Motstrømskjøler med pumpa på BB30a?

Kold Brygg

Moderator
Vurderer å investere i motstrømskjøler og på sikt tenker jeg at egen pumpe til dette må til. Men vil den innebygde pumpa være kraftig nok inntil videre?
 
Kraftig er vel feil ord å bruke i en samtale om pumpa på BB30A. Men tenker nok at den vil få vørter gjennom kjøleren. Hvis du skal ha noe løftehøyde ut av motstrømskjøleren så spørs det om pumpa klarer det etter å ha pumpa vørter opp røret på sida, så gjennom kjøleren. Tror maks løft er rundt 1.5 meter. Så har du jo og problemet på den saken der med at humlepellets kiler impelleren til stadighet.

Hvis jeg skulle til på et slikt prosjekt, ville jeg ha fjerna det vertikale røret, og montert en triclamp ut fra pumpa, eller bare hatt en slange rett fra pumpa og inn på kjøleren. Treveisventil med termometer ut fra kjøleren, så du kan velge om vørter skal tilbake for sirkulering over vørter, eller til gjæringsbøtta di. Kjøleren er tilkobla hele tiden så du sirkulerer gjennom den under mesking også, for å slippe å koble om og søle varm / kokende vørter. Alternativt kjøpe en pumpe nr 2 som du mater fra tappekrana på kjelen?

Men, hva er årsaken til at du vil gå for motstrømskjøler i stedet for en bedre spiralkjøler? Motstrømskjøleren er utvilsomt mer skummel med tanke på renhold. Jeg lurer jo på hvordan min ser ut innvendig etter 100 batcher der det kun er sirkulert PBW gjennom for renhold. Hvis du skal kjøpe pumpe, kjøpe kjøler, kanskje modde kjele, så ruller timer og tusenlapper fort nok til at det kanskje er like smart å bare handle seg en slik: https://www.olbrygging.no/jaded-brewing/104130/jaded-brewing-the-scylla-høykvalitets-kjølespiral-i-kobber
 
Jaded kjølerene har spart meg for mange timer etterhvert! Anbefales! Kjøler lynraskt og er akkurat like raske å vaske (spyle av etter bruk).
 
Jaded kjølerene har spart meg for mange timer etterhvert! Anbefales! Kjøler lynraskt og er akkurat like raske å vaske (spyle av etter bruk).
Tiltredes... Har sjøl Hydra, men ser Scylla ser ut til å være utforma for å passe til typiske høysmale 30L-kjeler som GF30, BB30 osv... Stiv pris, men skal en begynne å kjøpe motstrømskjøler, pumpe, koblinger, slanger osv. så kommer man vel minst like dyrt ut... man pådrar seg også en masse ekstra arbeid og rengjøring.
Med Jaded sine kjølere slipper du unna med to relativt kjappe operasjoner; Kjøl-spyl-ferdig :)
 
Litt stiv pris på den kjøleren. Dersom jeg kan bruke nåværende pumpe i en overgangsperiode hadde jeg håpet å komme i gang kjappere med effektiv kjøling. Nå er det noe galt med nåværende oppsett, sist brukte jeg 1.5t og kom ikke lavere enn 25 grader. Gjennomstrømning er dårlig så får først se på koblingene her.

Hvor mye mer effektiv er hydra kjølerene enn andre kobberkjølere?

 
Litt stiv pris på den kjøleren. Dersom jeg kan bruke nåværende pumpe i en overgangsperiode hadde jeg håpet å komme i gang kjappere med effektiv kjøling. Nå er det noe galt med nåværende oppsett, sist brukte jeg 1.5t og kom ikke lavere enn 25 grader. Gjennomstrømning er dårlig så får først se på koblingene her.

Hvor mye mer effektiv er hydra kjølerene enn andre kobberkjølere?

Vanskelig å svare på når jeg ikke har testa andre kobberkjølere, men en Hydra har 3 paralelle kobberkjølere koblet sammen i en innløps- og utløpsmanifold. Sånn sett kan en si at den er minimum 3ggr så effektiv enn andre kobberkjølere med samme lengde/rørdimensjon som bare har en coil.

Når jeg kjøler med pumpa innkobla kjøler jeg typisk med 1grad/sek. Et annet fenomen er at jeg også klarer å kjøle ned til 2-3 grader under temperaturen på kranvannet. Her antar jeg det har med termodynamikk å gjøre..
 
Jeg har Jaded Hydra og kjøler ned 25L batcher på ca. 5 minutt ved å bevege på kjøleren i vørteren. 7-8min på 40 liters batcher. Jeg har 40 og 60 liters kjeler og Hydra passer i begge, ikke erfaring med smalere bryggemaskiner og Scylla kjøleren med den skal jo ha samme overflateareal for varmeveksling og parallellkobling som er det som betyr noe.

Har også en Jaded Mantis fra når jeg brygga enda mindre batcher, bruker den på vørter til store gjærstartere :p
 
25L batcher på 5 min med røring. o_O
Ser at Hydra kjøleren har 23 meter fordelt på 3 rør.

Kobberkjøleren har 15m på ett rør. Nå er det sikkert noe termisk voodoo inne i bildet også. Er det urimelig å forvente at en ordinær kobberkjøler under samme forutsetninger kjøler på 15 min?

Kan muligens få en brukt ser jeg.
 
Er forsåvidt enig med deg... En annen mulighet er at vann fra kjøligere deler av ledningsnettet kommer opp mot slutten av kjølinga..
Mål temperaturen i vasken din med rennende vann over litt tid og du ser at det blir litt og litt kaldere etterhvert. Det tar en stund før du når det kaldeste punktet.
 
25L batcher på 5 min med røring. o_O
Ser at Hydra kjøleren har 23 meter fordelt på 3 rør.

Kobberkjøleren har 15m på ett rør. Nå er det sikkert noe termisk voodoo inne i bildet også. Er det urimelig å forvente at en ordinær kobberkjøler under samme forutsetninger kjøler på 15 min?

Kan muligens få en brukt ser jeg.
"voodoo" her er at det er 3 sløyfer parallellkoblet. Det betyr at det er 3 kjølesløyfer som starter med iskaldt kjølevann før det blir gradvis varmere etterhvert som vørter varmer opp kjølevannet før det går ut av kjøleren. Det er dermed mye høyere temperaturdifferanse over større kontaktareal som gir denne økte kjølekapasiteten. En vanlig spiralkjøler kan ikke sammenlignes.

Jeg rører ikke en gang, bare løfter kjøleren opp og ned under overflaten for å unngå plasking, og for å få varm vørter hele tiden rundt kjølesløyfene. En kjenner med en gang en beveger kjøleren at vannet ut blir mye varmere enn om den står i ro så varmeveksling i vørter går ikke like fort av seg selv så en må bevege vørteren for å få kjølt så fort.
 
En vanlig spiralkjøler kan ikke sammenlignes.
Teknisk og med tanke på effekten stemmer nok dette, men siden funksjon er den samme. Kjøle ned vørter, vil de fleste sammenligne likevel. Det virker som forskjell mellom stål og kobber er svært liten. Kobber er kanskje 7-8% kjappere. Med andre ord minimalt spesielt sammenlignet med Hydra.

Et siste spørsmål vil sirkulasjon med pumpa være like effektivt som å løfte kjøleren opp og ned?
 
Tilbake
Topp