den mørke sirupen du får i Norge. "Melassesukker" er forøvrig en betegnelse på en type møkt brunt sukker og ikke en type sirup.
 
Blackstrap molasses er den mørkeste amerikanske melassetypen. Likner på den engelske black treacle. Blackstrap er typisk kraftigere enn den mørke sirupen du får i Norge. "Melassesukker" er forøvrig en betegnelse på en type møkt brunt sukker og ikke en type sirup.

Skjønner!

Hadde første smak av denne i går kveld. Veldig godt fornøyd. Som en helårsøl har den for mye smak av av molassen, en som juleøl blir dette brillefint! DEn har vekket min nysgjerrighet på å brygge mer Old Ale.

Gahr, Old Alen fra 7F har jeg ennå til gode å smake, men det er kanskje naturlig å tro at den ligger i samme gate som oppskriftene i medlemsseksjonen? Alltid fint å ha et referansepunkt!


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Skjønner!

Hadde første smak av denne i går kveld. Veldig godt fornøyd. Som en helårsøl har den for mye smak av av molassen, en som juleøl blir dette brillefint! DEn har vekket min nysgjerrighet på å brygge mer Old Ale.

Gahr, Old Alen fra 7F har jeg ennå til gode å smake, men det er kanskje naturlig å tro at den ligger i samme gate som oppskriftene i medlemsseksjonen? Alltid fint å ha et referansepunkt!


Sent from my iPad using Tapatalk

Oppskriften er omtrent helt lik, ja. Ølet kommer forøvrig på polet neste uke. Da finner du oppskriften på QR-kode på flaska.
 
Blackstrap molasses er den mørkeste amerikanske melassetypen. Likner på den engelske black treacle. Blackstrap er typisk kraftigere enn den mørke sirupen du får i Norge. "Melassesukker" er forøvrig en betegnelse på en type møkt brunt sukker og ikke en type sirup.
Eg vil fråråde bruk av blackstrap molasses, sidan denne ofte innheld opptil 15-20% jern! Dette vil prege smaksbiletet uansett korleis ein snur på det. Det som ofte går under namnet "original" eller "unsulphured" molasses har vesentleg lågare jerninnhald, og smakar med det meir lakris enn jern.
 
brygget en old ale med melassesukker som skal tjene som årets julebrygg.

Oppskriften sa 650 ml molasse, men jeg dumpet i hele glasset. dette var på 740 ml. Dette til en batch på 50 liter.

Etter en smak under gjæring synes jeg den smakte ganske tydelig av molasse. Sjekket deretter glasset molassen var i og da så jeg det var "blackstrap" molasse. Noen som kjenner til dette? Er det vanlig molasse?

Den hadde ganske tydelig smak av anis..


Sent from my iPad using Tapatalk
Har selv brukt 200g av denne sirupen i en imp stout som står til gjæring. Hvordan ble det ferdige resultatet? Noe jernsmak?
 
Tja.. Si det.. Når jeg har drukket denne er det ikke smaken av jern som slår meg.. Men den har ganske tydelig lakris/anis preg. Noe mer enn jeg setter pris på. Det skal sies at jeg benyttet 740 gram på 50 liter. OG var vel 1.066 om jeg husker riktig. Over ett år siden nå.

Skulle jeg brygget igjen hadde jeg nok halvert mengden molasse..

Skriv gjerne din erfaring her når du får smakt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ok, jeg brukte 200g på 25 liter med en OG på 1103, så da tror jeg ikke den lakrissmaken vil være så tydelig.
 
Tilbake
Topp