1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Motorisering av Monster Mill

En tråd i 'Utstyr' startet av EspenL, 14 Okt 2012.

  1. EspenL

    EspenL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hop, Bergen
    Fikk en Monster Mill 2 i hus i går som jeg har lyst til å motorisere. Det vanlige er å bruke en drill, men jeg har en motor fra en gammel sementblander liggende som går veldig stille. Hastigheten er 1360 RPM og kileremskiva er 49mm. Hjulet som driver trommelen er 250 mm som gir en utveksling på ca 1:5. Planen er å montere hjulet med 12 mm aksling og nye kulelager, samt bruke en fleksibel kobling (gummislange?) mot mølla for å unngå unødig slitasje på kulelagrene om akslingene ikke er perfekt i linje. Usikker på om jeg skal bruke 250 mm hjulet fra sementblanderen eller om jeg skal lage nytt. Det er uansett ikke den største utfordringen. Problemet jeg har er at motoren går mot klokken og akslingen i Monster Mill skal drives med klokken. En mulighet er å snu mølla opp ned. Såvidt jeg kan se så skal ikke det være noe problem. Nå er det imidlertid slik at jeg har veldig lyst til å oppgradere til MM-3 ved å bytte inn trakten som fulgte med, og da er det ikke lenger mulig å snu mølla.

    Er det noen som har tips til hvordan jeg kan snu rotasjonsretningen? Jeg har et enkelt verksted i garasjen, men har ikke særlig mulighet til metallarbeid. Er derfor ute etter løsning som lar seg gjøre selv om jeg ikke har mulighet til å bygge med 0.1mm presisjon.  :)  (Er det f.eks mulig å endre på motoren slik at den går motsatt vei?)
     

    Vedlagte filer:

  2. magne1972

    magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

    Med kilerem/drivreim, er vel det dessidert enkleste å sette motoren på motsatt side av reima.  ;D
    Du snur da drivrettningen på mølla.... Enkelt og greit.....
     
  3. Espen Unnvik

    Espen Unnvik
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Nå er ikke jeg noen elektro spesialist, men....

    Dette er vel en 3-fase motor drevet med 1-fase, ser vel ut som en kondensator som er montert på utsiden av motoren.
    Kondensakoren skal da faseforskyve den ene fasen slik at den kan drifte en 3-fase motor.
    Driften vil på denne måten riktig nok bli ubalansert, dvs motoren vil ikke trekke like mye strøm på hver spole.

    Uansett: på 3-fase motorer kan man koble om på fasene slik at dreieretningen endres,
    dette benyttes blandt annet for ventilatorer i tunneler. Her er man jo avhengig å kunne endre ventileringsretningen.
     
  4. EspenL

    EspenL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hop, Bergen
    Hehe, selvsagt.  ;D Glemte å si at jeg helst vil unngå det fordi konstruksjonen blir unødig lang.
     
  5. EspenL

    EspenL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hop, Bergen
    Takk Espen. Det var noe sånt jeg hadde håpet på. Nå trenger jeg bare å finne noen som kan guide meg på hvordan jeg bytter fasene. Har ikke lyst til å sette i gang med den jobben uten litt veiledning :)
     
  6. EspenL

    EspenL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hop, Bergen
    Ser fra beskrivelser på nettet at det skal være relativt enkelt. Har ikke funnet noen beskrivelser med bilder, men får åpne motoren i morgen og se om det er åpenbart :)
     
  7. Espen Unnvik

    Espen Unnvik
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Dette finner du ut av...... Lykke til !!!
     
  8. magne1972

    magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

    På en trefasmotor vill du på koblingsbrettet se 6 skruer, og 3 metallskinner som forbinder disse.
    Siden det sitter en startkondensator der, er denne koblet på 2 skruer med hver sin leder.
    Fasene fra enfas-stikket går til den siste ledige, og en til samme som en leder fra kondensatoren.
    Bytter du den enslige fra kondensatoren, og den enslige fra enfas-stikket snur du motor-retningen :)
    Enkelt å gjøre, men vanskelig å forklare forståelig... ;)
     
  9. Oddvar Demmo

    Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

  10. EspenL

    EspenL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hop, Bergen
    Måtte ut i garasjen en tur til...  ;D

    Den blå og den svarte ledningen kommer fra kondensatoren. De to grønne fra 220V inn.
     

    Vedlagte filer:

  11. Oddvar Demmo

    Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Den svarte fra kondensatoren ser ut til å gå til klemmen i midten, flytt den til klemmen til høre og prøv.
     
  12. Rune Alm

    Rune Alm
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Saltdal
    Jeg har fått tak i en motor som passer litt bedre til slikt bruk. Turtallet på den er bare på 600 omdreininger slik at en ikke trenger så mye nedgearing. Jeg vil selvfølgelig bruke de mere moderne flatreimene istedenfor kilereimer.
    Motoren er lettstartet og på 1,5 Hk.
    Her er en slik som jeg har fått tak i:
    http://www.youtube.com/watch?v=N5-KzRcIhDk
     
  13. nordtvedt

    nordtvedt
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Ut fra merkeskiltet på motoren så er dette en motor beregnet for 1 fas. Det ene viklingssettet er beregnet for kondensatordrift. hadde det vært en ekte 3-fas motor så hadde kondensatoren vært mye større. Flytt den ledningen fra kondensatoren som går sammen med en fase over til den andre fasen, så burde motoren gå andre veien. Som odvar demmo sier: flytt den svarte ledningen til høyre klemme
     
  14. magne1972

    magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

    Eventuelt, begge røde ledere til høyre, og den svarte til høyre helt til venstre, mens kondensatoren står som den gjør nå....
     
  15. EspenL

    EspenL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hop, Bergen
    Takker! Da blir det å prøve i kveld :)
     
  16. StoreMy

    StoreMy
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Midttun, Bergen
    Det går ikke helt opp om bare en ledning blir flyttet.
    Jeg prøver å grave frem gammel kunnskap og hadde byttet begge ledningene i midten med ledningene til høyre eller begge til venstre med de to til høyre.

    Dette fordi en snur en 3-fase motor ved å bytte to (ikke tre) ledere/faser. Dobbeltkoblingen i klemmen er laskingen som på andre motorer ligger synlig som kobberbiter. Rettningen strømen går gjennom disse spolene avgjør rettningen til motoren.
     
  17. Sverre K

    Sverre K
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Alta
    Etter merkeskiltet er vel dette en enfase vekselstrømsmotor.  Det er vel ikke mulig å ompolarisere en enfasemotor vel?
     
  18. magne1972

    magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

    siden den har kun to viklinger e dette ikke en trefasmotor, men en vanlig enfasmotor med hjelpevikling.
     
  19. magne1972

    magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

    Slik tror jeg denne ser ut skjematisk :)
     

    Vedlagte filer:

    • motor.jpg
      motor.jpg
      Filstørrelse:
      30,3 KB
      Visninger:
      649
    • motor.jpg
      motor.jpg
      Filstørrelse:
      30,3 KB
      Visninger:
      643
  20. Oddvar Demmo

    Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Dette er ikke en trefase motor men enfas, enfasmotor har ikke mulighet til å starte sien den vil gå begge veier, bare stå å murre, du kan da hjelpe den igang fysisk men det er ikke vanlig, det er heller lagt inn en ekstra vikling som hjelper, dette er gjort på forskjellige måter, her er det kanskje gjort med en driftskondensayor og en vikling 90 grader forskjøvet, ingen vet om det er sentrifugalbryter her. Å flytte kondensatoren er etter læreboka som jeg har lagt ut bilde fra.
    Ser det er kommet flere innlegg nå så det blir bare dobbelt opp om jeg skriver mer. :)
     

Del denne siden