Monster mill

Kittelsen

Norbrygg-medlem
Da har jeg testet min nye monster mill 3  2.0. Svært godt fornøyd, kjører med 1,1mm å dskallry ser ut som nykokte blåkjell tomme inni å på vidt gap.
Bruker boilermaker å sirkulasjonen var upåklagelig. ikke bedre effektivitet, men myye lettere circulasjon.
Men fanken så tung mølle å flytte på :)

noen andre sim har noen erfaringer p dele med samme el tilsvatende mølle.
 
Bare for å ikke lage en ny tråd..

Jeg tenkte å gå for en mm2 2.0 med rustfrie valser. Men på bryggselv står det ingenting om rustfritt. Har de den ikke, eller er ikke mm2 2.0 å finne i rf oder was?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg skrev feil. er en vanlig mm2 jeg tenkte å gå for.

Såvidt jeg har skjønt så er forskjellen bare lengre valser/høyere kapasitet. Stemmer dette? Eller er 2.0 en nyere og bedre versjon av mm2?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tror det stemmer, litt større valser. Har den "vanlige" selv og den fungerer veldig fint så langt. Kverner på 1.2 og det ser veldig bra ut, har bra utbytte. Måtte øke ørlite for å kverne hvete dog, den var så hard at den spratt unna...
 
Hva med det rustfrie aspektet her? Finnes den i rustfri eller er det bare at bryggselv ikke har rustfri utgave?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
http://mashmaster.mobile034.com/p/4571858/mashmaster-minimill-stainless-steel-grain-mill.html
 
Miguel skrev:
Bård skrev:

Jeg klarer ikke finne noen brukererfaringer med denne mølla. Er den verdt det over en mm2? Tenker litt reservedeler og slikt og.

Men får man ikke vanlig mm2 i rf?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Du får den i rustfritt, men den er dyrere. Har ikke sett den på bryggselv, men kan kjøpes feks fra produsentens webshop.


HansKr
 
Miguel skrev:
Bård skrev:



Jeg klarer ikke finne noen brukererfaringer med denne mølla. E

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Den eneste brukererfaringen jeg kjenner til er min egen. Men ja, dette er er bittelite firma og det er ingen garanti for at man kan få reservedeler om...si 10 år.  Dog vet jeg at det kommer til å bli stor sorg i kjelleren den dagen vi evt må kjøpe ny mølle fra en annen produsent.
 
Miguel skrev:
Bård skrev:



Jeg klarer ikke finne noen brukererfaringer med denne mølla. E

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Den eneste brukererfaringen jeg kjenner til er min egen. Men ja, dette er er bittelite firma og det er ingen garanti for at man kan få reservedeler om...si 10 år.  Dog vet jeg at det kommer til å bli stor sorg i kjelleren den dagen vi evt må kjøpe ny mølle fra en annen produsent.
 
Bård skrev:
Miguel skrev:
Bård skrev:



Jeg klarer ikke finne noen brukererfaringer med denne mølla. E

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Den eneste brukererfaringen jeg kjenner til er min egen. Men ja, dette er er bittelite firma og det er ingen garanti for at man kan få reservedeler om...si 10 år.  Dog vet jeg at det kommer til å bli stor sorg i kjelleren den dagen vi evt må kjøpe ny mølle fra en annen produsent.

Fant litt om den etter iherdig leting. Et "beist" var en av beskrivelsene.

Men så er det det med frakt og tull. Frakten blir $100, kanskje jeg er heldig og kunne fått de til å skrive gift eller en langt lavere verdi. Hvis bryggselv ikke har rf mm2 inne seiler jo denne opp som en heit kandidat da jeg vil ha muligheten til å bløte malten uten at mølla ruster, og at den driver på begge valsene er vel ikke dumt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Etter å ha sendt to mail uten å få svar til Mashmaster ser det ikke ut til at de får pengene mine.

Så valget står mellom MM2 og MM2-2.0.

"Trenger" jeg økt kapasitet? Brygger en gang i uka og da 25-kilos batcher. Tenkte å gå for base og trakt samtidig. Hvis jeg går for den vanlige versjonen så blir base og trakt nesten gratis sammenlignet med hvis jeg går for 2.0.

Det er jo selvsagt hyggeligere å få det malt fortere. Er det noen andre forskjeller på de møllene? Tåler 2.0 mer siden valsene er større? Jeg tenker hvis man får stein og lignende i malten. Og til dere som har fuktet malten og ikke har rustfri-utgave. Hvor lenge har dere gjort det og er det noen spor etter rust?
 
Jeg har hatt  MM siden 2009 og fukter malten. Har ikke rustfrie valser, men ingen rust enda. 2.0 Kværner vel litt mere skånsomt Pga større diameter på rullene. Har MM 3 2.0 og godt fornøyd
 
Brede skrev:
Jeg har hatt  MM siden 2009 og fukter malten. Har ikke rustfrie valser, men ingen rust enda. 2.0 Kværner vel litt mere skånsomt Pga større diameter på rullene. Har MM 3 2.0 og godt fornøyd

+ 1  :)
 
Det er fire-fem år siden. Kanskje jeg skal droppe tanken om RF da. Plusset er at jeg kan gå ut med den fra butikken i steden for å vente på en pakke som blir borte i posten.
 
For å være helt sikker på ikke å få rust på valsene, kan man kjøre 200-300gram tørr malt til slutt
 
Tilbake
Topp