Mye grums i gjæringsbøtten. BIAB

Hei.
Jeg er fersk og har nå brygget min andre batch med all grain ølsett. Har vært ganske fornøyd med begge bryggedagene men skulle gjerne hatt mindre grums i gjæringsbøtten.

Jeg brygger med BIAB i en 36 liters kjele uten noe ekstrautstyr utenom termometer og tappekran.

Slik gjør jeg det:
1. Mesker med 2,5- 3 liter vann per kg malt. Har lokket på kjelen under hele mesken. Rører hvert 10 minutt og sirkulerer med et litersmål.

2. Skyllingen. Da setter jeg på en silikonslange på tappekranen og tømmer mesken ned i en gjæringsbøtte. Så stenger jeg kranen og heller skyllevannet ned i kjelen. Rører forsiktig og lar det stå i 10 min. Så åpner jeg kranen og tømmer skyllevannet sammen med resten av vørteren. Til slutt stenger jeg kranen, løfter ut maskeposen, lar den renne fra seg i en annen bøtte. Heller vørteren tilbake i kjelen og starter kokingen. Heller siste rest fra mesken i kjelen etter at det har stått en stund.

3. Koker. Har humlen løst oppi kjelen da jeg har hørt at det er best. Følger oppskriften til punkt og prikke. Kjøler med kjølespiral. Åpner kranen og tømmer alt ned i bøtten. Rister og tilsetter gjær som jeg har rehydrert.

Høres dette greit ut, og er det en god måte jeg kan filtrere vørteren når jeg tar den fra kjelen til gjæringsbøtten ?
 
Hei.
Jeg er fersk og har nå brygget min andre batch med all grain ølsett. Har vært ganske fornøyd med begge bryggedagene men skulle gjerne hatt mindre grums i gjæringsbøtten.

Jeg brygger med BIAB i en 36 liters kjele uten noe ekstrautstyr utenom termometer og tappekran.

Slik gjør jeg det:
1. Mesker med 2,5- 3 liter vann per kg malt. Har lokket på kjelen under hele mesken. Rører hvert 10 minutt og sirkulerer med et litersmål.

2. Skyllingen. Da setter jeg på en silikonslange på tappekranen og tømmer mesken ned i en gjæringsbøtte. Så stenger jeg kranen og heller skyllevannet ned i kjelen. Rører forsiktig og lar det stå i 10 min. Så åpner jeg kranen og tømmer skyllevannet sammen med resten av vørteren. Til slutt stenger jeg kranen, løfter ut maskeposen, lar den renne fra seg i en annen bøtte. Heller vørteren tilbake i kjelen og starter kokingen. Heller siste rest fra mesken i kjelen etter at det har stått en stund.

3. Koker. Har humlen løst oppi kjelen da jeg har hørt at det er best. Følger oppskriften til punkt og prikke. Kjøler med kjølespiral. Åpner kranen og tømmer alt ned i bøtten. Rister og tilsetter gjær som jeg har rehydrert.

Høres dette greit ut, og er det en god måte jeg kan filtrere vørteren når jeg tar den fra kjelen til gjæringsbøtten ?

Du må la den stå en stund etter at du har kjølt den ned, så grumset får bunnfelt seg. Jeg lar den gjerne stå en time. Da vil temperaturen stige et par grader, så kjøl den ned litt ekstra.

Du har vel en liten falskbunn eller en bazooka eller noe i meskekjelen?
 
Du må la den stå en stund etter at du har kjølt den ned, så grumset får bunnfelt seg. Jeg lar den gjerne stå en time. Da vil temperaturen stige et par grader, så kjøl den ned litt ekstra.

Du har vel en liten falskbunn eller en bazooka eller noe i meskekjelen?

Okei. Skjønner at det er tid til bunnfelling som må til.

Jeg har ikke bazooka eller falskbunn eller noe som helst i kjelen
 
Okei. Skjønner at det er tid til bunnfelling som må til.

Jeg har ikke bazooka eller falskbunn eller noe som helst i kjelen

Det kan jo være et poeng å få filtrert ut grums fra mesken, også, gjennom å resirkulere (kjøre "vorlauf") noen ganger før du tapper. Jeg innbiller meg at det går greiere om du har en liten falskbunn - men jeg veit ikke. Jeg har ikke prøvd uten. (Jeg brygger vel på samme måten som deg, med en meskepose, og batch sparge.)

Du reduserer mengden grums i kjelen noe ved å skumme i starten av kokinga, også - men jeg veit ikke hvor mye. (Jeg gjør det, og har en naiv tro på at det er bra for ølet - helt uten bevis:).)
 
Okei. Neste gang skal jeg kjøre vorlauf etter mesken før jeg begynner skyllingen.

Så skal jeg prøve med et sånn IKEA filter når jeg tapper vørteren fra kjelen til gjæringsbøtten.
Tenker å gjøre det med en gang kjølingen er ferdig.

Jeg bruker 6 timer på bryggedagen, så det hadde vært fint å slippe å vente særlig lenge på bunnfall.
 
Jeg venter ikke når det er kjølt. Riktignok brygger jeg Grainfather nå, men da jeg brygget BIAB, så kjølte jeg med spiralkjøler og helte over i bøtta nesten med en gang. Allerede da var mye bunnfelt, kanskje fordi jeg også bruker Irish Moss.

Trikset for å ikke få mye grums i vørteren i gjæringsbøtta var en slik:
10985_dorslag-metall-o20-cm_20141118144419077.JPG
 
Tilbake
Topp