1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Multebær i øl

En tråd i 'Råvarer' startet av ArmonSM, 28 Feb 2017.

1. ArmonSM

ArmonSM
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei,

Jeg har litt multebær liggende i fryseren og lurer på å bruke noe eller alt dette i en øl.
    Er det noen her som har erfaring med dette?

Ser for meg 2 muligheter. Det ene er å brygge en belgisk trippel og tilsette multebær i sekundærgjæringen
    Den andre er å lage en base med lys pilsnermalt med lite bitterhumle 10 - 15 % og en del aromahumle rundt 4 %
    Kan også tenkes at æ tilsetter havregryn i pilsbasen i et forsøk på å gjøre den litt kremaktig.

Har også vurdert å lage saft av bæra for å slippe steinene, da får jeg også desinfisert multa før den tilsettes i gjæringskaret.

Er disse alternativene ok eller finnes det andre interessante løsninger?

2. ArmonSM

ArmonSM
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ser jeg skrev dette innlegget for en god stund siden. Har ikke kommet meg rundt til å brygge multeøllet enda. Men har bestemt meg for å gå for løsningen med pilsnermalt og 2 ulike humletyper. Har brygget et tilsvarende med ingefær og rips, men vurderer å droppe ingefæren i multeølla.
    Har heller planlagt å bruke vanilje, men er usikker på hvor mye og når. Tar gjerne imot tips.
    Alt 1. Tilsette vaniljen med multebærjuicen i sekundærgjæring
    Alt 2. Tilsette det i slutten av koketiden
    Alt 3. Kombinasjon av alt 1 og alt 2.

Har ikke peiling på mengde, men ser av andre forum at æ har satsa lavt ved gå til innkjøp av kun 2 stenger.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Jørgen O liker dette.
  3. ArmonSM

ArmonSM
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Satt batchen i går, gikk for alt. 3. Brukte Mittelfruh 4,6% som bitter humle og Citra 12,8% som aroma humle. Tilsatte også 6 vaniljestenger (24 gram) sammen med aromahumlen.
    Etter stormgjæring om ca 3 dager er planen å tilsette en multesirup med vanilje i. Er spent på hvordan dette blir. Vørteren smaker hvertfall bra. Ente med en OG på 1.068 så denne har potensiale.

Brede liker dette.
  4. ArmonSM

ArmonSM
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Denne ble veldig god. Endte på 8%, ingen alkoholsmak og en behagelig rund ettersmak med hint av av multer og vanilje.
    Denne blir nok brygget flere ganger og kanskje med mer multer og vanilje neste gang.[​IMG]

JoW, Janea, dojonieu og 6 andre liker dette.

Del denne siden