Mølle til Speidel brygger

Jeg har aldri brygget før selv, men vært ivrig ivrig "bruker" av venners brygg. Og nå skal jeg investere selv.
Selv om sikkert mange vil anbefale enkelt utstyr til å begynne med, kommer jeg til å kjøpe en Speidel BM50.
Ser at man kan få kjøpt startersett hos Petit som inkluderer kjølespiral og mølle. Men er denne møllen bra nok, eller burde jeg kjøpe separat. Er det for eks godt nok med en billigmølle, eller er mølla like viktig som en god kvern til espressomaskinen? Vil helst ikke kjøpe startersettet dersom jeg uansett må kjøpe ny mølle innen kort tid.
Jeg ser at man får "Komplett mølle" hos bryggselv til under 1500 og også separat base/trakt og "monster mill" til noen tusen. Vil gjerne gjøre det riktig med en gang for å unngå å bytte ut utstyr etter første brygg, men heller ikke bruke mer enn nødvendig på utstyr.
 
Betalte ca 1700,- i juni 2015. Gikk under radaren så det ble totalen. Lagde egen trakt
 

Vedlegg

  • 2015-11-06 16.54.16.jpg
    2015-11-06 16.54.16.jpg
    141 KB · Sett: 88
For bare mølla med frakt blir det 332 dollar eller 2740kr, der 110 dollar av disse er frakt.
Kjedelig å bruke så mye penger på frakt, men den er så fin at jeg tror jeg må ha den uansett!
 
Hmm er frakten den samme om flere går sammen om kjøp fra USA til Norge? Jeg lefler med tanken på en slik jeg også ser du. Dog bor jeg i en annen ende av landet, så det hadde blitt videresending etter mottak...
 
Frakt for:
1 stk 110.99 usd
2 stk 194.70 usd
3 stk 362.10 usd
4 stk 362.10 usd
5 stk FREE

Hvis 5 stk er med så er det lønnsomt, men pakken blir så stor at den går nok ikke under radaren.
1108.08 U.S. dollars = 9147.48008 Norwegian kroner (Kurs hentet fra Google)
9147.48 x 1,25 = 11434,35

2286,87kr pr stk isåfall, pluss fortollingsgebyr. Det er jo slettes ikke så ille pris for ei sånn fin mølle!
 
Ikke så alt for mye å hente på å gå sammen bare to. Da trekker jeg meg foreløpig, men tusen takk for svar.
 
Bruker MM2 selv. Bøtte fra biltema funker greit som trakt, og ganske kjekt med håndtaket til å flytte på mølla.
clY2T2x.jpg
 
Tilbake
Topp