Mosaic+Amarillo (tørr)humle

Forvirret

Norbrygg-medlem
Har noe greier på gang nå (ipa maltbase med safale K-97) forholdsvis letthumlet med 50/50
Amarillo og Mosaic. Har ikke brukt denne miksen før så er det noen som vil anbefale forholdet
mellom de til tørrhumle? Tenker at 50/50 vil bli dominert av Mosaic? 4+4g/l er planen. Kan økes til 12+12
om det har noe for seg.

-Ikke spør hvorfor K-97 ble brukt. Databladet ble lest da gjæren ville ut av bøtta:)
(Og jeg som ikke er glad i den "belgiske" smaken)
 
35/65 eller 40/60. Jeg synes mosaic kan ble veldig mye. Er mye oljer i den humla. Andre vil kanskje si 50/50 eller enda mer mosaic. Men jeg synes den er klissete/søt og er egentlig ikke dritglad i den pga det, spør du meg så brukes mosaic med omhu med mindre du lager en NEIPA, som er i vinden nå. Men jeg synes den blir klissete.
 
Ok. Litt slik jeg tenkte dette.
Hva jeg lager er ikke godt å si. Gjær som passer til belgisk hveteøl i en ipa?
Er NEIPA hva jeg tror så blir det kanskje noe i den retning.
Får håpe humla kamuflerer gjærsmaken.
 
Skjønte ikke hva du mente. Forøvrig, hvis du må humle for å gjemme bort gjærsmaken har du bommet i designet av ølet

NEIPA er ikke noe belgisk.
 
Jeg brygget en IPA singel hop mosiac, ble den beste jeg nogen gang har laget, tror jeg humlet med 20+60+120 under koking ca, og kunne ifølge oppskriften ha tørrhumlet med 100g til også. Jeg hadde ikke angret om jeg hadde tørrhumlet, lukter frukt og frodig den der.
 
Er det noen som har brukt Fermentis K-97 som kan si noe om hvor
mye den vil prege en IPA? Startet på16C og den gikk opp til over 19.
Mye villere enn f eks 05 som normalt holder seg på riktig side av lokket.
 
Vet ikke og faller jeg for fristelsen til å tørrhumle den kraftig så vet jeg trolig like lite etterpå.
@Mc. brukte ikke du denne i høst til en apa?
 
Eeee. Har ikke tilgang til bryggeloggen min. Er ute på jobb. Husker ikke om jeg har brukt den i farta.
 
Jo stemmer det. Smakte på den for ikke så lenge siden. Den er jo ganske humledrevet så jeg merket meg ikke noe spesielt. Men den gjæret godt på bare 18-19 grader. Greit å ha god klaring i gjæringskaret.
 
Tilbake
Topp