Motorisering av Monster Mill

Fikk en Monster Mill 2 i hus i går som jeg har lyst til å motorisere. Det vanlige er å bruke en drill, men jeg har en motor fra en gammel sementblander liggende som går veldig stille. Hastigheten er 1360 RPM og kileremskiva er 49mm. Hjulet som driver trommelen er 250 mm som gir en utveksling på ca 1:5. Planen er å montere hjulet med 12 mm aksling og nye kulelager, samt bruke en fleksibel kobling (gummislange?) mot mølla for å unngå unødig slitasje på kulelagrene om akslingene ikke er perfekt i linje. Usikker på om jeg skal bruke 250 mm hjulet fra sementblanderen eller om jeg skal lage nytt. Det er uansett ikke den største utfordringen. Problemet jeg har er at motoren går mot klokken og akslingen i Monster Mill skal drives med klokken. En mulighet er å snu mølla opp ned. Såvidt jeg kan se så skal ikke det være noe problem. Nå er det imidlertid slik at jeg har veldig lyst til å oppgradere til MM-3 ved å bytte inn trakten som fulgte med, og da er det ikke lenger mulig å snu mølla.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan snu rotasjonsretningen? Jeg har et enkelt verksted i garasjen, men har ikke særlig mulighet til metallarbeid. Er derfor ute etter løsning som lar seg gjøre selv om jeg ikke har mulighet til å bygge med 0.1mm presisjon.  :)  (Er det f.eks mulig å endre på motoren slik at den går motsatt vei?)
 

Vedlegg

  • IMAG0504.jpg
    IMAG0504.jpg
    736,8 KB · Sett: 1.236
  • IMAG0505.jpg
    IMAG0505.jpg
    926,8 KB · Sett: 1.241
Med kilerem/drivreim, er vel det dessidert enkleste å sette motoren på motsatt side av reima.  ;D
Du snur da drivrettningen på mølla.... Enkelt og greit.....
 
Nå er ikke jeg noen elektro spesialist, men....

Dette er vel en 3-fase motor drevet med 1-fase, ser vel ut som en kondensator som er montert på utsiden av motoren.
Kondensakoren skal da faseforskyve den ene fasen slik at den kan drifte en 3-fase motor.
Driften vil på denne måten riktig nok bli ubalansert, dvs motoren vil ikke trekke like mye strøm på hver spole.

Uansett: på 3-fase motorer kan man koble om på fasene slik at dreieretningen endres,
dette benyttes blandt annet for ventilatorer i tunneler. Her er man jo avhengig å kunne endre ventileringsretningen.
 
Hehe, selvsagt.  ;D Glemte å si at jeg helst vil unngå det fordi konstruksjonen blir unødig lang.
 
Takk Espen. Det var noe sånt jeg hadde håpet på. Nå trenger jeg bare å finne noen som kan guide meg på hvordan jeg bytter fasene. Har ikke lyst til å sette i gang med den jobben uten litt veiledning :)
 
Ser fra beskrivelser på nettet at det skal være relativt enkelt. Har ikke funnet noen beskrivelser med bilder, men får åpne motoren i morgen og se om det er åpenbart :)
 
På en trefasmotor vill du på koblingsbrettet se 6 skruer, og 3 metallskinner som forbinder disse.
Siden det sitter en startkondensator der, er denne koblet på 2 skruer med hver sin leder.
Fasene fra enfas-stikket går til den siste ledige, og en til samme som en leder fra kondensatoren.
Bytter du den enslige fra kondensatoren, og den enslige fra enfas-stikket snur du motor-retningen :)
Enkelt å gjøre, men vanskelig å forklare forståelig... ;)
 
Måtte ut i garasjen en tur til...  ;D

Den blå og den svarte ledningen kommer fra kondensatoren. De to grønne fra 220V inn.
 

Vedlegg

  • IMAG0510.jpg
    IMAG0510.jpg
    555,2 KB · Sett: 1.108
  • IMAG0509.jpg
    IMAG0509.jpg
    763,5 KB · Sett: 1.203
Jeg har fått tak i en motor som passer litt bedre til slikt bruk. Turtallet på den er bare på 600 omdreininger slik at en ikke trenger så mye nedgearing. Jeg vil selvfølgelig bruke de mere moderne flatreimene istedenfor kilereimer.
Motoren er lettstartet og på 1,5 Hk.
Her er en slik som jeg har fått tak i:
http://www.youtube.com/watch?v=N5-KzRcIhDk
 
Ut fra merkeskiltet på motoren så er dette en motor beregnet for 1 fas. Det ene viklingssettet er beregnet for kondensatordrift. hadde det vært en ekte 3-fas motor så hadde kondensatoren vært mye større. Flytt den ledningen fra kondensatoren som går sammen med en fase over til den andre fasen, så burde motoren gå andre veien. Som odvar demmo sier: flytt den svarte ledningen til høyre klemme
 
Eventuelt, begge røde ledere til høyre, og den svarte til høyre helt til venstre, mens kondensatoren står som den gjør nå....
 
Oddvar Demmo skrev:
Den svarte fra kondensatoren ser ut til å gå til klemmen i midten, flytt den til klemmen til høre og prøv.

Det går ikke helt opp om bare en ledning blir flyttet.
Jeg prøver å grave frem gammel kunnskap og hadde byttet begge ledningene i midten med ledningene til høyre eller begge til venstre med de to til høyre.

Dette fordi en snur en 3-fase motor ved å bytte to (ikke tre) ledere/faser. Dobbeltkoblingen i klemmen er laskingen som på andre motorer ligger synlig som kobberbiter. Rettningen strømen går gjennom disse spolene avgjør rettningen til motoren.
 
Etter merkeskiltet er vel dette en enfase vekselstrømsmotor.  Det er vel ikke mulig å ompolarisere en enfasemotor vel?
 
StoreMy skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Den svarte fra kondensatoren ser ut til å gå til klemmen i midten, flytt den til klemmen til høre og prøv.

Det går ikke helt opp om bare en ledning blir flyttet.
Jeg prøver å grave frem gammel kunnskap og hadde byttet begge ledningene i midten med ledningene til høyre eller begge til venstre med de to til høyre.

Dette fordi en snur en 3-fase motor ved å bytte to (ikke tre) ledere/faser. Dobbeltkoblingen i klemmen er laskingen som på andre motorer ligger synlig som kobberbiter. Rettningen strømen går gjennom disse spolene avgjør rettningen til motoren.
siden den har kun to viklinger e dette ikke en trefasmotor, men en vanlig enfasmotor med hjelpevikling.
 
Dette er ikke en trefase motor men enfas, enfasmotor har ikke mulighet til å starte sien den vil gå begge veier, bare stå å murre, du kan da hjelpe den igang fysisk men det er ikke vanlig, det er heller lagt inn en ekstra vikling som hjelper, dette er gjort på forskjellige måter, her er det kanskje gjort med en driftskondensayor og en vikling 90 grader forskjøvet, ingen vet om det er sentrifugalbryter her. Å flytte kondensatoren er etter læreboka som jeg har lagt ut bilde fra.
Ser det er kommet flere innlegg nå så det blir bare dobbelt opp om jeg skriver mer. :)
 
Tilbake
Topp