Morellcider

runeni

Norbrygg-medlem
Noen som har prøvd å lage morellcider? Har altså 2 kolber med engelsk cidergjær som jeg hadde tenkt å lage rabarbracider med, men det prosjektet strandet. Kjenner noen i nabolaget med at digert morelltre og de har sagt seg interessert i et samarbeid hvis det har noe for seg å lage cider av moreller. I Belgia har de jo denne lambicen, men det er vel kjanskje kirsebær og ølgjær. Hva tror dere folkens? Har morellcider noe for seg?
 
Kriek er lambic (spontangjæret øl) tilsatt kirsebær. Når du sier morellcider, mener du da sider tilsatt moreller eller ren most av moreller? Jeg ville i så fall gått for en vingjær fremfor ølgjær. Kan bli interessant, men ikke nødvendigvis så veldig fyldig.
 
Mente ren most av moreller. Du har altså ikke noe tro på en ren "morellsider", hvis jeg forstår deg rett. Trenger igrunnen å få brukt de 2 kapslene med sidergjær som jeg har. Har faktisk ca 14 liter god eplemost fra Askim liggende. Kan jo like godt bruke den og lage eplesider.
 
runeni skrev:
Mente ren most av moreller. Du har altså ikke noe tro på en ren "morellsider", hvis jeg forstår deg rett. Trenger igrunnen å få brukt de 2 kapslene med sidergjær som jeg har. Har faktisk ca 14 liter god eplemost fra Askim liggende. Kan jo like godt bruke den og lage eplesider.

Eller rett og slett blande eplemost og morellmost.
 
Tilbake
Topp