Mottrykksfylle humleøl

Jeg smatter nå på en APA-greie jeg tappet på flaske tidligere i uka. Fra fatet var det ferskt og fint, på flaska er det oksidert. Det er helt blasst, smaker som butikkøl.

WTF.

Jeg gasser på med gass, og capper på foam. Er det andre som sliter med det samme? Dette ølet er helt forferdelig ifht hvordan det var. Det virker som at det er veldig hit&miss noen ganger. Noen humleøl holder seg bedre, og andre blir crap, som dette. Dette ølet ville jeg ikke gitt bort, og jeg har sendt det til NM :S

Jeg merket også delvis det samme på en dunkel jeg smakte på tidligere idag, den var blitt veldig søt-aktig.
 
Kanskje det ikke er helt oksidert, den dunkelen drakk jeg forsåvidt litt varmt tidligere.

Men kan jeg lansere en teori.. Det blir litt skum i flaskene når jeg fyller, så slapper jeg av i ca to-tre sekunder så skummet legger seg, får jeg fjerner flaska. Kan det være at aromastoffer blir pisket opp i headspace, og forsvinner ut flaska når jeg fjerner flaska? Jeg fyller med over dobbelt så høyt trykk som det som er på fatet.
 
Bruker ikke du en av de Kinavariantene som pøser inn CO2 øverst i flasken? Alle tester jeg har lest der folk oppnår godt under 50 ppm O2, involverer langsom fylling av CO2 fra bunnen av flasken. Hvis du dundrer på med dobbelt trykk øverst i flasken, samtidig som du slipper ut gassen, kan det jo hende at du primært blåser CO2 rett gjennom uten å trykke ut særlig mye O2.
 
Bruker ikke du en av de Kinavariantene som pøser inn CO2 øverst i flasken? Alle tester jeg har lest der folk oppnår godt under 50 ppm O2, involverer langsom fylling av CO2 fra bunnen av flasken. Hvis du dundrer på med dobbelt trykk øverst i flasken, samtidig som du slipper ut gassen, kan det jo hende at du primært blåser CO2 rett gjennom uten å trykke ut særlig mye O2.

Jo stemmer. Men jeg har også fylt med en sånn klassisk med stav nederst, og det har vært veldig varierende det og. Jeg merker ikke nevneverdig forskjell mellom de to fyllerne.

Co2 trykket når jeg purger er ikke dobbelt så høyt. Men kanskje mindre trykk, og lengre purging er greia. Jeg purger i ca 10 sek med "greit" trykk iallefall.
 
Okei. De to siste ølene er også greit lavere karbonert enn det de var på fat. Så jeg antar at jeg mister co2 under fyllingen (har jeg alltid visst egentlig), og da muligens noe aromastoffer sammen med co2'en. Men forskjellen er enorm. Kanskje dette er mer delikat enn det jeg har sett for meg tidligere. Er ikke ofte jeg fyller på flaske.
 
Sist redigert:
Jeg smatter nå på en APA-greie jeg tappet på flaske tidligere i uka. Fra fatet var det ferskt og fint, på flaska er det oksidert. Det er helt blasst, smaker som butikkøl.

WTF.

Jeg gasser på med gass, og capper på foam. Er det andre som sliter med det samme? Dette ølet er helt forferdelig ifht hvordan det var. Det virker som at det er veldig hit&miss noen ganger. Noen humleøl holder seg bedre, og andre blir crap, som dette. Dette ølet ville jeg ikke gitt bort, og jeg har sendt det til NM :S

Jeg merket også delvis det samme på en dunkel jeg smakte på tidligere idag, den var blitt veldig søt-aktig.

Word. Akkurat det samme. Sendte og til NM i fjor. Så oksidert at det ikke kunne bedømmes.

Humleøl har vel ikke noe på flaske å gjøre i mitt oppsett.
 
Word. Akkurat det samme. Sendte og til NM i fjor. Så oksidert at det ikke kunne bedømmes.

Humleøl har vel ikke noe på flaske å gjøre i mitt oppsett.

Nei jævlig lame at det også må forskes frem hvordan man får til bra. Humløl har ingenting på flaske å gjøre i mitt oppsett heller, egentlig. Men noen ganger vil man jo dele eller sende inn.
 
Prosedyre for oksideringsparanoid mottrykksfylling:
Kok en kjele med vann (for å få ut oksygenet av vannet)
Tett alle åpninger (for at vannet ikke skal ta opp oksygen)
Avkjøl
Fyll en flaske med oksygenfritt vann
Sett i mottrykksfylleren, snu flaska opp ned og tøm den for vann med CO2-trykk
Fyll flaska med øl
Kork
 
Føler det blir et steg mer enn det jeg føler jeg vil. Jeg har jo fått til gode flasker før, men de blir forsåvidt aldri like bra som fra fat. Men noe av det tilskriver jeg korken.

Jeg vil jo tro at det skal være mulig å purge "godt nok"..

Neste gang jeg skal fylle skal jeg uansett prøve å ta noen flasker sakte, og noen raskere.
 
Jeg flasker egentlig bare overskuddet på slike øl, og da blir det med sukker. Begynner å bli skeptisk til farin i alle ledd.
 
Kjente det på en karboneringstest på tysk pils nå nettopp (måtte jo sjekke grunnet tråden). Ikkje bra.
 
Altså, det jeg snakker om er spesifikt mottrykksfylling. Det blir helt annerledes hvis man flaskekarbonerer.

Med mottrykksfylling så er jeg ute etter å minimere avviket mellom hvordan ølet smaker på fat, og det som ender opp på flaske. For pr nå så er forskjellen formidabel på enkelte flasker, og mindre på andre. De hvor forskjellen er "mindre" er vel helt streite, de går ned, men mangler en del av det friske, frem til nå har jeg satt en finger på liningen i korken som en synder, men jeg mistenker at det ikke bare er det. De flaskene som har en "formidabel" forskjell skulle man tro det er to vidt forskjellige øl. De smaker rett og slett som mange flaskeøl man får på butikken/polet.

f.eks. Det siste ølet nå var ikke engang tørrhumlet, og humle på varmsiden var lav, ikke i IPA-land engang. Selv da så var det mye mer humle enn mange IPA'er man finner på flasker. Men med en gang jeg fikk det på flasker så forsvant alt, selv oppbevart i -1.5C.
 
Ja. Gikk på både sukker og en misforståelse av premissene for tråden. Men flaske er bæsj.
 
Aha. Kan jeg spørre hvor lenge etter du flasket at du postla pakken med ølet du snakket om?

Det blir jo ikke helt mottrykksfylling det du beskriver forsåvidt.

Jo den til NM var det. Ble flasket med mottryksfyller ca tre uker før dømming.
 
Aha. Høres litt drøyt ut at den skulle bli for oksidert for bedømming med en mottrykksfyller egentlig? Her må jo noe ha gått litt på tverke.

Mulig. Jeg var på jomfrufylling og fikk hjelp. Skal ikke skylde på hjelpen, men var ikke min skyld i så fall [emoji41]
 
Har også opplevd at holdbarheten til mottryksfylte humleøl kan være varierende, men har ikke klart å pinpointe hvorfor dette har skjedd. Har ali type mottrykksfylller som jeg har moddet med å kappe bleed-stussen og fyller nesten helt opp for å minimere headspace. Prøver også og fjerne fylleren mens det enda stiger CO2 bobler opp slik at minimalt med luft dras tilbake på flaske og korker raskt (korker før jeg fyller ny)...
 
Tilbake
Topp