Muntons mariss otter

Hei

Jeg brygger nå på en sekk mariss otter som jeg har problemer med. Jeg har lest om andre som også har problemer med denne malten. Problemet er at den ikke blir klar. Det ser ut som om det er cold breaken som ikke vil sette seg. Vørteren er klar og fin under kok så det er neppe ukonvertert stivelse. Jeg kjøler ned til under 30 på under ti minutter så det er ikke treg kjøling. Jeg har overhodet ikke dette problemet med andre basemalter eller crisp sin mariss otter. Bruker protafloc og clarity ferm men det ser ikke bra ut. Dette ser ut til å fortsette gjennom hele sekken. Har andre dette problemet? Og har andre funnet noen løsning på dette?

mvh

Bårdd
 
Det er fra begge deler. Vørteren ser ut som sana sol. Det er noe med denne malten. Jeg har brukt noen sekker mariss otter før og aldri sett dette. Har heller ikke problemet med noe annen malt. Når jeg tapper ølet legger normalt cold breaken seg over hot breaken som er tyngre. Her er det knapt noe cold break overhodet. Rett ned på humletruben. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å få dette klarere. Gordon Strong tror jeg det var beskriver problemet med muntons og anbefaler en proteinrest. har prøv uten den store effekten.
I alle fall blir ikke mer muntons mariss otter her i huset.

mvh

Bård
 
Har brukt 3 sekker muntons mariss otter no det siste halvåret. Brygga i går med mariss otter frå bryggselv. Mykje reinare vørter i går.


Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
 
Da ser det ut som om jeg har løst dette.

Jeg må innrømme at jeg brygger APA på autopilot og har litt late bryggerutiner når jeg brygger dette. Det som ble bra i går blir bra i dag. Men slik er det jo ikke når man bytter malt.  Det som fikk meg til å lure var at problemet var mye mindre, borte når jeg brygget old ale med dette maltet pluss en artikkel av Braukaiser om betydningen av PH blant annet for klarhet i vørter.  Så jeg dro ned ph i mesken til mellom 5,2 og 5,3 og vips klar vørter.

mvh

bårdd
 
Tilbake
Topp