montere kran på billig alugryte

Monterte kran og bordgjennomføring fra Biltema. Brukte 1/2" deler der og ovnssilikon fra clas som pakning på innsiden. På utsiden (for å ha en slags pakning for å ikke skade gryta) skjærte jeg ut en pakning av lokket på et gjæringskar. For å få det tett brukte jeg gjengetape. Fungerer helt fint.

Edit: Siden bordgjennomføringa er maskinert messing kan du fjerne overflatebly (for å få det food safe) med en blanding av eddik (5%) og hydrogenperoksid (3%) i en 2:1 blanding. Jeg har enda ikke gjort dette, men skal gjøre det før jeg brygger.

Og husk at Cu er mer edelt en Al, så du vil helst unngå kontakt mellom gjennomføringa og kjelen. Da slipper du at aluminiumet rundt krana korroderer  ;)

JensD skrev:
Og husk at Cu er mer edelt en Al, så du vil helst unngå kontakt mellom gjennomføringa og kjelen. Da slipper du at aluminiumet rundt krana korroderer  ;)

tenkte jeg skulle prøve og bare sveise inn et rør, og så få en kopling i enden, i stede for ei kran rett i gryta. litt for og slippe og bruke gjengene, og litt for og få krana bort fra gassflammen, pørs bare om jeg finner en kuleventil som passer...

Hvis du har mulighet til å sveise på noe fungerer sikkert det fint. Det kan, som du nevner, være en idé å få krana bort fra flammene. Til gjengjeld skal det sies at en kompis har kjele med "weldless kit" og det er strengt talt en gjennomføring, kuleventil og et par varmebestandige o-ringer. De bruker gass og har foreløpig ikke hatt noen problemer...

Tror egentlig det viktigste er at det blir tett og at alt er food grade ;)

Jeg kjøpte en rustfri 1/2" gjennomføring fra Tess og kuleventil fra biltema. Tetter med o-ring.  :)

EspenL skrev:
Jeg kjøpte en rustfri 1/2" gjennomføring fra Tess og kuleventil fra Biltema. Tetter med o-ring.  :)

er det en spesiell o ring du bruker? tenkte litt i forhold til varmen? eller blir det ikke så varmt?

Jeg har bare en o-ring fra biltema, gikk fint. Men har bare kokt en gang :) Tror o-ringer generelt tåler varme bra. Kanskje noen andre vet detaljer?

Jeg skal bort på Tess i ettermiddag, kan høre med dem da om de vet.

Ugelvik skrev:
Monterte kran og bordgjennomføring fra Biltema. Brukte 1/2" deler der og ovnssilikon fra clas som pakning på innsiden. På utsiden (for å ha en slags pakning for å ikke skade gryta) skjærte jeg ut en pakning av lokket på et gjæringskar. For å få det tett brukte jeg gjengetape. Fungerer helt fint.

Edit: Siden bordgjennomføringa er maskinert messing kan du fjerne overflatebly (for å få det food safe) med en blanding av eddik (5%) og hydrogenperoksid (3%) i en 2:1 blanding. Jeg har enda ikke gjort dette, men skal gjøre det før jeg brygger.

Hvor får man hydrogenperoksid fra?

Ugelvik skrev:

Jeg lager pakninger av silikonslange.

Tilbake
Topp