Muntons gold sett / sukker

Kan og /eller bør jeg bruke dette i stedet for vanlig sukker før jeg flasker tro?
 

Vedlegg

  • 20150419_131601.jpg
    20150419_131601.jpg
    111 KB · Sett: 58
Først: Merk at jeg enda ikke har flasket noe, så praksis har jeg lite av - men lest har jeg...

I SAGA settet jeg har gående, så er det med 100 g "priming" sukker. Ser at flere mener det virker litt lite. Har bestemt meg for å prøve mengde ut fra denne kalkulatoren, som tar hensyn til temp både type (pga eksisterende CO2-metting) og type øl:
http://www.homebrewdad.com/priming_sugar_calculator.php
 
Personlig ville jeg ikke brydd meg om tempen, de gangene jeg har gjort det med britiske ales, som skal ha lav karbonering har det blitt fail. Den tar ikke høyde for co2'en du taper idet du tapper over til omstikkingskar og flasker. Synes det er bedre med litt for mye bobler enn litt for lite, mye bobler kan du fikse, men ikke for lite bobler.
 
Ser det er litt ulik måte å tilsette sukker på også. De tidligere settene jeg har bruk - har jeg rørt ut "priming" sugar i vørteren etter omstikking til nytt kar. Deretter flasket. Så jeg tenker :

1. Kok opp ca. 4 dl vann - løs opp sukker i riktig mengde
2. La dette avkjøles (til ca. grader har gjæret på på - altså 20 grader) - med lokk for ikke å risikere noe.
3. Rør ut i vørteren som er omstukket til ett rent kar.
4. Flask

Alternativet er vel å bruk 1-2 men tilsette HVER flaske med pipette eller noe sånt = tar lengre tid...
 
Pleier å koke opp ønsket mengde med sukker i vann, deretter slår jeg det rett i tappefatet uten avkjøling. Har ikke noen problemer med å få til bobler og slipper å bekymre meg for hva slags rusk som kan komme i kontakt med sukkervannet. Det er såpass mye vørter på rundt de 20 grader at en liten skvett varmt vann ikke ødelegger noe ved å slås rett oppi.
 
Oppskriften på denne "saken" sier at den skal gjære i 7-8 dager og ha en FG på under 1014 før den skal flaskes. Målte etter 7 dager- var da på 1016 - er nå på 1012 etter 14 dager. Plopper en å annen gang i låsen. Hydrometeret sier jo "bottle" på 1009. Regner med det er ok å flaske nå - men hva vil jeg evnt. oppnå med å la den få ennå noen dager i dunken tro ? Temp er stabil på ca. 19-21 grader og OG var 1042
 
Tilbake
Topp