Mottrykksventil til gjæringsfat?

Min far fikk noe han kalte en mottrykksventil fra en han kjenner. Han mener jeg kan kople denne på gjæringsfatet, stille inn et bestemt trykk og på den måten få en naturlig karbonering under gjæringsprosessen (vha CO2en som produseres under gjæringen) - slik at ølet er ferdig karbonert samtidig med gjæringsprosessen.

Noen som kjenner til dette? Funker det?
 
Har lest at det brukes/har vært brukt i kommersielle bryggerier. Du trenger jo et gjæringskar som tåler trykket (les stålfat?) samt god kontroll på ventilen slik at overskytende trykk slippes ut.
 
Det funker hvis gjæringskaret tåler trykket... Men vær obs på at det høye trykket kan endre esterprofilen.
 
Det kalles egentlig spunding. Hvis du bruker plastkar tror jeg det kan bli vanskelig å belage seg på at dette skal bli helt rikitg karbonering ved å kun bruke den metoden.

Plastkar siver gass hvis det er litt glippe i lokket. Rører du nok på dunken kan lokke sprette av hvis trykket er høyt nok (jeg tapper til fat under trykk og dette har skjedd). Dessuten vet du ikke hvor mye co2 du mister i overføringer etter gjæringen. Men hvis du får det til hadde det vært veldig artig.
 
Takker for god hjelp. Da konkluderer jeg med at jeg legger ventilen i skuffen inntil videre :) Risiko for endret smaksprofil, tap av kullsyre i overføring samt behov for solid gjæringsfat er ikke verdt en ukes raskere prosess
 
Riste inn CO2 på etpar timer? Det var jammen en bedagelig risting. Forsiktig skvælping kanskje?
Jeg bruker ca 4 minutter pr fat.
Ser ikke noen grunn til at tid har betydning for kvaliteten på akkurat den delen av prosessen.
 
Liten vits i å spare tid på naturlig karbonering, når du i prinsippet kan riste det inn i løpet av noen timer... eller like raskt som å kjøle det ned. Det anbefales ikke, men så var jo dette også en tråd hvor man ville spare tid og ikke nødvendigvis prioriterte bryggeteknikk :)
Du må også tappe om med hevert til nytt fat siden gjæren legger seg i bunn hvor stigerøret står. Det kan lett gå tett om du forsøker å tappe gjæren gjennom stigerøret. Du må derfor uansett utsette ølet for o2. Dersom du har et konisk fat, har enkelte uttapping høyere enn sedimentene - men dette har altså ikke Corneliusfatene.

.. Jeg har bare prøvd én gang å gjære på cornelius, så den helt lange erfaringen har jeg ikke... Når det er sagt så har jeg begynt med det for å slippe hevert + oksygen ved overføring til annet fat. Har ikkeno problemer med å starte en hevert, eller bruke autohevert for den del, men synes det er noe knot i forhold til å bare plugge sammen to fat :D

Jeg har kappet ett par cm av stigrøret, så etter kald-krasj holder sedimenter + humle seg under røråpningen. Har uansett tenkt til å begynne å bruke humle-pose for å unngå at humle finner veien opp i ventilen..

Karbonering er ikke den helt enorme fordelen, er vant til å karbonere på fat etter gjæring uansett, men kjekt å få ett lite forsprang på den prosessen også. Jeg høres jo ut som en konvertitt, men føste forsøk for meg var i alle fall superenkelt. YMMV selvfølgelig.. ;)
 
Gærte på 5 PSI (0,35 bar) fram til den nærmet seg ferdig. Skrudde da opp trykket og endte på 18 PSI (1,25 bar).
 
Dersom du kutter stigerøret, har du en mye bedre løsning, men da kan du ikke benytte det stigerøret (fatet) til øl. Har man flere fat / rør er jo det overkommelig :)
Selv har jeg gjæret med overtrykksventil på 38L Corneliusfatet, men kommer trolig ikke til å bruke overtrykksventilen igjen. Siden jeg ikke har kappet stigerøret, ble det for meg lite å hente. Jeg får plass til to 30L kar i gjæringsskapet, men ikke med 38L der...ImageUploadedByTapatalk1433959093.478154.jpg
 
Tilbake
Topp