Mr Malty, viability, gjærmengde etc.

Sikkert fleire tråder om emnet, men vart litt mykje å lesa gjennom.
Eg har altså installert mr.malty sin app på iPhonen.
Skal brygge ein Ipa med OG=1,067, ca 23L i karet, med US-05.
Går utfrå at viability (date) er produksjonsdato, sidan det ikkje er mogleg å legga inn ein dato seinare enn dagens. Har høyrt at produksjonsdato for fermentis er 2 år før utløpsdato. Det kan ikkje stemma sidan utløpsdato for min pakke er 01-2020. Nokon tips?
 
Sikkert fleire tråder om emnet, men vart litt mykje å lesa gjennom.
Eg har altså installert mr.malty sin app på iPhonen.
Skal brygge ein Ipa med OG=1,067, ca 23L i karet, med US-05.
Går utfrå at viability (date) er produksjonsdato, sidan det ikkje er mogleg å legga inn ein dato seinare enn dagens. Har høyrt at produksjonsdato for fermentis er 2 år før utløpsdato. Det kan ikkje stemma sidan utløpsdato for min pakke er 01-2020. Nokon tips?
Mye forskjellig informasjon rundt dette her,bla fermentis eget datablad rundt celler pr gram...Men jeg ville brukt 2 pakker ;)
 
Jeg ville satt en starter. Ikke bare pga. mengden, men fordi det gir en bedre gjær.

Forøvrig er jeg helt sikker på at du får utmerket øl om du strør en pose rett i vørteren og rister godt.
 
Ser ikke bort fra at det er en til som er forvirret nå:)
Jeg kan jo si at jeg tror du kan rehydrere og bruke den ene pakken du har.
Men start det ikke nede mot 13C. Da ville jeg brukt to pakker.

Er ganske sikker på at du får godt øl uansett hvilken variant du velger.
Dette mango?smaken enkelte sier 05 gir i første generasjon tror jeg tørrhumla fikser greit.
 
Såvidt jeg vet har fermentis akkurat uppet BBf datoene sine med ett år.

Jeg ville og gjort som loebrygg foreslår. Da er du helt safe iallefall. Med tørgjær har jeg funnet ut at empiri trumfer det å bli forvirret av kalkulatorer.
 
Jeg ville rehydrert to pakker
starter på tørrgjær er meningsløs

Ikke i følge Kjetil Jikiun;). (Siste Vestkastepisode). Du får et bedre øl om gjæren blir formert opp. 1.generasjon gir ikke et optimalt resultat. Det gjelder ikke mindre for tørrgjær enn for fersk gjær.

Men her snakker vi om en IPA. Jeg vet at ei pakke 05 strødd rett i dunken + risting gir et godt resultat. Mulig du får litt mer esterproduksjon, men i en IPA vil du ikke merke det. Min IPA only-kamerat har prøvd to poser i stedet for en, og kunne ikke skjønne at det gjorde noen forskjell. (Og jeg kan garantere for at ølet hans er godt.) Og jeg har aldri brukt mer enn en pose, heller.

Ser at jeg er fryktelig inkonsekvent her:p. Men altså: Det beste er å sette en starter. Og hvis ikke, så bare hiv en pose rett i vørteren og rist.

Litt mer inkonsekvens: Siden jeg påberoper meg Jikiun som vitne når det gjelder startere, bør jeg kanskje også si at han er en varm talsmann for rehydrering, med henvisning til Chris White. Men jeg tror ikke noe på det:rolleyes:. Jeg stoler på Fermentis, som sier at rehydrering har lite for seg.
 
Sist redigert:
Gjentar meg selv: Fermentis (og Mangrove Jacks..) anbefaler begge rehydrering av tørrgjær for optimalt resultat, å hevde noe annet er feil. Se datablad for S-05 her og tilsvarende for Mangrove Jacks her

All litteratur som jeg har lest, blant annet Brewing Classic Styles, Brew Your Own +++ anbefaler å bruke tørrgjær direkte med rehydrering, og ikke sette starter. Det er uheldig for nybegynnere å sette startere, og langt enklere å bruke tørrgjær med rehydrering.

Esterproduksjon i en IPA med dårlig gjærbehandling er merkbart, men kanskje en treningssak å legge merke til.

Følg anbefalingen med 2 poser rehydrert tørrgjær for optimalt resultat :)
 
Tenkte ikkje å laga starter, men rehydrere. Om eg i MrMalty setter viability date 3 år før utløpsdato får eg 1,7 pakker eller 20 gram tørrgjær. Er vel betre å bruke den mengda enn å bruka 2 heile (23g) pakkar kanskje?
 
Hadde ikke Fermentis infeksjonsfare med i regnestykket?
Og slik fare lurer over jo over allt når vi brygger.
Så hvor relevant det er å ta med dette må nesten hvær og en få kalkulere inn selv.
Men før de tok dette med så var rehydrering anbefalt.
Eller?
 
1,7 er da ikke så milevis unna 2

Ikke i følge Kjetil Jikiun;). (Siste Vestkastepisode). Du får et bedre øl om gjæren blir formert opp. 1.generasjon gir ikke et optimalt resultat. Det gjelder ikke mindre for tørrgjær enn for fersk gjær.

Men her snakker vi om en IPA. Jeg vet at ei pakke 05 strødd rett i dunken + risting gir et godt resultat. Mulig du får litt mer esterproduksjon, men i en IPA vil du ikke merke det. Min IPA only-kamerat har prøvd to poser i stedet for en, og kunne ikke skjønne at det gjorde noen forskjell. (Og jeg kan garantere for at ølet hans er godt.) Og jeg har aldri brukt mer enn en pose, heller.

Ser at jeg er fryktelig inkonsekvent her:p. Men altså: Det beste er å sette en starter. Og hvis ikke, så bare hiv en pose rett i vørteren og rist.

Litt mer inkonsekvens: Siden jeg påberoper meg Jikiun som vitne når det gjelder startere, bør jeg kanskje også si at han er en varm talsmann for rehydrering, med henvisning til Chris White. Men jeg tror ikke noe på det:rolleyes:. Jeg stoler på Fermentis, som sier at rehydrering har lite for seg.

Det var vel snakk om gjenbruk
 
Hadde ikke Fermentis infeksjonsfare med i regnestykket?
Og slik fare lurer over jo over allt når vi brygger.
Så hvor relevant det er å ta med dette må nesten hvær og en få kalkulere inn selv.
Men før de tok dette med så var rehydrering anbefalt.
Eller?

Kun OG, volum og viability som er parametre i mrMalty for tørrgjær.
Fermentis beskriver kun rehydrering på sitt specification sheet.
 
Fra Fermentis: Oppbevart i romtemperatur vil man miste ca 10% gjærceller over et år. Oppbevart i kjøleskap er tallet 5%. Dette kan du kanskje bruke i MrMalty? Du ser jo viability der
 
Mer fra fermentis: What is the shelf life of the yeast?
The shelf life is shown on the sachets individually and is two years from the date of manufacture.
 
som Miguel skrev så har fermentis utvidet holdbarheten (altså halveringstiden),
men jeg husker ikke i farta om det var til 3 eller 4 år
 
Etter fem år så vil du være 3 år over holdbarhetsdato, så det tallet er blir feil uansett :) Ser ikke noe på fermentis sine sider om utvidet holdbarhet, men det er jo sjeft hvis de har det
 
Tilbake
Topp