Mulig IPA på trappene

La oss smi mens gjæren går varm... 8)

Siden jeg sitter med en høvelig god følelse ang min belgiske ales sluttresultat har jeg så smått begynt å tenke på neste brygg. Ekstrakt denne gangen også.
Jeg ønsker kort og godt å prøve meg på en god og sterk IPA. I den forbindelse har jeg lest en del oppskrifter og rappet litt her og der og satt sammen følgende oppskrift:
Humlesammensetningen er til dels basert på tilgjengelighet.

DME light 5 kg
Carapils  1 kg

Target blomst (10,5-12,5%) 100 g (60 min)
East kent goldings blomst (4,5-6,5%) 100 g (10 min)
Fuggles blomst (3,5-5,5%) 100 g (5 min)

Wyeast 1056
Halv teskje gjærnæring

25 liters brygg

Noen som kan kommentere oppskriften? Kan humlesamensetningen funke?

Takker for feedback
 
Jeg ville brukt mindre carapils, maks 500 g. En ipa bør være tørr, og for mye carapils vil gi for kraftig sødme. Med en såpass kraftig oppskrift (imperial ipa), ville jeg også ha byttet ut noe av spraymalten med vanlig sukker, for å få skikkelig god utgjæring. Engelsk humle er et interessant valg. Det er sjelden å se sterke engelske ipa-er. Med 100 g Target får du i alle fall kraftig bitterhet...
 
Tenkte at crystalmalt kunne være et alternativ til carapils, men også her er kanskje 500 g nok?
Hvor mye sukker vil du anslå er nødvendig? 500 g ? Er det mulig å utgjære brygget uten sukker om forholdene ligger optimalt til rette for dette?

Takker for svar
 
Til et slikt brygg ville jeg ikke ha brukt mer enn maksimalt 250 g krystallmalt på 150 EBC. da ville jeg ha kuttet carapilsen helt. Under gode forhold kan du få fin utgjæring, særlig med 1056, men jeg ville likevel ha byttet ut inntil 600 g spraymalt med sukker.
 
Har et spørsmål ang koking av vørter. Når man bruker ekstrakt, har denne godt av å koke sammen med humlen i feks 60 min? Lese at enkelte mener at man knapt skal koke maltekstrakt. Vil det da være bedre å koke humlen alene i 45 minutter, for så å tilsette maltekstrakten, eller vil dette gi dårligere utnyttelse av humlen? Til en IPA er det vel optimalt å få utnyttet mest mulig av humlen....?

Takker for svar
 
Koker du fullt volum? I så fall ville jeg ha kokt alt, for å få utfelling av protein. Om du koker et mindre volum, kan det være en ide å koke f.eks. bare halvparten av ekstrakten, og så tilsette den siste halvparten 5-15 minutter før slutten av kokingen.
 
Foreløpig besitter jeg kun 10 liters kjele. Dette medfører at humla vil putre i underkant av 5 liter vann hvis man feks skal måke oppi 5 kg DME på slutten av koketiden. Tenkte kanskje at dette gir dårlig utnyttelse av humlen.
 
For konsentrert vørter gir dårlig utbytte, ja. Det beste rådet man kan gi, er at du bør skaffe deg en større gryte! 20 liter er greit, men det beste er om du skaffer deg en du kan koke fullt volum i. 36-40 liter er bra. Det koster selvsagt litt, i alle fall om du kjøper rustfrill står, man det er verdt det i lengden. Jeg bruker en aluminiumsgrute, og det er langt billigere.
 
Kommer nok til å skaffe større kjele. En foreløpig løsning kan vel være å koke 50% av vørter (malt + humle) i 2 omganger. Slikt øker sevsagt infeksjonsfaren, men er man forsiktig med omgivelsene bør det kunne funke.

En annen ting er at jeg ser Petit ikke er så halvgærne prismessig på flytende ekstrakt. 15 liter til kr 550. Noen som vet hvordan det er å benytte flytende ekstrakt kontra tørr? Mengdeforhold etc til min kommende IPA?
Man kan jo kjapt ha ekstrakt til 3 brygg med flytende i stedet for ett med tørt.

Takker for svar
 
Øyvind R skrev:
Kommer nok til å skaffe større kjele. En foreløpig løsning kan vel være å koke 50% av vørter (malt + humle) i 2 omganger. Slikt øker sevsagt infeksjonsfaren, men er man forsiktig med omgivelsene bør det kunne funke.

En annen ting er at jeg ser Petit ikke er så halvgærne prismessig på flytende ekstrakt. 15 liter til kr 550. Noen som vet hvordan det er å benytte flytende ekstrakt kontra tørr? Mengdeforhold etc til min kommende IPA?
Man kan jo kjapt ha ekstrakt til 3 brygg med flytende i stedet for ett med tørt.

Takker for svar

3 brygg på 15 kilo ekstrakt?? Hvis dette dreier seg om 23-liters batcher blir nok det ganske så sterkt!  :eek:
Munton sin flytende ekstrakt sies å være av god kvalitet. Har også hørt at det lønner seg å kjøpe den lyseste, da man dermed har større spillerom i forhold til bryggestiler enn om mankjøper fks. "amber" eller mørk ekstrakt.

Eneste problemet er at ekstrakt er ferskvare, og må brukes opp relativt fort. Det oksiderer også, og leveres derfor tilnærmet vakum-pakket eller hermetisk.

Oksidert maltekstrakt gir hubba-bubba-øl.  :cheeky:
 
Som Erlendso sier, flytende ekstrakt bør brukes opp svært fort for ikke å forringes i kvalitet. Oppbevarer du spraymalt i tette poser/beholdere, og gjerne i frys eller på kjøl, kan den vare meget lenge. den er også lettere å veie. Eventuelt kan du bruke f. eks. en boks med flytende ekstrakt (1,8 kg, om jeg ikke husker feil) og så fylle på resten med spraymalt. Kjøp den lyse, ja. De mørkere typene er bare tilsatt krystall og/eller svartmalt, det har lite for seg å bruke disse framfor lys spraymalt+spesialmalt.
 
Jeg har brukt å kjøpe 15 kg. flytende maltekstrakt, og det har ikke vært noe problem å lagre denne noen måneder etter den er blitt åpnet så lenge den blir oppbevart kjølig. Jeg har oppbevart flytende ekstrakt i åpnet embalasje så lenge som 7-8 måneder uten at jeg har merket at den er blitt noe forringet.

I vår flyttet jeg til en mindre leilighet, og har ikke samme mulighet til å oppbevare ekstrakten kjølig. Jeg kjøpte 15 kg. ekstrakt i juni. Denne kannen ble stående mye varmere enn tidligere, og i august brygget jeg to ganger av denne kannen. Begge ble mislykkede :'(
Om dette er på grunn av ekstrakten som er blitt dårlig, skal jeg ikke si for sikkert. Men jeg har en mistanke. Den lukter litt "rart".

Har nå bestilt flytende ekstrakt fra Per Inge.          http://www.olbrygging.no Han selger 2 liter kanner (3,75 kg.) til 100 kr. stk.
Frakt kr 125 for en eller to kanner, og kr. 135 for tre eller fire kanner.
 
Da har jeg satt sammen en ny oppskrift:

5,4 kg LME
0,5 kg DME
300 g crystalmalt
500 sukker (for å sikre god utgjæring)

Target blomst 100 g 60 min
Cascade pellets 100 g 10 min
Cascade pellets 50 g 5 min
Cascade hop aroma tablett 1 stk under gjæringen

Wyeast 1056
Halv teskje gjærnæring

25 liters brygg

Dette skulle i følge beercalc gi et brygg på 8,1% alkohol og 74 IBU

Noen fra ekspertpanelet som kan friskmelde oppskriften?

Takker for svar
 
 
Funker sikkert fint. Men husk at det å legge til sukker ikke fører til bedre utgjæring i seg selv, bare om du faktisk bruker sukker i stedet for en tilsvarende mengde malt. Om du bare tilsetter sukker, vil du få høyere OG, men den opplevde tørrhet/sødme i smaken vil være den samme. Men det har du sikker tenkt på...
 
Beercalc beregnet OG til 1082 og FG til 1020, men jeg håper på å komme litt lavere. Vurderer å oppjustere humle litt så IBU ender på ca 90
 
Det blir nok en double eller triple IPA spør du meg :). Med en så høy OG så ville en FG på 1020 ikke være så verst engang. Havner du mye lavere så vil bitterheten komme langt ut av balanse, selv for en IPA. Men så kommer det jo litt an på hvor flink gjæren er ;).
 
hehe, mulig jeg er en smule amisiøs. Ønsket er en god og sterk, godt humlet IPA. Kan gjerne med rettleding ang oppskriften 8)
 
Aaah, Nøgne Øs IPA. Den er helt klart noe å strekke seg etter, rett og slett fortreffelig. Tør nok ikke å legge ambisjonsnivået skyhøyt såpass tiglig i bryggekarriæren. Er meget fornøyd om jeg klarer en balansert humlete sterk IPA.
Bryggingen skjer etter all sannsynlighet i kveld ;D
 
Tilbake
Topp