Motorisering av maltmølle, dele frakt?

Hei,

jeg er lei av å drive maltkverna mi med drill. Den går for fort i utgangspungtet, og jeg må sitte å justere hele tiden..

Derfor har jeg jaktet på en billig motor med den anbefalt møllehastigheten 180-200 RPM (leste det i et amerikansk ølmagasin tror jeg..).
Tror jeg har funnet den (hvis den er sterk nok da)!

http://www.weirdstuff.com/cgi-bin/category.cgi?item=54069

11 N/m tilsvarer å legge ca 1,2 kg vekt på en 1 meter lang sveive arm, tror det er nok til å kverne korn..?

Motoren er jo grisebillig, frakta med jetcarrier er heller ikke ille. Er noen interessert i å være med når jeg bestiller?
Evt. noen med andre gode forslag til motorisering av valsemølle?

Yngve
 
Turnamat el. vaskemaskiner, vaskemotoren med remskiva gir et passelig turtall og den er gratis på gjenvinningsstajoner.
Jeg har koblet til to av disse siden den av og til stoppet pga. kiling av korn ? på en coronamølle
Oddvar
 
Jeg har forstått det slikt at det kan være ufordelaktig å koble en motor til en valsemølle med rem, siden dette sliter ut lageret på møllen (akslingen blir jo dratt inntil en side hele tiden). Det finnes derfor en del hjemmeb(r)yggere som monterer motor rett overfor akselen på møllen (dette må det da være plass til på 'base'-n eller bunnplaten).

Som motor kan man også bruke en elektrisk skrutrekker, siden den snurrer mye tregere enn en drill:

150 rpm for 69 spenn hos Biltema

17-084_l.jpg


Batteriene holder sikkert til kverning av ett brygg, om ikke en del fler. Da trenger man bare to bøyler til for å snurre den fast til bunnplaten, og presto!  :idea:
 
Jeg tror ikke Biltema sin holder mål, den er ikke kraftig nok. Jeg brukte tidligere en Dewalt 18v drill som motor. Denne er kraftig, 60nm eller noe. Men batteriet holdt bare til 10-12kg korn. Jeg vurderte lenge å kjøpe motor selv, men det vil gjøre mølla så alt for stasjonær :(. Jeg endte opp med å kjøpe meg en mørtelmikser. Den kostet 400k. Den er også meget kraftig og har ingen problemer med å kverne malten på lavt turtall. Jeg kjøpte den på en farveglede.
 
Jeg trodde sånne saker var ganske kraftige, men må nok innerømme at jeg selv ikke har brukt en sånn til en maltkvern...

Hvor stor er en mørtelmikser, og har du montert den til basen eller må du holde den fast mens du kverner?
 
Jeg kjøpte en rimelig (ca 400,-) borhammer av typen Best Tools. Biltema har også noen billige. De er kraftige og du kan justere ned hastigheten.
 
Hei,

Jeg har hatt motorisert mølle med tanndrift tidligere, og når bruker jeg en god drill. Synes det er mye tryggere, får du fingern i mellom en tanndrift nedgiret motor eller reimdrift tror jeg du mister den.

Tenk sikkerhet gutter  :lessmile:

Richard
 
Det passet meg bra at dette emnet diskuteres, for jeg har grublet over hva som kunne være en bra løsning som motordrift. Jeg har nå fått det til å fungere fint med en benkesliper, med mølla koblet direkte til slipesteinsaksel.  Koblingen er en armert slange og ordinære slangeklemmer. Turtallet er 120 pr. min. Effekten på motoren passer akkurat. Den kommer tregt igang hvis ikke mølla er tom ved start.
Skal tro om jeg får til å sende bilde ?
 
Jeg har gode erfaringer med en enkel og billig drill fra Biltema:

Slagboremaskin, 850 W, Art nr 17-017, Pris kr 349,00
For boring i tre, jern og andre metaller samt stein.
Trinnløs turtallsregulering, gir 1: 0–900 rpm, gir 2: 0–2700 rpm.
Reverserbar rotasjonsretning.
Hurtigchuck: 2–13 mm.
Borekapasitet betong: Ø 16 mm, stål: Ø 13 mm, tre: Ø 30 mm.
Omstillbar mellom normal og slagboring.
Vribart støttehåndtak og boredybdeanslag.
Eltilkobling: 230 V/50 Hz.
Vekt: 2,7 kg.
 
Tilbake
Topp