Møte for bryggere i bergensområdet

Gahr

Norbrygg-medlem
Vær hilset, vestlandsbryggere!

På fredag kveld var vi fire hjemmebryggere samlet i mine ringe produksjonslokaler her i Fyllingsdalen, for å smake på og snakke om godt øl. Vi var alle enige om et det ssnart var på tide å prøve å få til et litt større treff for bryggere i Bergensområdet (vi vil selvsagt slippe inn folk utenbys fra også!). Vi snakket litt fram og tilbake, og etter et par oppklarende telefoner dagen derpå (det er ett eller annet i øl som noen ganger får en til å glemme ting i løpet av natten...) kom undertegnete og en av mine vyrde gjester, Norbrygg-medlem Vegard Dølvik, fram til at felleslokalene i borettslaget hans på Danmarks plass kunne være et passende sted. Lokalene er ikke booket ennå, men vi regner med at det skal gå bra. Vi ønsker å sette datoen litt fram i tid, foreløpig er lørdag 24 januar den mest aktuelle datoen, slik at folk som ønsker å stille med eget øl har god tid til å planlegge og brygge det de måtte ønske. Vi ser ikke nødvendigvis for oss at alle som ønsker å stille har muligheten til å ta med øl, men jo flere, jo bedre.

Hvor mange det faktisk er plass til i lokalene, vet jeg ikke for øyeblikket, men om det mot formodning skulle bli fullt, skal vi nok finne på noe! De koster en mer eller mindre symbolsk sum å leie, men ev. økonomiske spørsmål kan diskuteres senere. Det vi egentlig vil vite nå, er hvor mange som kunne tenke seg å stille på et slikt arrangement når den tid kommer. 
 
Dette lyder bra :clap:

Kan for min del seia at dette er noko eg har venta på lenge og at eg stiller meir en gjerne opp på dette.
Håpar det let seg gjera å skaffa ein fordregshalder el. slik at ein kan ha eit tema. Det alltid greit å kunna få noko mat nyttigt ut av eit slikt arangement.

Rune M
 
Da er lokaler og dato for evenementet på plass. Treffet blir 24. januar i felleslokalet til Solheim borettslag i Løbergsveien 30. Rommene kan sees her: http://www.solheimborettslag.no/index-filer/Page1479.htm. Merk dog at de eldre fruene på bildet av kjøkkenet ikke er inkludert når vi låner stedet... 

Vi tar sikte på å få til et par små foredrag, en matbit samt mye ølsmaking. Rune fra Maltbua vil stille, så det er mulig å bestille varer i samme slengen. Kjekt om mange tar med øl, men det er ikke påkrevd at alle har med. Leia av lokalet er 1200,- for helgen, vi tar opp kollekt på stedet. Hvis det er øknskelig er det visstnok muligheter for overnatting i sovepose. Skriv gjerne en PM om noen er interesserte. Jeg har fått noen henvendelser allerede, men det er plass til flere. Tror brannforskriftene tillater 45 tørste sjeler, så det er ikke trangt, foreløpig. Mer info kommer etterhvert.
 
Når setter du stopp for påmelding Gahr? Det hadde vært kjempeskoi å vært med, men kona skal operere i januar, og det er veldig tett opptil treffet. Må nesten se hvordan hun klarer seg før jeg kan bestemme meg.
 
Setter i utgangspunktet ikke noen egentlig stopp for påmeldingen, det eneste som begrenser er plass og innkjøp av mat. Tar opptelling snart (minstemann på ett og et halvt har lungebetennelse, så man har litt annet å tenke på først :-\), så da får vi egentlig se hvor mange ekstra vi har plass til når det nærmer seg. Får kjøre førstemann til mølla. Krysser fingrene for operasjonen.
 
Da får jeg bare ta kontakt hvis det blir aktuelt.Det er heldigvis ikke noen alvorlig operasjon, men du vet hvordan det kan være :blabla:

God bedring til minsten.
 
Da begynner det å nærme seg lørdag den 24. januar og bryggertreff i Bergen. Her kommer den endelige annonseringen:

Vi satser på å begynne kl. 16.00 i Løbergsveien 30, rett ved Danmarks Plass.

Det vil bli holdt et par innlegg for forhåpentlig å kunne tilby noe mer enn bare drikking; undertegnede vil snakke litt om treffets to "offisielle" øl, an all-grain- og en ekstraktversjon av Andrimne Extra Stout, og jeg vil også predike litt om oppskriftsformulering generelt. Espen Lothe kommer og har sagt seg villig til å snakke litt om hvordan det er å starte opp et kommersielt bryggeri. Rune Midttun fra Maltbua stiller også, og det vil bli anledning til å bestille varer som han kan ta med seg til treffet. (Her kommer det noen flere detaljer om noen få strakser!)

Det vil også bli servert belgisk-inspirert mat. Menyen er ikke 100 % klar ennå, men etter alt å dømme blir det et par retter  og medbragt øl til dessert...
Menyen ser enn så enge ut som følger:

Forrett: Blåskjell dampet i witbier
Hovedrett: Carbonnade Flammande (oksekjøtt og løk i øl)

Jeg vil be alle som vil komme om relativt raskt å sende meg en mail på gahrsen@yahoo.no med følgende opplysninger: Navn og forumnavn, samt antall som stiller. I tillegg vil det være ok om man oppgir om man stiller med øl, og i så fall hva slags (navn og øltype). Vi lager et ølkart når vi vet litt om hva vi venter vil bli servert av drikke.

Pris på arrangementet kommer vi tilbake til når vi vet hvor mange som stiller, og hvor mye vi faktisk må betale for maten. Rommet tar vel nærmere 40, så det er plass til en del. Vel møtt!
 
Gahr skrev:
Da begynner det å nærme seg lørdag den 24. januar og bryggertreff i Bergen. Her kommer den endelige annonseringen:

Vi satser på å begynne kl. 16.00 i Løbergsveien 30, rett ved Danmarks Plass.

Det vil bli holdt et par innlegg for forhåpentlig å kunne tilby noe mer enn bare drikking; undertegnede vil snakke litt om treffets to "offisielle" øl, an all-grain- og en ekstraktversjon av Andrimne Extra Stout, og jeg vil også predike litt om oppskriftsformulering generelt. Espen Lothe kommer og har sagt seg villig til å snakke litt om hvordan det er å starte opp et kommersielt bryggeri. Rune Midttun fra Maltbua stiller også, og det vil bli anledning til å bestille varer som han kan ta med seg til treffet. (Her kommer det noen flere detaljer om noen få strakser!)

Det vil også bli servert belgisk-inspirert mat. Menyen er ikke 100 % klar ennå, men etter alt å dømme blir det et par retter  og medbragt øl til dessert...
Menyen ser enn så enge ut som følger:

Forrett: Blåskjell dampet i witbier
Hovedrett: Carbonnade Flammande (oksekjøtt og løk i øl)

Jeg vil be alle som vil komme om relativt raskt å sende meg en mail på gahrsen@yahoo.no med følgende opplysninger: Navn og forumnavn, samt antall som stiller. I tillegg vil det være ok om man oppgir om man stiller med øl, og i så fall hva slags (navn og øltype). Vi lager et ølkart når vi vet litt om hva vi venter vil bli servert av drikke.

Pris på arrangementet kommer vi tilbake til når vi vet hvor mange som stiller, og hvor mye vi faktisk må betale for maten. Rommet tar vel nærmere 40, så det er plass til en del. Vel møtt!

Bump.
 
De som ønsker å bestille varer fra Maltbua og få dem levert på bryggertreffet, bes bestille i Maltbuas nettbutikk innen 23. januar. Skriv at du ønsker levering på bryggertreffet i Bergen i feltet for merknader i bestillingen. Hvis man bor i Bergen og ønsker levering hjem (i stedet for å drasse på varene selv), er det muligheter for levering søndag 25. Ta i så fall kontakt med Maltbua og avtal nærmere med Rune Midttun.
 
Da begynner det å nærme seg. Foreløpig status er 25 påmeldte, og et par-tre stykker som av ulike grunner må avvente påmeldingen. Vi må sannsynligvis sette et tak på 30 personer, så hvis det er noen som har sittet på gjerdet og lurer på om de skal melde seg, er tiden inne for å slå til! Send mail på gahrsen@yahoo.no.

Ølutvalget begynner også å ta seg opp. Hvis alle som har sagt de skal ta med seg øl faktisk gjør det, kan vi fort se for oss 10-12 øl på fat, samt ulike smaksprøver på flaske. Vi har både lager og ales, britisk, amerikansk, tysk, tsjekkisk og belgisk.
 
Da må vi dessverre si stopp for flere påmeldinger. Vi er rundt regnet 30 stykker, og av praktiske hensyn tror vi det er et greit tall. Vi regner med det hele vil koste 100 kr. per person.
 
Tror det blir bra! Blir nok en liten rapport her etterhvert. Ha en fin helg, dere andre også!
 
Hmm . .

Er det ingen som vil skrive en liten stemnings rapport fra møtet ? ? ?

Vel, jeg får legge inn noen ord jeg da . .  :p

Vil først og fremst takke arrangørene og frammøtte for et meget flott, innholdsrikt, smakfullt og sosialt møte  :ilike:

Foredragene som var holdt var meget bra. Informative og interessante.

Maten var utsøkt . . .  (likte spesielt kombinasjonen blåskjell og Wit)

Ølet som ble servert var også nydelig. Her var det mange som hadde gjort seg stor flid med bryggingen (og utsmykkingen på flaskene  ;) (Bryggerne fra Krokeide bl.a.))

Det var også en fin samling av hyggelige folk, og det var veldig greit å få hilse på dere.

Håper denne suksessen blir gjentatt ganske snart
 
Jalle skrev:
Hyggelig å sjå deg i gjen HarryBelly. Det er lenge sia sist du posta her i forumet trur eg :biersmile:

No é eg tilbake . . .  alive and drinking  :ilike:  (vel. . . ikke helt ennå, men det nærmer jo seg helg)
 
Tilbake
Topp