Motstrømskjøleren

Staro

Norbrygg-medlem
Hvor god er den medfølgende motstrømskjøleren?
Er det noen som har noen specs på den?
 
Jeg tok bare en uformell test.
20L kokende vann i GrainFather kjølte jeg tilbake i GrainFather.
Da gikk jeg fra kok til 36 grader på 10 minutter.
Og fra kok til 20 grader på 19 minutter.

Nå skal en ikke kjøle tilbake i GF, og jeg hadde ikke noe problem med å kjøle fra GF direkte til gjæringskar til 16 grader ved forrige brygg.
Tok ikke tiden, men lang tid tok det ikke.
 
Jeg kjøler bestandig tilbake i GF til jeg er på 70 ish grader, for så å kjøle rett i gjæringsbøtta.

Noe humle har jeg rett i GF og ikke i humlepose/spider/bhpose ☺

Derfor ønsker jeg rask nedkjøling av innholdet i GF. Nå er jeg relativt fersk i dette. Men det funker for meg, og jeg er konsekvent. Og ølet smaker såpass godt at jeg fortsetter slik
 
Helt kurrant, men jeg vet GF-produsenten selv anbefaler i IKKE kjøle tilbake i GF.
Vørteren i slangen går inn med 100 grader, ut med under 20 grader, direkte tilbake i GF som gjør at den igjen går opp til 80-90 grader.
Når du gjentar dette svinger du vørtertemepraturen opp og ned, opp og ned, alltid litt lenger ned enn opp igjen.
Vet ikke om dette har noen negativ effekt, og som du skriver, funker fint for deg.

 
Jeg tok bare en uformell test.
20L kokende vann i GrainFather kjølte jeg tilbake i GrainFather.
Da gikk jeg fra kok til 36 grader på 10 minutter.
Og fra kok til 20 grader på 19 minutter.

Nå skal en ikke kjøle tilbake i GF, og jeg hadde ikke noe problem med å kjøle fra GF direkte til gjæringskar til 16 grader ved forrige brygg.
Tok ikke tiden, men lang tid tok det ikke.

Hvordan fikk du det ned i 16 grader? Skal kjøre første brygg på torsdag, så vært kjekt å vite :)
 
Justerer vel hvor fort vørteren går igjennom kjøleren. Jo tregere jo kaldere blir den

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Jeg gjør omvendt, justerer vannmengden i stedet for vørteren, jeg har 7 grader på kaldtvannet og det er ikke noe problem å kjøle ned til 15 grader umiddelbart, men jeg justerer slik at det holder ca. 20 grader.
 
Jeg gjør det samme som Einar. Full gass på vørter, og justerer temp med springvannet.
Ser selvsagt behov for å strupe vørterflyt hvis en ikke kommer lavt nok ned med springvann, men det har ikke vært et problem så langt.
Jeg har også 7 grader i springvannet i disse vinterdager.
Mer opp mot 12 grader om sommeren.
 
Et VIKTIG tips som jeg ikke vet om er kommet frem her på Norbrygg.
Leste i noen forskjellige utenlandske forum på nettet at en bør sjekke at mutrene/klemringene på motstrømskjøleren er strammet til.
Noen rapporterte om at den blå kjølevannslangen hadde hoppet av selve spiralen og sprøytet vann rundt på kjøkkenet.
Tenkte jeg skulle sjekke min i går, og joda.
Vørterslangene og den rød var godt festet, og kunne knapt strammes forsiktig litt til.
Men den blå klemring/mutteren kunne jeg dreie rundt ca 2 hele omdreininger.
Den hang faktisk rimelig løst, og det er kun kjørt 2 brygg på min kjøler, så jeg kunne nok ventet meg en cooling-water-spray-down om ikke lang tid.

Så sjekk alle klemmringene på kjøleren deres folkens. Og særlig den på blå slange ser ut til å gå igjen som løs og og dårlig sikret.
 
Den blå slangen på motstrømskjøleren sprakk på brygg nr 3 hos meg. Noen som vet hvor man får kjøpt ny rimelig, og finner heller ikke ut hva dimensjonen er ut i fra bruksanvisningen?
 
Har akkurat kjøpt en GF, og da ikke brygga på'n ennå. Men, måtte teste effekten på kjøleren. Den blå slangen hoppen først av nippelen så jeg satt på en slangeklemme. Da sprakk'n. Har sendt mail til Bryggeland, men får vel ikke tilbakemelding før i morgen. Kan dere kjøre full åpning på krana ved kjøling, eller må den stå "nesten stengt"?
 
Jeg vil tro at grunnen til at den blå slangen er dårlig festet er fordi produsenten ønsker at denne skal være det svakeste punktet. Jeg vil heller at det spruter kaldt vann over hele meg, enn feks at den røde slangen ryker og jeg blir skoldet. Har lest flere som sier at kjøleren deres har sprukket. Uten at jeg vet det for sikkert kan jeg nesten garantere at det er fordi de har satt slangeklemme på den blå slangen, og strammet ekstra godt til for deretter å satt på høyt vanntrykk for å kjøle enda fortere
 
Har akkurat kjøpt en GF, og da ikke brygga på'n ennå. Men, måtte teste effekten på kjøleren. Den blå slangen hoppen først av nippelen så jeg satt på en slangeklemme. Da sprakk'n. Har sendt mail til Bryggeland, men får vel ikke tilbakemelding før i morgen. Kan dere kjøre full åpning på krana ved kjøling, eller må den stå "nesten stengt"?

Jeg har løsne alle slangene, kappa de på nytt og skrudd til.
Kan kjøre full øs på krana , men da blir vørteren for kald:), jeg kjører fra hageslangen ergo kun kaldtvann.
 
Når jeg er ferdig å koke, resirkulerer jeg med kjøling til jeg er nede på ca 80 grader. Da flytter jeg slangen til gjæringskaret, og kjøler rett i bøtta derfra. Da trengs det bare litt vanntrykk for å få de 18-20 gradene jeg ønsker. Så svaret er: du trenger ikke fullt trykk på kaldtvannet.
 
Tilbake
Topp