Morgenstemning - 7 Fjell

Morgenstemning stouten fra 7 fjell har som bekendt vundet en fornem pris. Gratulere med prisen

Jeg er i øyeblikket igang med å planlægge høstens brygg og i dette sammenhæng lurer jeg lidt på om 'Morgenstemning' er med i bogen den norske ølrevolusjonen under et andet navn? Kanskje under et Andrimne navn?

... Gjerne en historie om hvordan oppskriften kom til - da du speider ut over Afrikanske stepper mens du lyttet til Griegs Morgenstemning. Det var morgen og litt kjølig. Noen Leoparder jaktet på Gaseller i det fjerne. Kaffen var under paret, så en øl basert på kaffe kom til deg helt naturlig, gjerne en øl som kunne erstatte morgenkaffen. Gaven fra den lokale reisguiden var en bitter sjokolade. Ølen måtte naturligvis kunne nytes med denne. Etterhvert som solen grep naturen, kjentes nye dufter som den litt stramme lukten fra kamelenes lærseler, og tørket frukt fra en salgsbod like ved...
En slik historie kunne jeg godt ha tenkt meg...

Hvilken info er det du trenger om Morgenstemning?

Ingen hemmelige ting. Jeg søker historien bak, lidt som de som står i boken. Hvordan og hvorledes den er kommet osv, osv. Kompleksiteter osv.

Øl er ikke bare øl.. Øl er en oplevelse og de fleste har en lille historie.

Morgenstemning er samme øl som festivalølet fra BØL i fjor. Vi ble spurt om å brygge en kaffestout, og så gjorde vi det.:) Ølet ble godt, så vi fortsatte å brygge det. Ingen spennende historie, men tanken bak det er å ha en stout med rimelig stor fylde uten for mye alkohol. Amber- og brown malt er kanskje de viktigste malttypene her. Den store andelen spesialmalt er tenkt å balansere et ganske kraftig kaffepreg. Kaffen er valgt ut etter at vi smakte 19 forskjellige typer på Bergen Kaffebrenneri. Kaffen, Carlos Espresso Debut fra BKK, er en blend av en brasiliansk, en indisk Malabar og en etiopisk kaffe. Barsilianeren gir fylde og vanilje, etioperen fruktighet og noe syre, og inderen gir sjokoladepreg. En digg kaffeblend! Jeg foretrekker varmuttrekk av kaffen, rett og slett for å gi den litt mer kraft en det man får med kalduttrekk.

Morgenstemning er samme øl som festivalølet fra BØL i fjor. Vi ble spurt om å brygge en kaffestout, og så gjorde vi det.:) Ølet ble godt, så vi fortsatte å brygge det. Ingen spennende historie, men tanken bak det er å ha en stout med rimelig stor fylde uten for mye alkohol. Amber- og brown malt er kanskje de viktigste malttypene her. Den store andelen spesialmalt er tenkt å balansere et ganske kraftig kaffepreg. Kaffen er valgt ut etter at vi smakte 19 forskjellige typer på Bergen Kaffebrenneri. Kaffen, Carlos Espresso Debut fra BKK, er en blend av en brasiliansk, en indisk Malabar og en etiopisk kaffe. Barsilianeren gir fylde og vanilje, etioperen fruktighet og noe syre, og inderen gir sjokoladepreg. En digg kaffeblend! Jeg foretrekker varmuttrekk av kaffen, rett og slett for å gi den litt mer kraft en det man får med kalduttrekk.

Tak for svar :)

Noen spørsmål ang denne.
I oppskriften står det "0,14 dl/l Bergen Kaffebrenneri Carlos Espresso Debut, added at bottling." Vil de si at det er tilsatt 0,14dl espressoshots per liter øl ved flasking? Om jeg bygger 25l så skal jeg altså tilsette 3,5dl espresso? Kan lite om tilsetting av kaffe, men har lest at kaldtrekking gir mindre preg av "uønsket" smak. Allikevel er det i denne oppskriften tilsatt fersktrekket (varm) espresso? Hva er isåfall fordelen/ulempen med å gjøre det på denne måten? Takker for alle svar! :)

Tilbake
Topp