1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Motstrømskjøler

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Knut A. Ausland, 12 Jun 2019.

1. Knut A. Ausland

Knut A. Ausland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei,

Vurderer å gå til innkjøp av en motstrømskjøler, men har noen få spørsmål som jeg lurer på.

Er det mulig å benytte en slik kjøler (med pumpe) uten å benytte whirlpool før man overfører til gjæringskaret ?
    Hvis ja, blir vørteren klar nok ?

Mvh. Knut

2. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Javisst, men det bør gjerne være et filter foran pumpeinntaket. Noen pumper takler grums bedre enn andre, men truben kan godt være igjen i kokekaret.

3. JEG

JEG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Med fare for å go off-topic (men du har jo allerede fått svar, og emnefeltet er åpent):
    Hvorfor?
    Altså, hvilke fordeler mener du den har kontra spiralkjøler?

4. Knut A. Ausland

Knut A. Ausland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sparer tid siden jeg pleier å la vørter stå i ro 1 time etter nedkjøling med spiral, før jeg overfører til gjæringskaret (for klarning / bunnfelling)
    Enklere rengjøring ser jeg for meg.
    Etter kok så kan jeg legge lokk på kjelen mens jeg kjøler / overfører til gjæringskar ( brygger ofte utendørs, og faren for uønskede innsekter eller andre ting som kan komme i vørteren etter at den er nedkjølt, og dermed redusere eventuell infeksjonsrisiko)

JEG liker dette.
  5. Bjørnar E

Bjørnar E
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det går bra på den måten.Her bruker jeg en og kjører pumpe fra kok er over og går da inn i pumpa fra kokekjelen og så inn i kjøler og tilbake til kokekjele uten vann i ca 15m og så på men vann til vørter er nede på gjærtemp og vøter er veldig klar når jeg pumper over til gjærkar

Del denne siden