morgendagens brygg

Etter en lang pause fra brygginga (grunnet nybakt far :skitbra:) så skal jeg sette ett brygg.

Oppskriften lyder så her:

Amount Item Type % or IBU
5000,00 gm Vienna Malt (6,9 EBC) Grain 81,97 %
350,00 gm Caramunich Malt (110,3 EBC) Grain 5,74 %
150,00 gm Amber Malt (43,3 EBC) Grain 2,46 %
600,00 gm Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 9,84 %

15,00 gm halertau perle [9,30 %] (60 min) Hops 14,2 IBU
10,00 gm mittelfruh [4,40 %] (15 min) Hops 2,2 IBU
20,00 gm mittelfruh [4,40 %] (5 min) Hops 1,8 IBU

3 Pkgs SafLager West European Lager (DCL Yeast #S-23) Yeast-Lager 

Mesker inn ved 64 °C med 3L vann pr kg malt i 1time
Gjæringen vill foregå ved 12 °C
Modnes på fat ced 7 °C i en måneds tid

Er ikke helt sikker på hvilken gruppe den tillhører men blir vel forhåpentligvis bra

Gratulere med din nesten nyfødt øl  ;D

Tar du Jodtesten etter 1 time mesking?
Måler du PH i mesken?

Jeg her ikke noe innspill fordi manglende peiling på lagerøl  :biersmile:

Tar ikke Iodin tinktur test nei stoler på att 1 time mesking holder. Men justerer Ph i vannet :yes: men justere ikke ned men litt opp for vannet jeg har springen her hjemme har jeg målt til ph.6 og etter inmesking lander vannet mitt på 5 ca.
Har ikke så mange lager på rompa selv så altid spennende og se resultatet  :biersmile:

Tenkte jeg skulle lage en Blond senere til uka, det gleder jeg meg til  :namnam:

Jeg mesker 90 minutt for å være sikkert. Målte ph en gang i mesken på 5,5 men det var før jeg fikk saltfilter. Vi har nokså ny borrehul (90 meter) og veldig mye kalk og litt dårlig lukt. Ikke lengre nå. Om dette virker bra for øllen skal vi se.

da er du heldig med vannet, selv om det ikke har så mye og si for oss hjemebryggere så merker man litt forskjeld når man justerer.

Jeg testet å meske i underkanten av 10 min med skylling på ca 10 min også. Det hele endte opp med 80% utbytte!!! Det hele ble testet etter og ha lest en artikkel her på forumet om maltens framgang minutt for minut. Er vel kanskje noen komplekse sukkerarter jeg ikke fikk med meg, MEN ølet smakte godt :biersmile:

Tilbake
Topp