Mulig infeksjon

Brygga ein stout forrige veke, som eg trur kan vere infisert. Tappa ein skvett for å måle FG i stad. Lukta var fin, litt grumsete, og et fint brunt skum på toppen. Smaken derimot, var ikkje så tilfredstillande. Svært dominerande sur/syrlig smak. FG var for øvrig ok, 1.070 - 1.014.

Eg tenker å stikke den om til et nytt kar, og la den stå, og sjå om den forbedrer seg. Men korleis bør den stå? Varmt, kaldt, lufttett eller med gjærlås? Eg har valget mellom inneboden på 25grader, eller uteboden som varierer med veret, men for tida under 10grader.

Andre forslag?


Sølve
 
Ville latt den stå 1 uke til på samme dunk. Stikk om til ny dunk med sukkerlake og la den stå i 14 dager på 20ish grader. Kjøl ned 1 flaske og smak.
 
Stianhb skrev:
Ville latt den stå 1 uke til på samme dunk. Stikk om til ny dunk med sukkerlake og
....  flask ølet. La flaskene stå i 14 dager på 20ish grader for karbonering. Kjøl ned 1 flaske og smak.

:)

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
SølveB skrev:
Eg tenker å stikke den om til et nytt kar, og la den stå, og sjå om den forbedrer seg. Men korleis bør den stå? Varmt, kaldt, lufttett eller med gjærlås? Eg har valget mellom inneboden på 25grader, eller uteboden som varierer med veret, men for tida under 10grader.

Jeg ser ikke noen grunn til å stikke om til et nytt kar. Som du er inne på, kan dette være en infeksjon, men det behøver ikke være det. Er det en infeksjon, er sannsynligvis ølet ødelagt, men dersom det ikke er det, så bør det jo bli drikkbart om ikke så lenge. For å gi gjæren optimale forholf til å avslutte gjæringa, ville jeg satt ølet på 25 grader når gjæringa er mer eller mindre ferdig.
 
Takker for svar.

Har ingen planer om flasking, blir i så fall fat. Lar det stå ei stund til, eventuelt litt varmare, og så sjekke igjen.
 
Tilbake
Topp