Montere element i kjele hvor finner jeg skiven.

Skal sette inn et element I en 72 liter kjele som skal bli HLT,men finner ikke skiven som blir nevnt hos The Electric Brewery.

Er jo helt uaktuelt å betale 250 kr hos Amazon...
er det noen som har kjøpt dette I Norge,elle hvet om andre plasser,eller matter å gjøre dette på.
 
Må innrømme at jeg bestilte fra ebay linken til the electric brewery når jeg bygde. Bestilte sammen men diverse andre ting sendte via Jetcarrier. Da ble ikke prisen for frakt så gal det er jo den som er problemet. Når det er sakt så bør det jo være mulig å finne en erstatning i en velutstyrt vernvare (ikke Jernia, men en proff butikk) det som er viktig er indre diameter og til en viss grad tykkelsen. Ytre diameter er uvesentlig.

Edit: jeg sjekket, og ser at jeg faktisk bestilte fra Amazon http://www.amazon.com/Stainless-Unp...a_nav_t_2?ie=UTF8&refRID=1WYYV9MQK03AQC9G1JYC
 
Sist redigert:
Du er ikke eneste som har lurt på det samme. Jeg har lett etter samme skive uten hell, ble til at pakningen ble mellom vegg og skive. Glennrlie tror jeg gikk til det skrittet at han fikk noen til å lage slike skiver for seg.
 
Det stemmer. Jeg cashet ut en tjeneste hos en venn av en venn mot noen flasker hjemmebrygg :) Ble altså laget på bestilling hos noen som driver med vannskjæring. Men de holder vel ikke på med privatmarked (og i hvert fall ikke så liten kvanta) til daglig, så det ble nok utført litt under bordet ;)
 
Det er vel ikke no prinsipielt feil ved å ha pasning mellom vegg og skive. Det eneste man vel må passe på er å ikke stramme til så hardt at pakningen blir skadet.
På mine kjeler sommer kjøpte med ferdigmontert gjennomføring for kraner er dette løsningen som er brukt, og det er like tett det som løsningen med skive på utsiden av pakkningen (Dvs helt tett begge deler).


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Forskjellen er vel mest estetisk og det at du får litt mer slark på gjennomføringen siden det er en pakning mellom der og ikke stål mot stål.
 
Når jeg tenker meg om så er jo en fordel med skive utenfor pakning at man får jordet kjelen til varmeelemetets koblingsboks (som i sin tur også må være jordet) om dette er helt nødvendig eller ikke kan kanskje diskuteres, men vi snakker om 220V og vann her så det er vel greit å være litt forsiktig.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Men det vil vel ikke ha så mye å si? Man får jo jordet krana i samme slengen hvis det er kontakt.
 
Jeg kommer til å kjøpe to hullsager av god kvalitet,med rett dim på indre hull, skal vel i teorien gå med en 38 mm til varmeelementet.får bruke dremel hvis den blir for tight.
Får tak i en RF platebit på ca 2mm tykkelse
Skru denne fast til en treplate så borrer jeg pilot hull 6 mm ned i treplaten slik at jeg har senter.
Tar først hull til elementet med sagen på 38 mm så bruker jeg hullsag nr to på 57 mm til å sage ut selve skiven. Senter har jeg i treplaten som metall platen er skrudd fast i.

Om det går er jeg ikke sikker på men hvert å prøve
 
Går sikkert bra det. Bruker du lav fart og mye skjærolje varer saga også. Pilothullet lager senterboren i saga.
Ser at slike sager kan lage litt større hull enn det de er oppgitt til. Kanskje litt enklere med søylebormaskin men går på frihand også.
 
Jeg prøvde og sage ut en sirkel i en 3 mm plate en gang og det gikk bra,ser søyle maskin er tingen.
Fant disse sagene på nett,grei pris å.
http://www.topptools.no/produkt/sager/hullsager/hullsag-hardmetall/hullsag-carbide-38-mm
http://www.topptools.no/produkt/sager/hullsager/hullsag-hardmetall/hullsag-carbide-57-mm

blir spennende å prøve dette,om man klarer en 3-4 stk før de er utslitte skal man vel si seg fornøyd:)

En anen ting jeg har tenkt på er å lodde fast en 11/2"muffe i kjelen som man kan skru elementet inn i.
lodder/sveiser man en plate i andre enden kan man skru den fast i en koblingsboks slik som TEB har gjort.
Skal gi bra med jording det.
 
Tilbake
Topp