Moss vs protafloc vs Clarity-Ferm

Hei

Skal til å brygge pils på søndag oss hadde jeg kjøpt inn et rør med WLN4000 Clarity-Ferm mot Kjøletåke.
For jeg ønsker at den skal bli så klar og fin som mulig.
Nå har jeg endevendt garasjen i 45min,, røret er borte...
Jeg har da, Irish moss og protafloc tabletter. Jeg har ikke prøvd de tablettene før, det står 1/5 til 1/2 tablett for et 25liter brygg. Hvilken ville du brukt? Noen som har prøvd alle tre? Har du en favoritt?
 
1/2 tabelett til 25l. Kan kombineres med Clarityferm.

Protafloc er en foredling av Irish Moss. Virkestoffet er det samme.
 
Jeg bruker clarex (konsentrert clarity-ferm, MYE billigere) og irish moss i alt som skal bli klart. De to stoffene gjør forskjellige ting, så den ene kan ikke nødvendigvis erstatte den andre.

Kjøletåke kan du ta ved å ha i litt gelatin på slutten av lagering (mens ølet er kaldt).
 
Ser at Bryggselv var tom for Clarity-Ferm akuratt nå, men hadde clarex. Så de hadde åpent imorgen også. Kansje jeg tar turen. Så da blir det å prøve med en halv tabbelet med protafloc. Kan jo se ann hvordan den blir når den har vert kald et par dager etter endt gjæring. Ser mange som bruker gelantin da. Er litt redd det skal ta med seg til bunns noe av godsmakene ilag med proteinene men.
 
Jeg tilsetter protafloc under kok og siste eg gjer før eg har på lokket på corneliusfata er og ha i gelantin som er rørt ut i litt oppkokt vatn,blir like klart som butikkpilsa.kjøler ned øla til 1-2 grader i ei par dager før fating.
 
Er det noen ulemper med å bruke Clarity Ferm? Jeg tenker på faktorer som smak, holdbarhet, gjæring etc.
Eller er Protafloc+Clarity Ferm en sikker vinner alltid?
 
Tilbake
Topp