Møllenberger Ekstra. OG 1.100 på Speidel

Det synes å være opplest og vedtatt at Speidel ikke egner seg for brygging med OG over 1.060. Ikke for å motbevise dette, men simpelthen fordi at jeg fikk lyst til å brygge et spesielt øl med med høyere OG og alkohol og dernest et øl med mye smak. Derfor satt jeg i gang med noe som ikke passer for Speidel. Speidel 20L har en maltbegrensning på 6kg som gir maksimum en OG på 1.060. Men hvis du derimot mesker med 2 ganger 6 kg blir det noe annet. Mye jobb? Nei faktisk ikke, men litt mer tid. Å meske i 2 trinn med Speidel er uansett en mindre jobb enn å meske med andre metoder. Når du har mesket trinn 1 så er det bare å tømme maltrøret og fylle på ny malt og programmere på nytt. Ikke veldiug mye jobb og lite søl. Speidelen kontrollerer tempe'en på en glimrende måte og gir deg ubegrensede variasjoner i meskeprogrammet. Alt i alt er det veldig lite jobb å meske med Speidel. Jeg hadde en 8 timers bryggedag, men på denne tiden gjorde jeg også mange andre ting: av isa frysern, pakka elgkjøtt, henta pakke i posten, monterte tv på vegg, var på OBS og henta noen vedsekker, så på Quisdan osv. Det vil si at Speidelen ordner seg selv med mesking og temp.kontroll.

Jeg har ellers lest Gustav sine erfaringer og utfordringer med 3 trinns mesking på 20L Speidel.

Så til planen min

Ølen har jeg kalt for Møllenberger Extra. Hva dette egentlig er vet jeg ikke. Noen som har et forslag?

Trinn 1:
4500 pale malt
1000 münchener
400 vienna cara
100 mørk krystallmalt

Innmesk 62°C
1. rast: 75 minutter ved 63°C

Vann:
20 liter ved innmesk
6 liter skyllevann 63°C etter ferdig mesking 1. rast

Kommentar etter erfaring med trinn 1.
Min plan med 75 minutter mesking på 'bare' 63 grader var at jeg skulle få et godt gjærbart sukker. Og så meske i steg på neste trinn.

Vannmengden på 20 Liter er en smule for lite. Etter å ha tømt maltrøret og satt det på plass igjen var det litt for lite vann/mesk. Ved ny programmering for trinn 2 så var det for lite vann/mesk i karet slik at varmeelmentet gikk tørr og det lukta litt svidd før jeg ble oppmerksom på problemet. Speidelen pumpa vannet opp i maltrøret og tømte således meskekaret. Bruk heller et par liter mer.

Jeg hadde planlagt å måle OG etter trinn 1, men det glemte jeg så jeg vet faktisk ikke.

Angrer ellers på den mørke krystallmalten for mesken ble mørkere enn jeg hadde planlagt. Hadde gjort seg med et sterkt øl som var lysere.

Trinn 2:
3000 pilsnermalt
3000 pale malt

Vann/mesk: litt over 20 liters merket, - sannsynligvis 22 liter.
10 liter skyllevann liter skyllevann

Innmesk 63°C
1. rast 45 min 64°C
2. rast 30 min 72°C
3. rast 15 min 78°C

Koketid
Koketid vørter: 90 min

OG = 1.100

OG ble høyere enn det jeg hadde som målsetting og jeg var ellers i tvil om jeg hadde nok gjær til en så høy OG selvom jeg hadde kalkulert etter alle kunstens regler etter Mr Malty og Wyeast-calc med en god sikkerhetsmargin. Hadde dessuten en litt gammel gjær så det var mye tvil tilstede.
Derfor kokte jeg opp 1 liter vann som ble kjølt ned til 20 grader og tilsatte.
OG redusert til 1.094. Målt etter at gjær var tilsatt.

Humle
70 gram Northern Brewer 12.3 % alfa pellets koketid 60 min
30 gram Nugget 14,2 % alfa pellets koketid 20 min
30 gram Nugget 14,2 % alfa pellets koketid 3 min + avkjøling

10 g Klar Urt
5 g gjærnæring

Wyeast 1318 London Ale III

Temp ved tilsetting av gjær: 19 grader.

Luftpumpe i 1 time etter tilsetting av gjær.
Gjæring starta minutter etter at gjærlås var satt.
Gjæring med 30 plopp i minuttet etter en time.

Planlagt gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring 10 dager ved 20 ºC
Modning/sekundærgjæring 10 dager ved 20 ºC

Jeg skal komme med oppfølging når jeg stikker om etter 10 dager.

Kommenter gjerne.
 
Har det noen hensikt å tilsette 1 liter vann for å senke OG?
Så lenge du samtidig øker volumet går det vel opp i opp?
 
Trond.A skrev:
OG på 1.060 av 6 kg malt til 20 liter?
Er ikke det rimelig dårlig utbytte?
:jaha:

Speidel 20L trives best ved maltmengde på 5 kg eller mindre. Derfor gir den et dårligere utbytte av den siste kiloen.
 
ØysteinM skrev:
Har det noen hensikt å tilsette 1 liter vann for å senke OG?
Så lenge du samtidig øker volumet går det vel opp i opp?
Du har sikkert et godt poeng, men liter'n reduserte OG fra 1.100 til 1.094.
Jeg var ellers litt i tvil om hvilken OG jeg kunne få, men målet var 1.090 og jeg planla gjæren min deretter selvom jeg la inn litt slingringsmonn. Utfordringen var gammel gjær slik at det ikke var godt å beregne om det var 10% eller 7% levende gjærceller i utgangspunktet. Og når utgangspunktet er som galest, blir resultatet titt orginalest.
 
Trond.A skrev:
OG på 1.060 av 6 kg malt til 20 liter?
Er ikke det rimelig dårlig utbytte?
:jaha:

12kg malt, 23l sluttvolum i kjelen og OG 1100 gir et utbytte på ca. 70% hvis jeg har regnet riktig. Det er helt ok på så konsentrert vørter.

Å ha et utbytte på mellom 80-90% med 6 kg i maltrøret går helt fint på Speidel.

Edit: sitatfiks
 
gustavf skrev:
Gahr skrev:
Magnar V skrev:
Å meske i 2 trinn med Speidel er uansett en mindre jobb enn å meske på den fordømte gammeldagse måten.

Nuvel...

Det er mindre jobb enn å kjøpe seg et bryggeri til, men... Nei, dobbeltmesking er ikke mindre jobb.

Tilleggsjobben med det andre trinnet er kun å ta ut maltrøret, tømme det, legge det tilbake og fylle på ny malt. Det er gjort på ti minutter. Tillegstiden er en ekstra avrenning når du tar ut maltrøret samt å malte på nytt med ny programmering. Men denne tiden kan du bruke til å gå på kino. Speidelen passer seg selv helt til du må trykke på knappen for koking. Når du har gjort det så kan du gå på kino på nytt.
 
Du må legge til «sørge for at pumpa ikke bli blokkert» i tilleggsarbeidet, for du klarer ikke dette uten å søle litt malt og da risikerer du tett pumpe. Ihvertfall har min pumpe, som vanligvis oppfører seg eksemplarisk, tettet seg ved dobbeltmesking. Jeg synes dessuten at å tømme maltrøret og fylle det igjen er en del jobb og styr.
 
gustavf skrev:
Du må legge til «sørge for at pumpa ikke bli blokkert» i tilleggsarbeidet, for du klarer ikke dette uten å søle litt malt og da risikerer du tett pumpe. Ihvertfall har min pumpe, som vanligvis oppfører seg eksemplarisk, tettet seg ved dobbeltmesking. Jeg synes dessuten at å tømme maltrøret og fylle det igjen er en del jobb og styr.
Pumpa funka eksemplarisk og dermed også meskingen.
Ingen stor jobb å løfte opp maltrøret, tømme og legge tilbake for ny malt. Avrenningen tar litt tid. På slutten setter jeg røret på skrått og får ut siste rest. Røret står så fint på skrått i bolten på midten når jeg plasserer bolten i sporet nederst på røret. Skal ta en tur på vaskerommet og ta bilde før jeg tømmer og rengjør utstyret etter gårsdagens brygging. Bruker samme teknikken hver gang. Oppvarmingen for koking tar gjerne 20 min før mesken når kokepunktet og på denne tiden står røret på skrått til avrenning.
 
Magnar V skrev:
gustavf skrev:
Gahr skrev:
Magnar V skrev:
Å meske i 2 trinn med Speidel er uansett en mindre jobb enn å meske på den fordømte gammeldagse måten.

Nuvel...

Det er mindre jobb enn å kjøpe seg et bryggeri til, men... Nei, dobbeltmesking er ikke mindre jobb.

Tilleggsjobben med det andre trinnet er kun å ta ut maltrøret, tømme det, legge det tilbake og fylle på ny malt. Det er gjort på ti minutter. Tillegstiden er en ekstra avrenning når du tar ut maltrøret samt å malte på nytt med ny programmering. Men denne tiden kan du bruke til å gå på kino. Speidelen passer seg selv helt til du må trykke på knappen for koking. Når du har gjort det så kan du gå på kino på nytt.

10 minutter?, så du setter inn nytt malt på 78 grader?
 
Magnar V skrev:
gustavf skrev:
Gahr skrev:
Magnar V skrev:
Å meske i 2 trinn med Speidel er uansett en mindre jobb enn å meske på den fordømte gammeldagse måten.

Nuvel...

Det er mindre jobb enn å kjøpe seg et bryggeri til, men... Nei, dobbeltmesking er ikke mindre jobb.

Tilleggsjobben med det andre trinnet er kun å ta ut maltrøret, tømme det, legge det tilbake og fylle på ny malt. Det er gjort på ti minutter. Tillegstiden er en ekstra avrenning når du tar ut maltrøret samt å malte på nytt med ny programmering. Men denne tiden kan du bruke til å gå på kino. Speidelen passer seg selv helt til du må trykke på knappen for koking. Når du har gjort det så kan du gå på kino på nytt.

Gå på kino?
Trodde du syntes ølbrygging var morsomt?
Da er jeg glad jeg ikke har utstyr som gjør ølbryggingen så kjedelig at jeg må finne på noe annet imens!!  >:D ;D
 
En liten kommentar etter 15 timers stormgjæring.
Stormgjæring med konsentrert vørter produserer mye varme. Gjorde inngjæring på 19 grader og det har stått på denne tempeen i natt og i dag. Gjæringen foregår nå med 55 pl/m og jeg måler 26 grader i vørteren. Har satt den i kjøleskap for å roe ned.
 
neslekkim skrev:
Magnar V skrev:
gustavf skrev:
Gahr skrev:
Magnar V skrev:
Å meske i 2 trinn med Speidel er uansett en mindre jobb enn å meske på den fordømte gammeldagse måten.

Nuvel...

Det er mindre jobb enn å kjøpe seg et bryggeri til, men... Nei, dobbeltmesking er ikke mindre jobb.

Tilleggsjobben med det andre trinnet er kun å ta ut maltrøret, tømme det, legge det tilbake og fylle på ny malt. Det er gjort på ti minutter. Tillegstiden er en ekstra avrenning når du tar ut maltrøret samt å malte på nytt med ny programmering. Men denne tiden kan du bruke til å gå på kino. Speidelen passer seg selv helt til du må trykke på knappen for koking. Når du har gjort det så kan du gå på kino på nytt.

10 minutter?, så du setter inn nytt malt på 78 grader?
Nei. Jeg mesket det første trinnet 'bare' på 63 grader i 75 min. Så tok jeg ut maltrøret og innmesket på 63 grader for trinn 2. Trinn to ble kjørt på 63 grader, 72 grader og 78 grader. Du kan gjerne kjøre flere steg på første trinn og avslutte på 78 grader, men da må du kjøle ned vørteren for innmesking til neste trinn. Var selvfølgelig litt i tvil om hvilke konsekvenser det har med en mesking på 'bare' 63 grader på første trinn. Får smake på sluttresultatet
 
Maltrøret til avrenning for å få ut siste rest. Først lar jeg det renne av i øverste stilling. Så når jeg setter på kokeprogrammet løfter jeg det opp som vist på bildet. Det tar gjerne 20 - 25 minutter før vørteren når kokepunktet og på denne tiden har maltrøret 'tømt seg'.
 

Vedlegg

  • IMG_3509.JPG
    126,6 KB · Sett: 256
Magnar V skrev:
Maltrøret til avrenning for å få ut siste rest. Først lar jeg det renne av i øverste stilling. Så når jeg setter på kokeprogrammet løfter jeg det opp som vist på bildet. Det tar gjerne 20 - 25 minutter før vørteren når kokepunktet og på denne tiden har maltrøret 'tømt seg'.

Smart. Det blir ikke veldig vaklevorent?
 
Hehe, jeg er ikke særlig vonbråten, men det er ikke akkurat så mye arbeid å meske på konvensjonelt vis heller. Jeg har plass til 11 kg malt (minst) i meskekaret, og kan stort sett la mesken stå i fred. Jeg kan ikke akkurat gå på kino, men det regner jeg ikke med så mange bryggere ville ha gjort...  ;D
 
gustavf skrev:
Magnar V skrev:
Maltrøret til avrenning for å få ut siste rest. Først lar jeg det renne av i øverste stilling. Så når jeg setter på kokeprogrammet løfter jeg det opp som vist på bildet. Det tar gjerne 20 - 25 minutter før vørteren når kokepunktet og på denne tiden har maltrøret 'tømt seg'.

Smart. Det blir ikke veldig vaklevorent?
Det står støtt og fint. Ikke havarert en eneste gang etter 20 brygg. I begynnelsen turde jeg nesten ikke å slippe taket.
 
Tilbake
Topp